Inwendige motorreiniging met Forté & WD40
Rammel is niets anders dan speling tussen zuiger en cylinder.
Een spoeling lost niets op je zuigerhemd is aangevreten, gesleten is normaal daar zijn genoeg beelden op het internet te vinden.
Wil je je olie verbruik verbeteren dat zou tijdelijk goed gaan.
Het geluid is wat te verminderen door 5w40 olie te gebruiken , maar ook dat went.
Een spoeling lost niets op je zuigerhemd is aangevreten, gesleten is normaal daar zijn genoeg beelden op het internet te vinden.
Wil je je olie verbruik verbeteren dat zou tijdelijk goed gaan.
Het geluid is wat te verminderen door 5w40 olie te gebruiken , maar ook dat went.
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Afgelopen anderhalve week de zuigers in de WD40 gezet en meerdere malen gekeken en weer bijgevuld. Je kon daadwerkelijk zien dat de WD40 zijn werk deed. Aanslag leek echt op te lossen. Vandaag de cilinders met perslucht zoveel mogelijk ontdaan van restanten WD40 en een oliewissel gedaan, er zat een hoop extra vloeistof in de auto. Ik heb ongeveer 3 liter WD40 gebruikt afgelopen week. Is er niet alleen lang gespoeld maar ook af en toe de krukas gedraaid en dan spuit het even uit de bougiegaten.Duckman schreef: ↑27 dec 2023, 21:55Oud topic, maar kwam laatst ter sprake toen ik bij HansJan was. Ik ga de WD40 spoeling ook eens proberen.
Mijn BBY'tje klinkt als een diesel als ie koud is en verbruikt een liter olie op ongeveer 3000km. Heb een 5 liter kan WD40 besteld (heb geen idee hoeveel ik nodig heb voor zo'n spoelbeurt) en ga van het weekend de boel eens in de week zetten.
Ben benieuwd of het rammelen van de koude motor minder wordt en of het olieverbruik ook minder wordt.
Baat het niet..... En leuk om te proberen.
Bij de laatste meting verdween er ongeveer 70-90 milliliter WD40 in 24 uur
Motor weer gestart en alleen maar hele dikke witte rook uit de uitlaat, dat had ik ook verwacht. Motor even laten lopen en daarna 25km gereden. Na 5km zag ik geen witte rook meer in de spiegels.
Nu even aankijken wat het olieverbruik gaat doen. Nu eerst paar honderd kilometer rijden en dan weer even olie wisselen.
Bijgevoegde foto's zijn van dezelfde zuiger, helemaal aan het begin en aan het einde. En van de witte rook

- Bijlagen
-
- Zuiger aan het eind
- IPC_2024-01-07.12.10.33.3240.jpg (115.48 KiB) 2463 keer bekeken
-
- Zuiger aan het begin
- IPC_2023-12-28.13.20.57.1429.jpg (63.98 KiB) 2463 keer bekeken
-
- Witte rook
- IMG_20240107_131213.jpg (3.1 MiB) 2463 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
Wat plaatjes van een andere zuiger.
- Bijlagen
-
- Zuiger start
- IPC_2023-12-28.13.22.00.6440.jpg (66.88 KiB) 2453 keer bekeken
-
- Zuiger eind
- IPC_2024-01-07.12.11.30.6460.jpg (92.44 KiB) 2453 keer bekeken
- HansJan
- Moderator
Ik maai even het gras voor de voeten van @Duckman weg 
Dat heeft ie uiteraard gedaan alhoewel het verhaal dat niet heel duidelijk vertelt. We hebben gedurende het proces veel contact gehad. Met de nieuwe olie paar 100 km rijden en dan alles nog een keer vervangen, er zal vermoedelijk een hoop troep meekomen.
Zijn vrouw merkte op dat de motor soepeler loopt. Of dat het placebo effect is zal de tijd moeten uitwijzen

Dat heeft ie uiteraard gedaan alhoewel het verhaal dat niet heel duidelijk vertelt. We hebben gedurende het proces veel contact gehad. Met de nieuwe olie paar 100 km rijden en dan alles nog een keer vervangen, er zal vermoedelijk een hoop troep meekomen.
Zijn vrouw merkte op dat de motor soepeler loopt. Of dat het placebo effect is zal de tijd moeten uitwijzen

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Het doet mij een beetje denken aan het ontkolen van de cilinderkop en de uitlaat van mijn Kreidler brommer (nu ruim 40 jaar geleden).
Als de brommer niet meer lekker doortrok in de toeren, haalde ik de bougie eruit voor een eerste indicatie. Als deze zwart/olieachtig was dan.
Klein onderhoud:
1. cilinderkop eraf voor het ontkolen van de cilinderkop en de bovenkant van de zuiger en alles weer monteren (klusje van een half uur)
2. Einddemperdeel verwijderen uit de uitlaat, ontkolen en weer monteren (klusje van een kwartierje)
Groot onderhoud:
Zie klein onderhoud +
1. verwijderen en schoonmaken van cilinderwand met spoelpoorten
2. ontkolen van de uitlaatbocht
3.gangbaar maken van zuigerveren,
4. daarna alles weer monteren (klusje van alles bij elkaar een uur)
https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=47638
Jammer dat dit bij dit A2 niet zo simpel is ....
Als de brommer niet meer lekker doortrok in de toeren, haalde ik de bougie eruit voor een eerste indicatie. Als deze zwart/olieachtig was dan.
Klein onderhoud:
1. cilinderkop eraf voor het ontkolen van de cilinderkop en de bovenkant van de zuiger en alles weer monteren (klusje van een half uur)
2. Einddemperdeel verwijderen uit de uitlaat, ontkolen en weer monteren (klusje van een kwartierje)
Groot onderhoud:
Zie klein onderhoud +
1. verwijderen en schoonmaken van cilinderwand met spoelpoorten
2. ontkolen van de uitlaatbocht
3.gangbaar maken van zuigerveren,
4. daarna alles weer monteren (klusje van alles bij elkaar een uur)
https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=47638
Jammer dat dit bij dit A2 niet zo simpel is ....

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
Je bedoelt toch niet de Aral 102 @audiJan? En welke kleppenreiniger pas jij toe?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
JA gewoon de benzine zonder de alcohol erin kan ook met shell.
De beste zijn Tunap of Forte wel verkrijgbaar in de werkplaatsen maar weet niet of deze los verkocht worden Forte in elk geval niet.
Deze stap toepassen is het laatste wat je aan zooi kan verwijder met hulp middelen
De lange rit helpt alleen maar de verbrandings temp moet op gang blijven.
Het is net een kachel aan uit is niet goed, en goed hout en stoken zorgt dat de pijp schoon blijft.
De beste zijn Tunap of Forte wel verkrijgbaar in de werkplaatsen maar weet niet of deze los verkocht worden Forte in elk geval niet.
Deze stap toepassen is het laatste wat je aan zooi kan verwijder met hulp middelen
De lange rit helpt alleen maar de verbrandings temp moet op gang blijven.
Het is net een kachel aan uit is niet goed, en goed hout en stoken zorgt dat de pijp schoon blijft.