ingeslagen pompverstuiver gaten
Geplaatst: 24 nov 2022, 20:38
Omdat mijn auto slecht startte de laatste tijd heb ik de accuspanning in stilstand uitgelezen: 12,1 V. Leek me weinig voor een redelijk nieuwe accu. Daarom de auto weggebracht naar mijn locale garage om de accu, dynamo en startmotor eens na te kijken.
Na een paar uur kreeg ik een telefoontje dat accu, dynamo en startmotor prima in orde waren en dat het probleem waarschijnlijk 'ingeslagen verstuiver gaten" was.
Door een 'constructie' fout zitten de verstuivers maar met een bout vast en kunnen deze na verloop van tijd gaan kantelen door de hoge druk in de cilinders. Dit was een veel voorkomend probleem bij dit soort motoren. Een revisie kop met stalen bussen zou de oplossing zijn, maar dit werd een hele dure operatie. Om dit vast te stellen zou het kleppendeksel gelicht moeten worden en zullen er hoge kosten gemaakt moeten worden om e.e.a. te repareren.
Nadat ik toestemming had gegeven het kleppendeksel te lichten, werden inderdaad ingeslagen verstuiver gaten geconstateerd.
Probleem werd nu een gereviseerde kop te vinden!
Ik heb geadviseerd om bij de A2 doctor en bij JB Autoservice in Diever te informeren.
Vanmorgen kreeg ik het goede nieuws dat Jos van JB Autoservice adviseerde geen ander kop erop te zetten, maar een reparatie setje te gebruiken waarmee de zaak redelijk opgelost zou zijn. Hij had op dat moment geen tijd om meer informatie te geven en de garage zou later weer contact met hem opnemen.
Is dit verschijnsel bekend bij onze club? Wat is dit voor een set en waar is deze verkrijgbaar?
gr. Fons
Na een paar uur kreeg ik een telefoontje dat accu, dynamo en startmotor prima in orde waren en dat het probleem waarschijnlijk 'ingeslagen verstuiver gaten" was.
Door een 'constructie' fout zitten de verstuivers maar met een bout vast en kunnen deze na verloop van tijd gaan kantelen door de hoge druk in de cilinders. Dit was een veel voorkomend probleem bij dit soort motoren. Een revisie kop met stalen bussen zou de oplossing zijn, maar dit werd een hele dure operatie. Om dit vast te stellen zou het kleppendeksel gelicht moeten worden en zullen er hoge kosten gemaakt moeten worden om e.e.a. te repareren.
Nadat ik toestemming had gegeven het kleppendeksel te lichten, werden inderdaad ingeslagen verstuiver gaten geconstateerd.
Probleem werd nu een gereviseerde kop te vinden!
Ik heb geadviseerd om bij de A2 doctor en bij JB Autoservice in Diever te informeren.
Vanmorgen kreeg ik het goede nieuws dat Jos van JB Autoservice adviseerde geen ander kop erop te zetten, maar een reparatie setje te gebruiken waarmee de zaak redelijk opgelost zou zijn. Hij had op dat moment geen tijd om meer informatie te geven en de garage zou later weer contact met hem opnemen.
Is dit verschijnsel bekend bij onze club? Wat is dit voor een set en waar is deze verkrijgbaar?
gr. Fons