ingeslagen pompverstuiver gaten

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 nov 2022, 20:38 1 x

Omdat mijn auto slecht startte de laatste tijd heb ik de accuspanning in stilstand uitgelezen: 12,1 V. Leek me weinig voor een redelijk nieuwe accu. Daarom de auto weggebracht naar mijn locale garage om de accu, dynamo en startmotor eens na te kijken.

Na een paar uur kreeg ik een telefoontje dat accu, dynamo en startmotor prima in orde waren en dat het probleem waarschijnlijk 'ingeslagen verstuiver gaten" was.
Door een 'constructie' fout zitten de verstuivers maar met een bout vast en kunnen deze na verloop van tijd gaan kantelen door de hoge druk in de cilinders. Dit was een veel voorkomend probleem bij dit soort motoren. Een revisie kop met stalen bussen zou de oplossing zijn, maar dit werd een hele dure operatie. Om dit vast te stellen zou het kleppendeksel gelicht moeten worden en zullen er hoge kosten gemaakt moeten worden om e.e.a. te repareren.
Nadat ik toestemming had gegeven het kleppendeksel te lichten, werden inderdaad ingeslagen verstuiver gaten geconstateerd.
Probleem werd nu een gereviseerde kop te vinden!
Ik heb geadviseerd om bij de A2 doctor en bij JB Autoservice in Diever te informeren.

Vanmorgen kreeg ik het goede nieuws dat Jos van JB Autoservice adviseerde geen ander kop erop te zetten, maar een reparatie setje te gebruiken waarmee de zaak redelijk opgelost zou zijn. Hij had op dat moment geen tijd om meer informatie te geven en de garage zou later weer contact met hem opnemen.

Is dit verschijnsel bekend bij onze club? Wat is dit voor een set en waar is deze verkrijgbaar?

gr. Fons
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 nov 2022, 22:09 3 x

Hi Fons,

Wees gerust. Als je Googled op pompverstuivers of pumpedüse dan kom je al gauw meer berichten van lotgenoten tegen. Jouw garage heeft waarschijnlijk een juiste diagnose gesteld. De remedie hangt af hoeveel de kop is ingeslagen. Normaal gesproken wordt een nieuw afdichtsetje op de verstuivers gemonteerd en je kunt weer kms maken. Je bent dan rond de 50-60€ kwijt excl montage.
Als dat geen soelaas biedt dan zijn “opvul” bussen een oplossing. Dit is een meer permanente oplossing, alhoewel er weinig lange termijn reviews te vinden zijn. Is idd een prijzige ingreep omdat de kop eraf moet. Denk aan 350€ excl arbeid (de- & montage enz).
Een andere oplossing is een passtuk te gebruiken waardoor de verstuiver er altijd loodrecht in gaat en blijft. Dit is iets minder prijzig, maar toch aan de forse kant. Denk aan 250€ voor de set excl montage.

JB heeft hier ruime ervaring mee. Ik zelf zit op de 395.000km en heb nu 2x nieuwe afdichtset geplaatst zonder problemen.

Het moeilijke starten komt doordat de verstuivers niet meer goed afdichten in de kop. Allerlei oorzaken zijn mogelijk. Vaak zijn het de afdichtingen en brandplaatjes. Doordat het niet meer afdicht, gaat het vaccuum verloren en loopt de diesel brandstof terug in de leiding, wat resulteert in lang(er) starten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 nov 2022, 22:19 1 x

A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 nov 2022, 22:21 1 x

Bedankt DED@2, hier heb ik zeker wat aan.
Voor mijn garage ook bruikbare informatie en ik zal dit doorgeven.

Gr. Fons
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 nov 2022, 10:28 0 x

Accu nieuwe en 12.1 volt?

Zijn er korte stukjes met licht aan of zo gereden....?
Welk merk en hoe groot is deze... van die hier polulaire Varta tot dubieuze wat is dit voor huismerk zooi gezien afgelopen jaren.

En is voor plaatsen de polen + klemmen gepoest + zuurvrije Vaseline gesmeerd?
Ook de weerstand van Vuile Polen.. of klemmen is goede weerstand voor leegloop helaas.

Zelf ondanks 24 maanden garantie na 35 maanden een nieuwe Varta gekregen.. de Blauwe 74 Ah had foutje en vroeg of ik de Zilver 77 Ah kon krijgen met bijbetalen....
Kom maar langs en omdat de verkoper er niet meer is gewoon bij Importeur met die oude bon gekregen!

Ik denk dat Jos bezoeken prima is... die heeft veel Diesel ervaring en ziet ook vaak andere ellende zodat je geen vaste klant hoeft te worden.

Als ze daar nog iets vinden, preventief onderhoud voorkomt veel kosten en ellende..

Zelf nu bij Revisie bedrijf bezig en werd ook flink duurder maar beter nu dan 2x half werk doen....
Hij weet meerdere oplossingen en je hebt dan tenminste garantie op uitgevoerde werk....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Seven
Audi A2 clublid
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
Locatie: Nijmegen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 dec 2022, 21:01 1 x

IMG_0321.jpeg
IMG_0321.jpeg (844.26 KiB) 380 keer bekeken
Vandaag heb ik mijn A2 weer kunnen ophalen van de garage. Na overleg met JB Autoservice heeft Jos geadviseerde een reparatie setje te bestellen, welke vandaag is gearriveerd.
Het setje bestaat uit afdichting ringen, passtukken en nieuwe rekbouten. De passtukken zorgen ervoor dat de verstuivers recht belast worden en niet meer zijwaarts kunnen inslaan.
Precies zoals DED@2 al adviseerde. Mijn garage had nog nooit van deze oplossing gehoord en was dankbaar voor deze fix.
De auto start weer onmiddellijk en ik ga ervan uit nog lang van deze A2 te kunnen genieten!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 dec 2022, 23:36 1 x

Misschien deed je het al…maar het blijft echt langer goed als je de motor de tijd geeft om op te warmen. Dus licht belast rijden tot de motor op temperatuur is.
Plaats reactie