Welke nieuwe achterveer?
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mijn A2 (BBY, 2003) had een gebroken veer van het rechter achterwiel. Ik heb de auto naar de garage gebracht voor vervanging van de veer. De garagehouder had twee vervangende veren besteld, die echter te kort bleken te zijn. De originele veren zijn niet meer leverbaar. Als oplossing heeft hij een sloopveer geplaatst, dus ik kan weer verder.
Mocht er in de toekomst nog eens een veer breken - het zijn nu allebei oude veren - dan wil ik graag nieuwe vervangende veren die wel passen. Maar welke? Op het forum is daar vast kennis over. Ik ben niet op zoek naar een andere veerkarakteristiek. Alles mag hetzelfde blijven, maar dan wel nieuw.
Mocht er in de toekomst nog eens een veer breken - het zijn nu allebei oude veren - dan wil ik graag nieuwe vervangende veren die wel passen. Maar welke? Op het forum is daar vast kennis over. Ik ben niet op zoek naar een andere veerkarakteristiek. Alles mag hetzelfde blijven, maar dan wel nieuw.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Hoewel Autodoc en mister auto ze niet hebben, deze wel:
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 54654.html
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 54654.html
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Deze Sachs veren (ik vervang ze altijd per twee) heb ik er ook net onder gezet, toen bij de APK begin maart bleek dat een veer ongeveer een hele ronding was verloren. Passen perfect.
Ze zijn trouwens intussen ook nog € 3 per stuk goedkoper geworden...
Ze zijn trouwens intussen ook nog € 3 per stuk goedkoper geworden...
- Peter_Maathuis
- Moderator
Dat is een kwestie van smaak. Vergelijk de lengte van beide soorten veren eens... Ik kan me voorstellen dat de veren voor een auto met OSS net iets stugger zijn en misschien iets langer.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
Er zit zoveel diversiteit in de veren, ik heb heel veel aftermarket veren geprobeerd sinds ik mijn trekhaak eronder heb. ik heb een AUA met oss, trekhaak en orig. reservewiel. De aua veren zijn sowieso al korter, de keuze bij bij was heel beperkt, zeker omdat ik het optisch ook goed wil hebben. Er zitten nu Monroe er onder met de dunne s-line rubbers bovenop. Scheelt ook weer 4mm. Als je het niet weet welke, de originele zijn nog te krijgen via:https://shops.audi.com/de_DE/web/tradition/
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Er zijn kortere en langere veren en ook diameter is ietsje andere!
De Blikken dozen en Open Sky is vaak iets dikkere veer, stugger en zelfde diameter en hoogte bij Sachs.
Vele Universele garage's of onderdelen verkopers geven de iets goedkopere gewone voor een OSS en dan zie je dat in binnen spiegel met enige bagage!
Sport veren zijn ook leverbaar maar ik heb die gratis voor liefhebber!
Dit zijn verlaagde dus heb ik niets aan, moet je dat voor ook doen!
En achterin heeft je vrouw of dochter geen "Ding" op batterijen meer nodig op straatstenen rijdende!
Maar ook een kratje bier moet je eerst paar Uren rust gunnen om geen Fontijn te krijgen!
Net als vele andere onderdelen zoals in dat topic zullen ook veren minder verkrijgbaar worden!
Ik weet dat een fabriek in Nederland naast hun eigen ook de Sachs veren met Made in Holland doosje leverde en die draaien ze gewoon als er vraag is een partij!
Alleen wil onze Huisarts in Waalwijk zijn voorraad niet vol met 64 veren zetten in 1 soort!
Gewone + OSS dus zou hij voor dat laatste al veel rente verlies hebben.
Dankzij vele gebroken veren en op andere VAG groep zitten er ook een aantal gelijke is het nog geen ramp!
Zo leverde Sachs ook Skoda Fabia Station progressief gewonden ietsje langere achter en voor op juiste lengte!
Leeg zacht en comfort en bij 4 of 5 personen + bagage minder doorzakken!
Ik heb zowel de normale OSS als deze Fabia Combi nu in gebruik en kontje kwam 1.7 cm hoger dus valt erg mee!
Gemeten op 2 voertuigen met nieuwe veren bij lege auto!
met 2x Kilo knaller op achterbank, voor leeg zat daar 238 kg samen!
Dan zakte de OSS veren meer in dan de Fabia Combi en de binnen spiegel van OSS zag niets meer, Fabia versie nog perfect als normale lege auto!
Ook deze Fabia veren zijn nu uitverkocht, pakte de laatste in Op=Op ruiming en heb er 6 staan....
Bestellen is 64 veren en dus 32 A2 kopers nodig!
Deze veren zijn nu in foute maat bij Sachs ongeveer €40 per stuk dus om nu voor €2560 ,- in voorraad te nemen?
die €40,- is online prijs van iets wat in de buurt kwam bij 3 online winkels... inkoop bij fabriek iets minder!
Zelf ben ik over deze progressieve veren meer tevreden dan gewone windingen en bij zware lading iets stugger is wel zo prettig en minder doorhangen!
Verschil tussen normale €35,- en deze €40,- per stuk vind ik best mee vallen, €10,- per auto en zelfde merk leverancier.
De Skoda Fabia Station is zeldzame en niet populaire voertuig van ook 20 jaren oud!
Wie wil dit nog, een station waar niet eens je schoonmoeder achterin kan liggen!
En als je een 1.6 Fsi Automaat wilde?
Skoda heeft die, 105 pk dus 5 pk minder maar wel leuke 4 bak die geen DSG met dure olie en revisie is!
Niet naar de 1.4 automaat zoeken, die 3 bak is oudere en maar 69 pk dus traag en vooraan in de file!
Dat is de oude 8 kleps kopje!
Ja, je moet weel eens vreemd gaan om leuke dingen te vinden!
De Blikken dozen en Open Sky is vaak iets dikkere veer, stugger en zelfde diameter en hoogte bij Sachs.
Vele Universele garage's of onderdelen verkopers geven de iets goedkopere gewone voor een OSS en dan zie je dat in binnen spiegel met enige bagage!
Sport veren zijn ook leverbaar maar ik heb die gratis voor liefhebber!
Dit zijn verlaagde dus heb ik niets aan, moet je dat voor ook doen!
En achterin heeft je vrouw of dochter geen "Ding" op batterijen meer nodig op straatstenen rijdende!
Maar ook een kratje bier moet je eerst paar Uren rust gunnen om geen Fontijn te krijgen!
Net als vele andere onderdelen zoals in dat topic zullen ook veren minder verkrijgbaar worden!
Ik weet dat een fabriek in Nederland naast hun eigen ook de Sachs veren met Made in Holland doosje leverde en die draaien ze gewoon als er vraag is een partij!
Alleen wil onze Huisarts in Waalwijk zijn voorraad niet vol met 64 veren zetten in 1 soort!
Gewone + OSS dus zou hij voor dat laatste al veel rente verlies hebben.
Dankzij vele gebroken veren en op andere VAG groep zitten er ook een aantal gelijke is het nog geen ramp!
Zo leverde Sachs ook Skoda Fabia Station progressief gewonden ietsje langere achter en voor op juiste lengte!
Ik heb zowel de normale OSS als deze Fabia Combi nu in gebruik en kontje kwam 1.7 cm hoger dus valt erg mee!
Gemeten op 2 voertuigen met nieuwe veren bij lege auto!
met 2x Kilo knaller op achterbank, voor leeg zat daar 238 kg samen!
Dan zakte de OSS veren meer in dan de Fabia Combi en de binnen spiegel van OSS zag niets meer, Fabia versie nog perfect als normale lege auto!
Ook deze Fabia veren zijn nu uitverkocht, pakte de laatste in Op=Op ruiming en heb er 6 staan....
Bestellen is 64 veren en dus 32 A2 kopers nodig!
Deze veren zijn nu in foute maat bij Sachs ongeveer €40 per stuk dus om nu voor €2560 ,- in voorraad te nemen?
die €40,- is online prijs van iets wat in de buurt kwam bij 3 online winkels... inkoop bij fabriek iets minder!
Zelf ben ik over deze progressieve veren meer tevreden dan gewone windingen en bij zware lading iets stugger is wel zo prettig en minder doorhangen!
Verschil tussen normale €35,- en deze €40,- per stuk vind ik best mee vallen, €10,- per auto en zelfde merk leverancier.
De Skoda Fabia Station is zeldzame en niet populaire voertuig van ook 20 jaren oud!
Wie wil dit nog, een station waar niet eens je schoonmoeder achterin kan liggen!
En als je een 1.6 Fsi Automaat wilde?
Skoda heeft die, 105 pk dus 5 pk minder maar wel leuke 4 bak die geen DSG met dure olie en revisie is!
Niet naar de 1.4 automaat zoeken, die 3 bak is oudere en maar 69 pk dus traag en vooraan in de file!
Dat is de oude 8 kleps kopje!
Ja, je moet weel eens vreemd gaan om leuke dingen te vinden!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Progressieve veren lijkt me wel een goede zaak, bestaan die ook voor voor ?eekhoorntje schreef: ↑21 mei 2023, 09:03
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005