Voorvering

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
epki
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2020, 16:20
Locatie: Uden
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jan 2023, 18:00 0 x

Hallo
Zit er verschil in de voor veerpoot van een a2 ? en dan bedoel ik met panoramadak,bouwjaar,
Is een veerpoot van de sloop aan te raden of toch maar gelijk alle 2 vervangen door nieuwe?
Als ik mijn stuur draai hoor ik nl de veer ..
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 jan 2023, 18:46 3 x

Als je een soort “ tanggggg” geluid hoort bij stilstand of lage snelheid dan is het waarschijnlijk de veer die losschiet. 9/10 keer heeft dit een oorzaak in het toplager dat niet meer soepel meedraait en dus bij stuurbewegingen de veer op spanning brengt.
Als de veer nog goed/ heel is, is het dus voldoende om het toplager te vervangen.

Verschil in dempers is er origineel niet, aftermarket wel. Het verschil zit hem met name in de veren in relatie tot uitrustingen ( OSS, S-line, diesel of benzine enz) er zijn er onnoemelijk veel.
Audi is in die zin echt doorgeslagen destijds.

Als je op de sloop een veerpoot vindt met dezelfde kleurcodering op de veren dan kan je die gewoon wisselen. Ik zou wel beide vervangen in het ideale geval.

Succes 👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Plaats reactie