Melding abs met abs teken en

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
gerspee
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2023, 08:49
Locatie: Noordoostpolder
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mei 2023, 19:23 0 x

Ga dat wel overleven denk ik uiteindelijk en heb de andere net nieuw besteld bij autodoc . Maar zoek nog wel het schema van de sensoren en de computer ?
Las ergens dat er nog wel eens een bedradingsfout in kan zitten ook dus wat gaat er naar de sensoren door de drie draden per sensor en wat moet er vanaf komen en waar gaan ze naar toe ?
Ben redelijk bij met electronica dus direct zoeken gaat wel lukken met wat moeite (hoop ik ) . Als je maar weet wat je moet meten .

Stuurwielsensor lees ik ook op diverse keren op internet forums en ook die zou ik willen meten qua werking
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mei 2023, 19:46 0 x

De beide sensoren moeten nauwkeurig in de rijrichting worden gemonteerd. De gecombineerde sensor slopen om de beide sensoren te scheiden, lijkt mij een kansloze missie. Vaak zijn de componenten in hun behuizing in hars gegoten en krijg je ze niet uit elkaar. Een schema ga je waarschijnlijk niet vinden en het is maar de vraag of de sensoren in de gezamenlijke behuizing identiek zijn aan die in de separate behuizingen.

Schema's van sensoren en computers zijn er niet - soms is er een testprocedure (weerstand meten, reactie op bepaalde spanning meten) beschreven in het werkplaatshandboek, maar meestal is het advies: vervangen. Een automonteur is geen electronicus!

Hoe de de bedrading loopt van sensoren naar ABS-computer is terug te vinden in het werkplaatshandboek. Da's wel een aardige uitzoekerij, met alle connectoren die ertussen (kunnen) zitten. Mogelijk gaat communicatie via de CANbus en dan wordt het nog lastiger er iets aan te meten.
Gebruikersavatar
gerspee
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2023, 08:49
Locatie: Noordoostpolder
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mei 2023, 20:06 0 x

ok en na het vervangen van de G200 die ik nu besteld heb nieuw zou dit zichzelf corrigeren en de melding moeten verdwijnen of komt er nog een inlees procedure eerst ?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 mei 2023, 20:35 0 x

Voor zover ik weet, moet alles na vervanging van een sensor gewoon werken. Ik heb de G200 en G202 eruit gehad om te fotograferen en onderdeelnummers af te lezen en de connectoren met contactspray te behandelen (met een kortdurend effect overigens). Na montage waren er geen foutmeldingen totdat mijn G202 weer rare signalen afgaf (na 150 km rijden).

Een "nieuwe" G202 is onderweg uit Duitsland. Als die ook rare signalen blijkt te produceren, ga ik de bedrading nalopen.
Gebruikersavatar
gerspee
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2023, 08:49
Locatie: Noordoostpolder
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2023, 16:15 1 x

Nou zie ik de nodige G202 sensoren met het zelfde type nummer compleet incl alle andere nummers op de sticker dus de 1J0 907 657 A maar dan voor VW en BMW en Skoda . Ga er dan vanuit dat deze gelijk zijn ?
Gebruikersavatar
gerspee
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2023, 08:49
Locatie: Noordoostpolder
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mei 2023, 10:03 0 x

Heb de G200 vervangen met een nieuwe van autodoc en de G202 van een bedrijf uit Duitsland uit een goed werkende A2 . Maar nog steeds de meldingen in mijn dashboard . Dus hoe te resetten ?

Accu even losgooien werkt ook met de A2 ?
Of evt toch bedradingsfoutje ergens en waar zitten die meestal in de A2 ?
En wat moet ik meten op elke sensor op de drie draad plugjes ?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mei 2023, 10:32 0 x

Ja, ik zou in elk geval de accu een kwartiertje afkoppelen. Dat kan nooit kwaad.

Bij mij was de ESP-ingreep (en na herhaalde ingreep de foutmelding met luid piepen en ASR en ABS lampjes aan en knipperend rem-probleem in rood) na starten een tijdje weg. Na een paar km kwam ie terug.
Na het vervangen van de G202 (tweedehandsje uit D via kleinanzeigen) heb ik met VCDS de foutmelding gewist en inmiddels ca 150 km gereden zonder ESP-ingegrepen.

Hieronder zie je dat de G200 en G202 direct aan de ABS/ESP-computer hangen, via de witte 17-polige connector bij je linker voet. Wat je daar moet meten? Geen idee :flushed:

unnamed.jpg
unnamed.jpg (925.73 KiB) 254 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerspee
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2023, 08:49
Locatie: Noordoostpolder
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mei 2023, 11:09 0 x

Bedankt en ga dat straks even doen en die connector zit dus aan de bestuurders kant aan de zijkant tegen de stijl ergens binnenin ?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 mei 2023, 09:07 0 x

Als je de G200 & G202 wisselde moet je een kastje van Peter hebben om dat foutje eruit te halen.
Ook zal bij langer doorrijden de ECU deze opslaan en soms moet je 2 of 3* wissen.

Ze lijken 't zelfde maar zijn het dus beslist niet helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
gerspee
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 mei 2023, 08:49
Locatie: Noordoostpolder
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 mei 2023, 13:18 0 x

Heb nu dus alleen nog een melding van de G200 en de stuurhoeksensor in mijn Vident staan en ga straks de connector T17F losmaken en bekijken . Kon wel de foutcodes wissen maar na opnieuw starten nog steeds de melding abs en stuurtje en waarschuwing lamp bij wegrijden . Nog wat tips ?
Plaats reactie