A2 start niet meer [OPGELOST: stekker T17e (met PIN50) aangedrukt]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2023, 12:14 1 x

Er zijn drie dezelfde vragen langsgekomen: werkt de starmotor/ relais combinatie?
Heb je dat al kunnen testen (12v direct naar het starmotor relais)?

:)
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2023, 12:42 1 x

Ik heb nog een heel fundamentele vraag: heb je de motor ooit gestart? En wat heb je daarna (in de maand dat ie spanningsloos was) aan de auto gedaan, voordat je de cruise control inbouwde?

Bijvoorbeeld als je het instrumentenpaneel hebt vervangen zonder de juiste pincodes te programmeren, zal de auto zeker niet starten.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2023, 19:28 12 x

OPGELOST :D :D :D

Eerder werd al opgemerkt dat het motorlampje niet brandde bij de video die ik had geplaatst. Scherp! Want is mij totaal niet opgevallen.

Toen peter het elektrische schema plaatste heb ik die vanmiddag geprint (wel zo handig als je gaat sleutelen ipv laptop of telefoon). Vanmiddag op het werk zat ik tussen de werkzaamheden door het schema eens te bestuderen en toen viel mij stekkerverbinding T17e op met als bijschrift foodwell front left. Dat nummer herkende ik, ik heb die 3 stekkers losgehaald om te meten of de spanning van de cruisecontrol op 1 van die stekkers uit komt om zo niet de ECU stekker los te trekken. (Dat is overigens ook zo, alle cruise control bekabeling komt uit op de witte stekker (T17b) waarna de bekabeling stopt en het dus makkelijker is daar vanaf de halen)

Geleend plaatje, maar deze 3 stekkers dus
Afbeelding

Dus ik die stekkers controleren, bleek dat er 1 net niet goed terug geklikt was. Even goed aangedrukt, op contact zetten, en ja hoor. het motorlampje ging weer even aan. toen starten, en liep gelijk!

Was er vrij zeker van dat ik de oplossing wel ging vinden en het moest haast wel iets met mijn werkzaamheden te maken hebben, het zal te toevallig zijn als het de startmotor of aardedraad zou zijn.

Zo zie je maar, een foutje is snel gemaakt. Mede dankzij de hulp van hier toch snel opgelost! Nu weer de crusie control bedrading aansluiten, daar zat het hem immers niet in achteraf.
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2023, 19:54 4 x

Dus toch een onderbroken 50-lijn :innocent:

Mooi dat 't is opgelost en de waarde van dit forum weer is aangetoond :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2023, 20:04 4 x

Inderdaad!

Soms met wat schema's, nuchtere kijk, logisch nadenken en een scherpe blik van iemand die er met een ander oog er naar kijkt doet wonderen. Ik was zelf zo gefocust op de ECU stekkers en eventueel het contactslot omdat ik daar mee bezig ben geweest dat je al snel verblind word en wat tunnelvisie krijgt.

Maar toen ik het schema had geprint en het nummer van de stekker zag ging er ineens een lampje branden. Toen ik thuis kwam gelijk de garage in gedoken om te controleren, met succes.

Als je dus een extra diefstalbeveiliging wil aanbrengen zonder de stroom van alles af te halen, stekker T17 in het smokkelvakje is de oplossing :P

Nu weer de cruise control aansluiten
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2023, 21:58 1 x

Joostbo schreef:
20 feb 2023, 20:04
.... ging er ineens een lampje branden.
Letterlijk en figuurlijk! :mrgreen:
Peter_Maathuis schreef:
20 feb 2023, 19:54
Dus toch een onderbroken 50-lijn :innocent:

Mooi dat 't is opgelost en de waarde van dit forum weer is aangetoond :mrgreen:
Petje af Peter, knap hoe je de analyse maakt👌

Niets ten nadele van alle andere input die hier is geleverd, samen komen we tot de oplossing! En Joost kan weer door ;-)

Moderator edit: Oplossing aan titel toegevoegd
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie