A2 start niet meer [OPGELOST: stekker T17e (met PIN50) aangedrukt]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 18:05 1 x

Zou de startmotor/ relais het hebben begeven??
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 18:30 1 x

Joostbo schreef:
19 feb 2023, 17:32
Wat blijft er aan controlelampjes branden na het op contact zetten van de sleutel? (Bij mij brandt het EPC, motorlampje, en de laadstroomcontrole).
Diverse lampjes gaan aan bij op contact zetten die kort daarna weer uit gaan. Dan blijft alleen handrem branden (staat er momenteel op) en laadstroomcontrolelampje.
Blijft alles branden/radio doorspelen tijdens de startpoging? In principe moet alles uitvallen tijdens het starten.
(wordt aangestuurd door het contactblokje in het contactslot, zodat de startmotor de volledige stroomsterkte krijgt).
Als ik probeer te starten gaat de radio hier niet uit. Ik weet of de radio pas uit gaat zodra de startmotor stroom gaat vragen of daarvoor al. En of dat bij een aftermarket radio ook zo is? Zie video hieronder
Ik zie in de video de EPC en het motorlampje niet aanspringen bij het op het contact zetten. Dit verbaast mij.

Heb je een handleiding bij de auto? Wellicht even de zekeringen (extra) checken die betrekking hebben op de motor-elektronica.
zekering nr. 18- benzinepomp (die doet het, lees ik in de post)
zekering nr. 19-lambdasonde
zekering nr. 20-bobine
zekering nr.31-remlichtschakelaar
zekering nr. 45-aansturing verstuivers

Bij een aftermarket radio is het moeilijk inschatten. Het is tijdens de proefrit niet opgevallen dat de radio tijdens de start wegvalt?
De verlichting (koplampen) gaan tijdens het starten helemaal uit (is goed te zien als je in het donker met dim/grootlicht de auto start.
Dit wordt door VAG al toegepast sinds de Golf 2 en wordt via het contactblokje in het contactslot geregeld.
Heb je de andere sleutel geprobeerd en/of gemorreld met de sleutel tijdens het starten?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 19:01 1 x

Bij geen enkele waarneembare reactie op het doordraaien van de contactsleutel, zou ik beginnen met te testen of lijn 50 (rood/groen startsignaal) +12 Volt krijgt, dus dat de schakelaar onder het contactslot correct werkt.

Je kunt ook met een startkabel +12V aanbieden op de startmotor (connector 50) om te kijken of die deugt. De startmotor krijgt altijd +12V (30) direct van de accu.
starten.png
starten.png (347.31 KiB) 348 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 19:22 0 x

Ik heb vanavond nog met een startkabel een extra aarde aangebracht. Dus gewoon de startkabel op de motor en op een blank stuk metaal. Daarmee kan ik een aardingsprobleem uitsluiten (?)
Ik zie in de video de EPC en het motorlampje niet aanspringen bij het op het contact zetten. Dit verbaast mij.
scherp! Was mij niet opgevallen. Ik ga de genoemde zekeringen morgenavond stuk voor stuk controleren :thumbmin:

Beetje rommelen in het contactslot heb ik geprobeerd, zonder succes, andere sleutel ook, zonder succes. Radio heb ik gemonteerd toen de auto van het stroom af was. Geen idee hoe de originele radio die er in zat toen hij het nog deed reageerde tijdens het starten

het starten met de koplampen (dimlicht) aan ga ik morgen gelijk proberen. Auto staat in de garage dus moet geen probleem zijn

Bedankt peter voor het schema en overige info. Hoewel ik dit probleem niet ken, heb ik redelijk technisch inzicht en ook met elektronica. Ik heb weer wat huiswerk! :thumbmin: Top
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

19 feb 2023, 19:35 1 x

Is er nog met de wagen gereden nadat de CC ingebouwd en aangeleerd was aan het motorstuurapparaat ? Verkeerd aansluiten van de pins aan de ECU kan totaal schade aan de ECU betekenen.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 20:05 0 x

Nee er is niet met de auto gereden sinds het aansluiten van de cruise control. Pinnen zijn meerdere malen gecontroleerd en op de juiste plek aangesloten. Ik ga er dus van uit dat het probleem niet in de ecu zit. Kan ik dit nog eventueel controleren?
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

19 feb 2023, 21:17 1 x

Het aansluitschema van de pins op de ECU zijn niet altijd hetzelfde; afhankelijk van de motor die erin zit. Kan het daar wellicht fout gegaan zijn ?
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 21:30 0 x

Ik heb het schema voor de AUA motor gepakt, die ik heb. Dus ga er van uit dat het daar niet in zit. Is er nog iets wat ik kan doen om de ecu uit te sluiten nadat ik alle zekeringen heb gecontroleerd?

Ga morgen ook de kappen om de stuurkolom los halen om te zien of ik daar alles goed terug heb gezet. Aangezien de auto gewoon wel op contact gaat en zo verwacht ik dat niet, maar eerst dat ook uitsluiten.
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2023, 09:07 1 x

Even los van de ECU die mogelijk wel/geen problemen geeft; als ik het elektrisch schema bekijk lijkt puur het vrijgeven/ronddraaien van de startmotor niet in verbinding te staan met de ECU. Of zie ik daarvoor een te beperkt schema. ?

Vanavond ga ik met de info die ik nu heb aan de slag
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 feb 2023, 11:31 1 x

Het is maar een losse opmerking. Maar je instrumentenpaneel is wat nieuwer dan de auto. Misschien dat bij het vervangen ook een andere ECU gemonteerd is?
Plaats reactie