Blokkerende versnellingsbak - opgelost

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 jul 2023, 12:04 0 x

Mijn laatste aanwinst (ex-IIVQ, AUA, 265k km) heeft problemen met de koppeling. Daar had vorige eigenaar Tijmen al last van. De koppeling grijpt heel laag aan en komt soms niet lekker vrij, waardoor de achteruit alleen met veel tandengeknars (of motor uit) kan worden ingeschakeld. Wanneer de auto rijdt, zijn alle versnellingen wel goed te bedienen.
Ik heb de koppeling al eens ontlucht, maar dat had minimaal effect.

Sinds kort heb ik daarbij, dat ik helemaal geen versnelling kan inschakelen na een uurtje rijden in de 5.

Ik kan dan naar vrij, maar daarna zijn alle versnellingen geblokkeerd. Pas als ik ben afgeremd tot zeg 25 km/u kan ik de 2 met enige moeite inschakelen en verder rijden. Opschakelen gaat dan wel weer, maar terugschakelen is moeizaam.
Heel onhandig en niet ongevaarlijk als je vanaf de snelweg terug moet naar 50 of 60 km/u wegens een scherpe bocht in de afrit...

Dit doet mij denken aan problemen met de synchromesh, want tussengas geven (versnelling in vrij, koppeling los, gas geven, koppeling intrappen en dan terugschakelen) bleek wel een keer te helpen. Uitgebreid testen is lastig, want na wegrijden werkt alles normaal, maar na een uur autosnelweg treedt de blokkering op.

Iemand die dit herkent?

Mijn eerste ingeving is de versnellingsbakolie te verversen zodat ik zeker weet dat er voldoende olie in de bak zit...
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

28 jul 2023, 21:52 1 x

Geen technische kennis maar jaren geleden exact dezelfde klachten bij een VW Golf.

Versnellingsbakolie verversen was toen een oplossing volgend degene die de auto verder ging gebruiken...
betutteling is zinloos; passie is Goud
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 jul 2023, 22:17 1 x

@Peter_Maathuis ,

Dat klinkt niet best. Ik zou zeggen dat jezelf al de eerste stap benoemd, nl niveau versnellingsbak olie controleren en waar mogelijk compleet vervangen. Dat zou mijn eerste ingeving zijn. Aan de andere kant vind ik het ook klinken naar kabel afstelling niet helemaal on point. Wel balen! De duur (uur) dat de symptomen zich voordoen kan ik daarmee niet verklaren. Ben benieuwd naar jouw oplossing. 👍
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jul 2023, 10:07 1 x

Ik lees in deze post dat de koppeling ook vast staat na een aantal dagen stil staan: viewtopic.php?p=101248#p101248

En dus ook na een uurtje in dezelfde versnelling rijden (lees koppeling niet gebruiken).

Wat je nog zou kunnen proberen is na enige dagen na het starten de achteruitversnelling weer niet in te schakelen is:

1. De motor uitzetten.
2. de 1e of achteruitversnelling inschakelen.
3. de auto een keer voor- en/of achteruit duwen met ingeschakelde versnelling.
4. de auto weer starten met ingetrapte koppeling en de achteruit proberen in te schakelen.

De verschijnselen lijken op een koppelingsplaat die niet makkelijk over de splines schuift nadat de auto een tijdje heeft stilgestaan/lang in dezelfde versnelling heeft gereden.

Het (nadrukkelijk) diep intrappen van de koppeling herken ik wel (dat heeft mijn A2 al vanaf de aankoop ruim 11 jaar geleden). Daar is na ca. 120.000 km door mij afgelegd in die tijd niets aan veranderd.
Is er iets te achterhalen of er tijdens de motorwissel ook aan de koppeling is gewerkt?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Peter_Maathuis
Moderator

29 jul 2023, 16:50 1 x

Bedankt Peter! Ik denk dat je de spijker op de kop slaat en het probleem zou moeten zijn verholpen als ik de nieuwe koppelingset monteer.

Ik heb vandaag de bakolie ververst: er kwam iets meer dan 1,5 liter donkerbruine olie uit (niet heel smerig en geen stank of zo) uit. Er zat voldoende olie in de bak, want met de achterwielen op de grond en de voorkant een 40 cm omhoog liep er tot mijn verbazing olie uit de vulopening (die ik uiteraard als eerste opendraaide).
Daarna de achterkant ca 30 cm omhoog gezet en de bak afgetapt en weer gevuld. Er ging iets minder dan 1,5 liter weer in voordat de vulopening begon te lekken.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (270.04 KiB) 1221 keer bekeken
Ik heb de motor even laten draaien met de voorwielen van de grond. Met ingetrapte koppeling draaien de wielen als er een versnelling is ingeschakeld (meer snelheid bij hogere versnelling) en met ingetrapte voetrem laten de versnellingen zich niet inschakelen.

Met de auto weer op de grond was de achteruit alleen in te schakelen met uitgeschakelde motor en na starten begon de auto meteen langzaam achteruit te rijden.

Ik ben even gaan tanken (2x 15km gereden) en het probleem met terugschakelen als de koppeling een tijdje niet is gebruikt, is eenvoudig te verhelpen met tussengas. Na wat vaker achter elkaar schakelen werkt de koppeling een stuk beter.

Er is helaas geen historie van voor 2017. Wel is duidelijk dat de auto een tijd "technisch total loss" is geweest en dat ie een periode de weg niet op mocht.
Of de motor is vervangen, weet ik niet. Ik heb intussen begrepen dat de eerste serie A2's af fabriek met Polo-motoren is geleverd, dus het kan best de eerste motor zijn, die het na 265.000 km nog prima doet.
audiJan

30 jul 2023, 11:44 0 x

Koppeling spinlines smeren word veel vergeten of met verkeerd vet. let op hier heb je speciaal vet voor.

De koppelings plaat en de as insmeren daarna overelkaar schuiven en het overtollig wegvegen do heb je nooit te veel of te weinig.

Wellicht ten overvloede maar zijn de kabels goed afgesteld is vrij eenvoudig te doen.

Smeren van de mechanisme boven op de bak.
Peter_Maathuis
Moderator

30 jul 2023, 12:24 1 x

Ik heb dat speciale vet laten komen (2 soorten), geheel volgens Gina's montage-instructies...

- demontage versnellingsbak https://www.youtube.com/watch?v=EaD5vbCmEB4

- montage (met te vervangen bouten, aanhaalmomenten en te gebruiken smeermiddelen) https://www.youtube.com/watch?v=0wbEJWT2aH0

Nu nog moed verzamelen voor deze flinke klus (en mijn eerste koppeling :dizzy: ) Gelukkig heb ik nog andere A2's dus ik kan rustig de tijd nemen :sweat:
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
toutdroit
Audi A2 clublid

30 jul 2023, 20:08 0 x

Zoals je zegt, nogal een volle job.
Heb je ook een brug bij de hand?

Sterkte :innocent:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
Peter_Maathuis
Moderator

30 jul 2023, 21:53 2 x

Helaas, mijn garage heeft een plat dak (met zonnepanelen erop) dus hoger dan 50cm van de vloer op assteunen gaat niet lukken. Maar ik heb zo ook al eens een uitlaat vervangen en de remleidingen op de achteras...
Ik ben nog aan het verzinnen hoe ik mijn garagekrik een beetje kan aanpassen om als "transmissiekrik" te dienen en haal er wel een (schoon)zoon bij als het te (in)spannend wordt voor één persoon :mrgreen:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

30 jul 2023, 22:30 0 x

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie