EPC storing P1553 en P1156, Welke sensoren vervangen?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 18:44 0 x

Hoi Allemaal,

Het komt al een tijdje voor dat eens per +/- 20 ritten, direct na het starten de lampjes EPC, motorstoring en ABS aan gaan. Als ik dan 30 seconden wacht en opnieuw start, is alles weer OK. Motorstoring lampje blijft nog aan voor de gezelligheid, maar die is de volgende keer starten ook weer uit.
Wat ik reeds gedaan heb:
-EGR klep en gasklephuis schoon gemaakt (eerst EGR klep vervangen, maar de nieuwe van Bogijn bleek slechter dan de oude originele).
-Accu vervangen
-Dynamo vervangen
-Alle aardpunten gecontroleerd, opgeschuurd en een beetje ingevet

Volgens VCDS komen alarmen P1553 en P1156 voor. Ik heb op dit forum gelezen dat dit met een te lage boordspanning te maken kan hebben. Vandaar dus de vervanging van accu, dynamo en het reinigen van de aardpunten.
Ook de tip van Eekhoorntje gevolgd en een USB lader met spanningsmeting aangeschaft bij Alie. Ik was verrast dat hij hetzelfde aangeeft als de Fluke. Dus goedgekeurd!
Wanneer hij direct na het starten met de storingslampjes komt en ik trap het gas in, schommelt hij tussen ongeveer 800 en 2000 rpm. Op dat moment blijft de aanwijzing op de USB lader 14.0 of 14.1 V. Ik zie wel de verlichting van de FIS enigzins variëren met het toerental, maar niet veel.

Ik had deze storing natuurlijk liever niet gehad, maar ik kan er wel mee leven. Alleen...
Nu heb ik toch een andere auto gekocht vanwege afstand woon-werk ik wil toch afscheid nemen :cry van mijn A2tje. Ik kan de nieuwe eigenaar natuurlijk niet opzadelen met dit probleem.

Lange inleiding, nu eindelijk de vraag:
Welke sensoren heb ik nodig wanneer ik deze wil vervangen? Ik heb even zitten googlen en het is mij niet duidelijk of het nu twee dezelfde sensoren zijn of twee verschillende. En waar zitten ze :flushed: ? Volgens mij heb ik tijdens de EGR actie ook de MAP sensor vervangen, maar weet het niet zeker. En als dit ook weer zo'n Bogijn kwaliteitsonderdeel is, wil ik hem graag opniew vervangen.

Wie kan mij helpen aan de juiste VAG nummers en montageplaats?

Iemand trouwens nog interesse in een originele S-Line met originele S-Line velgen en een werkend OSS dak?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en met vriendelijke groet,

Hans Bruisten
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 20:57 0 x

Ik zou beginnen met het vervangen van de MAP-sensor en dan een originele van Magneti Marelli, zie
order_85908.pdf
(98.02 KiB) 15 keer gedownload
Die zit aan de rechterzijde van het lucht-inlaatkanaal (als je voor de auto staat dus links), achter de drukregelaar van de inspuitrail.

Dat kost je 2 tientjes. Goede kans dat dan beide fouten wegblijven.

Als je je A2 wilt verkopen, is een iets meer uitgebreide beschijving wenselijk en wat foto's helpen ook altijd. En je moet aangeven wat er voor wilt krijgen...

Ik heb overigens ook de ervaring dat een splinternieuwe EGR-klep (onbekend merk van Amazon voor € 50) niet goed werkte en een jonge tweedehandse Pierburg (het merk dat origineel in de auto zat) voor € 54 wel goed werkt. Dus nieuw is lang niet altijd beter :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 12:53 0 x

Hoi Peter,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik wil in ieder geval deze sensor bestellen en vervangen. Is de andere sensor (atmosferische luchtdruk ofzo) van hetzelfde type en ook eenvoudig te vervangen? Dan bestel ik er gewoon twee en vervang ik ze tegelijkertijd.

Jij vroeg naar een vraagprijs en een aantal foto's. Tja, wat zou hij waard zijn? Ik heb liever dat er snel iemand anders gelukkig mee is dan dat ik van een bedrag droom wat ik er nooit voor kan krijgen. Als hij helemaal 100% zou zijn, zou hij wel eens 5000 Euro waard kunnen zijn, maar met deze storing en enkele schoonheidsfoutjes wordt het natuurlijk minder. Wat verwacht jij dat hij ongeveer waard zou kunnen zijn?

Nog wat informatie:
-Originele S-Line.
-Originele S-Line 17" velgen met all-season banden.
-LED lampen via dit forum besteld.
-Werkend OSS schuifdak.
-Cruise control ingebouwd met OEM hendel.
-Comfort Blinker ingebouwd.
-Parrot MKi9100 carkit.
-Er Zit nu een Concert 1 radio in met de volume reparatieprint.
-Concert 2 radio heb ik er ook bij, maar hiervan werkt het display niet. Wel perfecte knopjes. De stekker die de radio met het FIS display verbindt, kan ik niet vinden in de kabelboom. De draadjes in de connector van het FIS zijn wel aangesloten en verdwijnen in de kabelboom.
IMG-20230212-WA0012.jpg
IMG-20230212-WA0012.jpg (469.96 KiB) 395 keer bekeken
IMG-20230212-WA0008.jpg
IMG-20230212-WA0008.jpg (309.62 KiB) 395 keer bekeken
IMG-20230212-WA0004.jpg
IMG-20230212-WA0004.jpg (155.96 KiB) 395 keer bekeken
IMG-20230212-WA0001.jpg
IMG-20230212-WA0001.jpg (283.29 KiB) 395 keer bekeken
IMG-20230212-WA0000.jpg
IMG-20230212-WA0000.jpg (373.07 KiB) 395 keer bekeken
Gebruikersavatar
vanmechelen
Audi A2 clublid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2016, 20:09
Locatie: Belgie
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 15:00 0 x

Hallo Hans,

Ik heb wel intresse in een originele s-line colourstorm. Indien je beslist om deze te verkopen mag je me altijd iets laten weten :)
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2023, 15:54 1 x

Hoi VanMechelen,

Dat was ik vergeten te melden :flushed: het is geen echte Colorstorm. De vorige eigenaar heeft de plastic delen zwart gespoten. Vond ik jammer want niet origineel, maar het is eigenlijk net iets mooier zo van de zijkant gezien.

Groet, Hans Bruisten
Plaats reactie