Af en toe houdt ie ermee op...
- Luc & Chris
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 okt 2021, 19:20
- Locatie: Hulst
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zo af toe gaan er rode lampjes branden en heeft de motor ook geen kracht meer en wilt dus gelijk stilvallen.
Nu is dat vrij snel op te lossen door de sleutel om te draaien, dertig seconden te wachten en terug te starten.
Maar dit is uiteraard niet handig op de grote weg. Soms start ie gewoon en gaan de onderweg de lampjes terug aan, maar nu kan ik wel gewoon verder rijden.
Dus? Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?
Enige ideeën? Ken verder niemand waar ik de motor kan laten uitlezen hier in de buurt.
Nu is dat vrij snel op te lossen door de sleutel om te draaien, dertig seconden te wachten en terug te starten.
Maar dit is uiteraard niet handig op de grote weg. Soms start ie gewoon en gaan de onderweg de lampjes terug aan, maar nu kan ik wel gewoon verder rijden.
Dus? Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?
Enige ideeën? Ken verder niemand waar ik de motor kan laten uitlezen hier in de buurt.
- Bijlagen
-
- 20220421_153613.jpg (4.26 MiB) 1190 keer bekeken
Bij toeval bij een Audi A2 uit 2002 terecht gekomen....
ICD drager sinds 20 juni 2016.

ICD drager sinds 20 juni 2016.
- SaluG
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 15 aug 2021, 15:29
- Locatie: Almelo
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Die van mij (1.4 TDI) heeft hier ook met enige regelmaat last van. Sommige periodes vaak, sommige periodes niet.
Ik heb 'm eens laten uitlezen en kreeg toen van de monteur te horen dat ze nergens mankementen aan konden vinden en adviseerden me om de ABS pomp te vervangen (dure grap). Ik heb de pomp nooit laten vervangen, omdat ik tijdens het rijden niks geks aan de auto merkte en hoopte dat zoekwerk op internet mij nieuwe info zou brengen.
Op verschillende fora, waaronder deze, heb ik uiteenlopende redenen gelezen. Hieruit is mij een mogelijk probleem met de wielsensor bijgebleven. Echter, omdat ik i.v.m. werk afhankelijk ben van de auto, heb ik geen mogelijkheid gehad de auto voor meerdere dagen achter te laten voor uitgebreid onderzoek in de garage.
Toen ik afgelopen winter de zomerbanden (175, 65, 15) had laten omwisselen voor winterbanden (175, 60, 15), viel mij na enkele weken pas op dat ik sinds de bandenwissel geen ABS meldingen gekregen had. Na nog eens 3 weken kreeg ik de melden wél, maar daarna tot ik de winterbanden liet vervangen door all-seasons in dezelfde maat als de winterbanden kreeg ik weer regelmatig ABS meldingen. Ik heb gemerkt dat de ABS melding het vaakst komt op momenten waarbij de voorwielen langzaam draaien, zoals bijv. bij fileparkeren met beperkte ruimte. Het lijkt dus of die kleine bewegingen de ABS triggeren. Maar soms ook gewoon op willekeurige momenten tijdens het rijden in de stad of op de snelweg. Alle banden hebben om originele A2 velgen gezeten.
Ik heb de auto in de afgelopen maanden naar verschillende garages gebracht, maar die konden bij het uitlezen niks vinden. Ik moest terugkomen als de ABS lampjes brandden. Helaas komen die meldingen steeds op momenten dat de garages gesloten zijn of als ik niet in de buurt ben. 1 keer ben ik met de melding aan naar de garage toegereden. Uit gewenning zette ik de auto uit en na het herstarten verdween de melding.. dus dat was dat.
+ ik weet niet of het met de ABS te maken heeft: soms rijdt de auto stroef alsof de remmen gedeeltelijk vastzitten (remschrijven en blokken volgens garage in orde). Soms bij het rijden constant piepende remmen; rem meermaals hard intrappen, lijkt het probleem te verhelpen voor max. 30 seconden. Soms houdt de auto in bij het rijden in de stad of op de snelweg.. soms ook niet.
Ik heb 'm eens laten uitlezen en kreeg toen van de monteur te horen dat ze nergens mankementen aan konden vinden en adviseerden me om de ABS pomp te vervangen (dure grap). Ik heb de pomp nooit laten vervangen, omdat ik tijdens het rijden niks geks aan de auto merkte en hoopte dat zoekwerk op internet mij nieuwe info zou brengen.
Op verschillende fora, waaronder deze, heb ik uiteenlopende redenen gelezen. Hieruit is mij een mogelijk probleem met de wielsensor bijgebleven. Echter, omdat ik i.v.m. werk afhankelijk ben van de auto, heb ik geen mogelijkheid gehad de auto voor meerdere dagen achter te laten voor uitgebreid onderzoek in de garage.
Toen ik afgelopen winter de zomerbanden (175, 65, 15) had laten omwisselen voor winterbanden (175, 60, 15), viel mij na enkele weken pas op dat ik sinds de bandenwissel geen ABS meldingen gekregen had. Na nog eens 3 weken kreeg ik de melden wél, maar daarna tot ik de winterbanden liet vervangen door all-seasons in dezelfde maat als de winterbanden kreeg ik weer regelmatig ABS meldingen. Ik heb gemerkt dat de ABS melding het vaakst komt op momenten waarbij de voorwielen langzaam draaien, zoals bijv. bij fileparkeren met beperkte ruimte. Het lijkt dus of die kleine bewegingen de ABS triggeren. Maar soms ook gewoon op willekeurige momenten tijdens het rijden in de stad of op de snelweg. Alle banden hebben om originele A2 velgen gezeten.
Ik heb de auto in de afgelopen maanden naar verschillende garages gebracht, maar die konden bij het uitlezen niks vinden. Ik moest terugkomen als de ABS lampjes brandden. Helaas komen die meldingen steeds op momenten dat de garages gesloten zijn of als ik niet in de buurt ben. 1 keer ben ik met de melding aan naar de garage toegereden. Uit gewenning zette ik de auto uit en na het herstarten verdween de melding.. dus dat was dat.
+ ik weet niet of het met de ABS te maken heeft: soms rijdt de auto stroef alsof de remmen gedeeltelijk vastzitten (remschrijven en blokken volgens garage in orde). Soms bij het rijden constant piepende remmen; rem meermaals hard intrappen, lijkt het probleem te verhelpen voor max. 30 seconden. Soms houdt de auto in bij het rijden in de stad of op de snelweg.. soms ook niet.
Wat zegt de garage waar je hem in onderhoud hebt over jou probleemLuc & Chris schreef: ↑22 apr 2022, 14:52Zo af toe gaan er rode lampjes branden en heeft de motor ook geen kracht meer en wilt dus gelijk stilvallen.
Nu is dat vrij snel op te lossen door de sleutel om te draaien, dertig seconden te wachten en terug te starten.
Maar dit is uiteraard niet handig op de grote weg. Soms start ie gewoon en gaan de onderweg de lampjes terug aan, maar nu kan ik wel gewoon verder rijden.
Dus? Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?
Enige ideeën? Ken verder niemand waar ik de motor kan laten uitlezen hier in de buurt.
- Luc & Chris
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 okt 2021, 19:20
- Locatie: Hulst
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Niets, maar dan ook helemaal niets zeggen ze ervan.
Storing is er dus ook niet meer als ik daar ben.
Vervelend is het wel omdat ie uiteindelijk vanzelf stilvalt, maar vermits dit ons “rondekerktoren” autootje is valt dat dan ook weer mee.
Storing is er dus ook niet meer als ik daar ben.
Vervelend is het wel omdat ie uiteindelijk vanzelf stilvalt, maar vermits dit ons “rondekerktoren” autootje is valt dat dan ook weer mee.
Bij toeval bij een Audi A2 uit 2002 terecht gekomen....
ICD drager sinds 20 juni 2016.

ICD drager sinds 20 juni 2016.
- Luc & Chris
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 04 okt 2021, 19:20
- Locatie: Hulst
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
- TJT
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Foutcode is waarschijnlijk alleen te zien op het moment van de storing. Na opnieuw starten is deze weer weg. Heb ik ook ervaren met de G250 sensor, van de stuurpomp op de A2 van mijn ouders. Die storing duikt ook sporadisch op en je moet dan echt op het moment dat die storing opduikt de auto uitlezen om te kunnen zien wat eraan scheelt. Zodoende weet ik nu dus ook dat het bij ons om de G250 sensor gaat.
Kan mij indenken dat er wellicht meer sensoren aanwezig zijn die op dezelfde wijze reageren.
Kan mij indenken dat er wellicht meer sensoren aanwezig zijn die op dezelfde wijze reageren.
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De A2 lijkt toch wel een beetje op ons:
Kiespijn ai, doet zeer, ik loop er langzaam van.
Snel naar de tandarts, in de wachtkamer verdwijnt de kiespijn

Kiespijn ai, doet zeer, ik loop er langzaam van.
Snel naar de tandarts, in de wachtkamer verdwijnt de kiespijn



In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Ik heb in mijn bruine Eekhoorn kleurige dit ook wel vaker gehad.
Koppeling intrappen, motor uitgezet, contact weer aan en koppeling op laten komen voor
Duw start en alles opgelost.
99% kans dat de Accu iets te kort heeft of Vuile Polen!
Nee, niet mijn Poolse buren maar de nieuwe Varta had tijdje gestaan!
Door de klemmen en polen op te schuren geen weerstand meer en geen storing meer gezien.
Dit is een bekend A2 probleempje.
Net als de Massa punten nalopen want geen goede massa tussen Motorblok en Carrosserie en de Dynamo gaat slechter laden en ook de rest storen.
Een in VAG gespecialiseerde garage heeft zelden een A8 of A2 in huis...
Naar Waalwijk gaan op afspraak is vaak beste oplossing want die kan deze storingen gelijk vinden en oplossen zonder dure uurloon!
Hulst Waalwijk ritje is voordeliger dan vele keren zoeken en zeuren bij iemand die niet weet wat de A2 voor bijzondere auto eigenlijk is.
Net een Probleem A2 gekocht 6 km over de grens bij Enschede....
Na Polen schuren en nieuwe Varta is meeste opgelost... nu nog naar Zeewolde...
Met verrekijker straks vanuit slaapkamer raam zicht op Floriade!
Koppeling intrappen, motor uitgezet, contact weer aan en koppeling op laten komen voor
Duw start en alles opgelost.
99% kans dat de Accu iets te kort heeft of Vuile Polen!
Nee, niet mijn Poolse buren maar de nieuwe Varta had tijdje gestaan!
Door de klemmen en polen op te schuren geen weerstand meer en geen storing meer gezien.
Dit is een bekend A2 probleempje.
Net als de Massa punten nalopen want geen goede massa tussen Motorblok en Carrosserie en de Dynamo gaat slechter laden en ook de rest storen.
Een in VAG gespecialiseerde garage heeft zelden een A8 of A2 in huis...
Naar Waalwijk gaan op afspraak is vaak beste oplossing want die kan deze storingen gelijk vinden en oplossen zonder dure uurloon!
Hulst Waalwijk ritje is voordeliger dan vele keren zoeken en zeuren bij iemand die niet weet wat de A2 voor bijzondere auto eigenlijk is.
Net een Probleem A2 gekocht 6 km over de grens bij Enschede....
Na Polen schuren en nieuwe Varta is meeste opgelost... nu nog naar Zeewolde...
Met verrekijker straks vanuit slaapkamer raam zicht op Floriade!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)