A2 start niet meer [OPGELOST: stekker T17e (met PIN50) aangedrukt]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 16:33 0 x

Ik heb jullie hulp nodig om mij in de goede richting te helpen. De A2 start niet meer en moet over 2 weken ingezet worden voor mijn vrouws nieuwe baan;

De auto is ongeveer een maand van spanning geweest, compleet van de accu losgekoppeld dus. Los van wat andere werkzaamheden die niet elektronisch van aard zijn heb ik cruise control ingebouwd.


Toen de auto geprobeerd te starten, helemaal niets. Ook geen klik. Accu gemeten = goed. Radio en andere zaken werken wel maar hij start gewoon niet.

Toen de cruisecontrol draden maar weer losgekoppeld en de oude draden weer in de stekker van de ECU gestoken, alles weer terug in de oude situatie zeg maar. Weer spanning op de auto, en wil de auto niet starten :confounded:

Blijkbaar is er iets gebeurd tijdens cruise control inbouw waarbij en de auto niet (meer) wil starten.

Ik heb geprobeerd de auto uit te lezen met VCDS, maar krijg de volgende melding

Afbeelding

niet (meer) bereikbaar dus. zeker nu cruise control weer is terug gekoppeld heb ik geen idee waar dit vandaan komt.

Kan iemand mij in de goede richting helpen waar ik het kan zoeken?
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 17:26 0 x

ik heb hem voor de zekerheid toch aan de lader gehangen, eens zien wat hij morgen zegt. Hij meet wel 12.7 maar misschien toch net te weinig. Hij heeft tenslotte ook lang stil gestaan
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

18 feb 2023, 19:56 1 x

Misschien een massa verbinding met problemen? Daar zijn er 12 van.
Een belangrijke is de massaverbinding bij de linkerdeurstijl en de startmotor verbinding onder de linkerkoplamp.
Er is een lijstje van de massa punten, dat kwam nog niet zo lang geleden voorbij op het forum.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 20:30 1 x

Joostbo schreef:
18 feb 2023, 16:33
Ik heb jullie hulp nodig om mij in de goede richting te helpen. De A2 start niet meer en moet over 2 weken ingezet worden voor mijn vrouws nieuwe baa

Kan iemand mij in de goede richting helpen waar ik het kan zoeken?
Ooit iets dergelijks gehad:
De kabel naar de accu was om de een of andere reden los gaan zitten.
Je zou de spanning op het startmotor relais eens kunnen meten (wanneer iemand de sleutel in de 'start stand' draait.
Met een andere auto eens een goede tik (met een hamer) op het startrelais gegeven dat werkte toen.

succes :thumbmin:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 20:31 1 x

Kun je wel starten met een hulpaccu / startkabels naar andere auto? Draait de startmotor dan wel?

Als de radio wel speelt, verwacht ik dat op contact zetten ook gewoon werkt, dus controlelampjes aan.

Wat is de boordspanning met radio aan en contact ingeschakeld? Minder dan 11 Volt => accu (te) zwak.

Na opladen moet die 11 zeker 12 Volt zijn geworden.

Als bij doordraaien van de contactsleutel naar de start-positie de radio stilvalt en de lampjes verzwakt branden of zelfs uitgaan, dan is je accu duidelijk aan zijn einde.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 09:57 0 x

Hele nacht heeft de auto aan de Ctek acculader gezeten, lader zelf zegt ook dat de accu goed is en in goede conditie

auto gestart; weer niets. radio blijft gewoon doorspelen, koplampen kunnen gewoon aan, centrale vergrendeling werkt gewoon maar starten doet hij dus niet. Ook niet dat de startmotor langzaam rond draait of iets maar gewoon niks. Overstarten kan niet omdat de auto in een garage staat onder het huis, kom er zo niet bij met een andere auto. Gemeten waardes zijn ook goed, dus het accu probleem is uitgesloten.

Wat ik nu ga doen is de aarde connecties nogmaals controleren bij de A-stijlen, zag dat achter de koplamp ook een aarde zit zoals jaapie al melde. aangezien die ook is vernieuwd is daar misschien wat los gegaan.

word vervolgd, andere tips zijn erg welkom :thumbmin:
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 09:59 1 x

Zou ie op de startblokkering kunnen staan op de een of andere manier?
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

19 feb 2023, 10:13 1 x

Begin eens bij het begin zou ik zeggen.

Heb jij een vonk, en hoor je de brandsofpomp lopen...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 11:10 1 x

Ik lees niet dat je de cruisecontrolhandle weer hebt vervangen voor de normale richtingaanwijzerhandle.

Werken van de nieuwe cruisecontrol handle de knipperlichten (contact aan) en de parkeerlichten (contact) uit?
Werkt het grootlichtsignaal?

Wat blijft er aan controlelampjes branden na het op contact zetten van de sleutel? (Bij mij brandt het EPC, motorlampje, en de laadstroomcontrole).

Blijft alles branden/radio doorspelen tijdens de startpoging? In principe moet alles uitvallen tijdens het starten.
(wordt aangestuurd door het contactblokje in het contactslot, zodat de startmotor de volledige stroomsterkte krijgt).
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 17:32 0 x

Ik lees niet dat je de cruisecontrolhandle weer hebt vervangen voor de normale richtingaanwijzerhandle.

Werken van de nieuwe cruisecontrol handle de knipperlichten (contact aan) en de parkeerlichten (contact) uit?
Werkt het grootlichtsignaal?
De nieuwehendel zit er nog steeds in alleen de bedrading van de cruise control zijn momenteel niet aangesloten

Bij de nieuwe hendel werkt parkeerlicht, grootlicht signaal en knipperlichten prima nu
Wat blijft er aan controlelampjes branden na het op contact zetten van de sleutel? (Bij mij brandt het EPC, motorlampje, en de laadstroomcontrole).
Diverse lampjes gaan aan bij op contact zetten die kort daarna weer uit gaan. Dan blijft alleen handrem branden (staat er momenteel op) en laadstroomcontrolelampje. zie video hier onder
Blijft alles branden/radio doorspelen tijdens de startpoging? In principe moet alles uitvallen tijdens het starten.
(wordt aangestuurd door het contactblokje in het contactslot, zodat de startmotor de volledige stroomsterkte krijgt).
Als ik probeer te starten gaat de radio hier niet uit. Ik weet of de radio pas uit gaat zodra de startmotor stroom gaat vragen of daarvoor al. En of dat bij een aftermarket radio ook zo is? Zie video hieronder
Begin eens bij het begin zou ik zeggen.

Heb jij een vonk, en hoor je de brandsofpomp lopen...
vonk heb ik niet omdat de startmotor uberhaupt niet draait of ook maar iets van een teken van leven geeft. Brandstofpomp loopt gewoon enkele seconden zodra ik hem op contact zet. Heel de startmotor geeft geen kick. denk dat het ergens in de aansturing zit, het zou te toevallig zijn als die er net nu mee opgehouden is. Ik hoor ook geen 'klik' of iets dat hij probeert de startmotor aan te krijgen.


zie ook video hieronder

eerst zet ik hem op contact en zie je alle controlelampen aan gaan en weer uit en springt de radio aan waar ik het volume wat lager zet. Bij 27 seconden draai ik hem door om te starten


VIDEO https://www.youtube.com/watch?v=07xlPEEUOxg

Heb de massa achter de koplamp gecontroleerd maar daar lijkt alles goed te zijn. accupolen nogmaals gecontroleerd of alles wel goed vast zit en schoon is, maar zit allemaal goed vast en schoon
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Plaats reactie