Advies nieuwe draagarmen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2022, 21:55 2 x

Ik snap het even niet zo goed... Als ik kijk op winparts en autodoc staan die draagarmen gewoon op voorraad. Dan is er toch niet zo lastig aan te komen.....?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2022, 22:08 1 x

Inderdaad. Dan biedt @Spits toch wel een mooi complete deal.

@Geertje geeft zelf ook geen tekst en uitleg over het argument van het "mannetje". Beter naar de enige echte.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 apr 2022, 22:52 1 x

Geertje schreef:
14 apr 2022, 10:52
Helaas zoals hieronder beschreven en wat ook mijn “mannetje” zegt zijn de massieve draagarmen niet perfect passend en moeten we dat niet doen.
Toch bedankt voor je snelle reactie.

Groetjes Geertje
Vreemd, zeer vreemd…
Vooral omdat dit vaker wordt gedaan bij A2’s die plaatstalen draagarmen hebben en zelfs de enige echte A2 Dokter dit ook altijd doet en die weet toch echt wel wat hij doet. Ik heb ze ook onder mijn BBY uit 2005 zitten en ik kan je vertellen dat dit er prima uitziet en de auto er absoluut niet minder prettig door rijdt!
Na vervanging is uitlijnen wel aanbevolen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

15 apr 2022, 09:55 0 x

Mijn aankoop uit 2017:

2 Blikken Monroe armpjes van blik!
Deze kosten toen bij Mister Auto maar €37,84 per stuk!
Dat was met rubbers en nieuwe kogel.

Maar omdat ik weet dat holle metalen koker van binnen moeilijk te spuiten is...
er water in zal blijven en slecht afwaterde door vervuiling!
Daarom is ook 99% vooral van binnenuit doorgerot!

Deze goedkope nieuwe heb ik met Tectyl ingespoten en zijn nog 100% goed.
Ook is bij versleten kogel/ kapot rubbertje voor €8,95 een nieuwe kogel leverbaar!

Maar de meeste komen er achter als ze doorgeroest zijn helaas!

De eerste generatie van 2002 of eerder hadden gegoten stalen armen die nooit roesten!
Als je elke 8 jaren de bout van kogel boven los draaide,
voor €1,37 een rubbertje en vingertje nieuw vet na schoonmaken... gaan ze 100 jaren mee!
Deze gietstukken zijn duur en daar een losse kogel in draaien, het kan maar moeilijk leverbaar...
en zwaar en veel werk!

Mijn advies; Blikken armen met Tectyl behandelen vooraf.
Alle 4 kogels elke 8 jaren of als onbekend gelijk het rubber te wisselen!
Die 4 x €1,37 + uurloon en kwak vet erin...en je bespaarde uitlijnen van ruim €100,-
Tenzij je mijn adres in Delft hier op ga zoeken, daar voor €34,95!

Mijn advies;

Laat jou mannetje eens dit forum oude topics lezen!
Gietstalen paste prima!
Maar in plaats van €80 maar €40 per stuk voor blik en Tectyl erin spuiten?

Ook op de oude uit 2002 of oudere passen blikken armen.. en deze BBY is van 2003 of latere?
Wel hebben ze iets andere rubbers nodig dus je juiste rubbers bij de arm kopen.
Ik kocht complete setje ooit.

Let op; Ik noemde mijn oude prijzen en mijn voorraad ga ik niet verkopen..
Nu is erg veel inmiddels flink duurder geworden.
Met vele A2;s in familie wil ik voorraad houden voor de zekerheid.
Zoals koplampen die ooit 8 maanden levertijd hadden!

@ Duckman; vele leveranciers hebben geen voorraad of foute computers.
Breezan , Cartal of Rijsbergen hebben nu weer fusie en andere namen....
Een plaatselijke garage koopt daar en bij levertijd kregen ze advies; naar de Dealer!
De VAG dealers is nog erger geworden!
Zo heeft de Heron + Martin Schilder waar ook Koop9 werkte nu Broekhuis als eigenaar en van elke vestiging nu Centraal magazijn in Alkmaar.. 1 is voordeliger dan overal iets...
Dat is ramp om originele dure te bestellen als je geen 8Z0******nummer meer kunt lezen.

Zowel de plaatselijke garage met bel en bezorg vandaag nog Service als de hopeloze Dealers zijn fout bezig.
Winparts & Audi-Doc ben ik zeer tevreden over!
Maar ik zag prijzen van eerder bestelde.... flink hogere!

Denk dat 't Mannetje goede monteur is maar slecht in onderdelen zoeken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 apr 2022, 16:46 4 x

Geertje schreef:
14 apr 2022, 10:52
Spits schreef:
13 apr 2022, 17:54
Heb nog een nieuwe set draagarmen liggen, links&rechts inclusief stabi stokken. Stuurkogels zitten er niet bij.
Zijn massief gesmede type en passen onder elke A2 de 1.2tdi uitgezonderd.
€160,-.
Op te halen in Berkel en Rodenrijs en in overleg in de buurt van Schiphol/Lijnden tot eind van de maand.

IMG_20210527_180951.jpg
Helaas zoals hieronder beschreven en wat ook mijn “mannetje” zegt zijn de massieve draagarmen niet perfect passend en moeten we dat niet doen.
Toch bedankt voor je snelle reactie.

Groetjes Geertje
Wil hier toch nog even een reactie op geven. De massieve draagarmen zijn ideaal voor een A2. Waarom bied ik ze dan aan? Mijn beide draagarmen zijn zo goed als nieuw, toch had ik de massieve aangeschaft met het oog op de toekomst.

Doch, ondertussen lees je 's wat hier en daar, en mocht 1 van mijn draagarmen nu kapot of rot gaan dan ga ik er een PQ25 (Polo 6R subframe/draagarmen) onderstel onder zetten. Voordeel is dat je meer aftermarket onderdelen hiervoor kan vinden. Ideaal als je zelf meer dan gemiddeld aan je auto loopt te klooien...... En van experimenteren houd.

@Geertje laat je niks op de mouw spelden, doch met alle respect voor jouw "mannetje" (hij moet per slot van rekening aan je A2 sleutelen), maar de massieve draagarmen zijn te prefereren boven de geperste/blikken.
Het enige echte voordeel van de blikken zijn de demontabele fuseekogels in mijn ogen, wat bij sleutelen voordeel kan geven........ Iets waarbij iemand die z'n auto altijd bij een garage brengt geen boodschap aan heeft.

Nogmaals, geen probleem dat je ze niet neemt, maar misschien wil je monteur een account aanmaken en hier uit de doeken doen waarom het geen goed idee is.
Het is in ieder geval geen pasvorm probleem, alhoewel A2 draag armen een "bitch" kunnen zijn om te installeren.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 apr 2022, 15:47 1 x

Heeft @Geertje al een oplossing?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 apr 2022, 23:31 1 x

Denk dat het onderwerp gesloten kan worden.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie