Proboost en APK

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 aug 2023, 18:08 0 x

Bij de APK van mijn FSI bleek de uitlaatgasmeting niet in orde; CO gehalte te hoog.
De ECU heeft de software van Proboost. Laatst heb ik een foutcode gehad van de 1e lambdasonde, maar deze melding bleef na het wissen weg sindsdien.
Nu twijfel ik dus aan de oorzaak. Is de lambdasonde de veroorzaker of komt het door de software van Proboost.
Dit is trouwens de eerste APK sinds ik met Proboost rij.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Rein
Audi A2 clublid

17 aug 2023, 19:05 1 x

Mijn FSI is met Proboost twee keer door de APK gegaan, de eerste bij een Bosch Car Service garage en eind vorig jaar bij de Audi dealer. Beide keren was de uitstoot geen issue waardoor ik denk dat het niet aan de Proboost software ligt.
Patrickbby
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2023, 17:36 0 x

Paulus schreef:
17 aug 2023, 18:08
Bij de APK van mijn FSI bleek de uitlaatgasmeting niet in orde; CO gehalte te hoog.
De ECU heeft de software van Proboost. Laatst heb ik een foutcode gehad van de 1e lambdasonde, maar deze melding bleef na het wissen weg sindsdien.
Nu twijfel ik dus aan de oorzaak. Is de lambdasonde de veroorzaker of komt het door de software van Proboost.
Dit is trouwens de eerste APK sinds ik met Proboost rij.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Co te hoog is teveel brandstof, of te weinig lucht kan ook komen door lekkende uitlaat voor de kat of de lambda.
Overigens als je al een lambda melding hebt gehad kan deze ook tegen het randje aan lopen.
Levensduur van een lambda is ook maar ergens tussen de 150/200k

Luchtfilter is wel schoon? De auto loopt wel gewoon netjes? Kunnen ook de injectoren zelf zijn die lekken.

Oftewel genoeg om te controleren.

Vagcom/vcds eraan hangen zal al snel meer duidelijkheid geven kwa lambda en injectors.

En over de Proboost software als deze een agressievere map hanteert kan het zijn dat de lambda net buiten zijn meetbereik komt door veroudering, of deze is al vervangen voor een imitatie oid.
Paulus
Audi A2 clublid

18 aug 2023, 18:54 1 x

Dank voor jullie reacties.

@Patrickbby

Deze auto heeft 107000 gereden, maar ik ga dan toch als eerste de lambdasonde vervangen.
De motor loopt verder prima en is beresterk.

Ik heb ook vertrouwen in Proboost, het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat zij een tune maken die geen rekening houdt met keuringen. Het is dacht ik Duits, die hebben TUV.
Patrickbby
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2023, 20:00 0 x

Paulus schreef:
18 aug 2023, 18:54
Dank voor jullie reacties.

@Patrickbby

Deze auto heeft 107000 gereden, maar ik ga dan toch als eerste de lambdasonde vervangen.
De motor loopt verder prima en is beresterk.

Ik heb ook vertrouwen in Proboost, het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat zij een tune maken die geen rekening houdt met keuringen. Het is dacht ik Duits, die hebben TUV.
Ja het is een richtlijn, een lambda kan ook verslijten door vaak korte ritjes doordat deze vervuild raakt.
Ook zal de lambda elke keer zichzelf voorwarmen wat de levensduur ook niet te goede komt.

Ik zou persoonlijk eerst controleren met vagcom wat de huidige waardes zijn, dan heb je een betere indicatie.

Het kan ook een stekker zijn welke overgangsweerstand heeft.

Meten is weten, je kan de lambda ook loshalen en heet stoken en de waarde meten met een multimeter.
Plaats reactie