Achterveren
- grijze_gebakje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 04 dec 2023, 11:12
- Locatie: Eindhoven
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goedemorgen allemaal,
Na het vervangen van de schokdempers en toplagers aan de voorzijde (voor Monroe gasdempers, dik tevreden) heb ik toch ergens ook zin om de achterzijde te doen. Nou komt dat met kiezen van schokdempers wel goed. Maar de veren achter zijn ook aan vervanging toe. Als we er met vier man + bagage in zitten hangt 'ie toch wel erg diep in de kont.
Nou kom ik er met veel lezen, vragen en googelen niet aan uit wat voor veren ik zou moeten kiezen. Ik neig zelf naar Sachs 996 648 ( https://www.autodoc.nl/sachs/1232496 ), maar weet verder niet of dit een goede keuze is.
Ik heb ook nog de Sachs 996 940 overwogen, die is voor auto's met OSS en dus wat stugger. Gezien ik een trekhaak op de auto heb en de fietsen nog wel eens achterop mee gaan leek het me geen gek idee wat stuggere veren te monteren. Of zou dat te veel van het goede zijn? Ik weet namelijk niet of gewoon de juiste veren (bovenstaande link) ook al voldoende stug zijn om de auto vol te pletteren met vakantiespullen + twee fietsen achterop. Iets in de kont hangen is natuurlijk niet erg, maar ik heb geen zin om elke vakantie weer bang te zijn dat ik de bumpstops aantik bij elke drempel.
Ik moet wel erbij zeggen dat we dakdragers hebben liggen voor de A2 (origineel Audi ) en er is het plan om ooit met een daktent (ca 40 kg) op de auto op vakantie te gaan.
Natuurlijk is het maar een paar weekjes per jaar dat de auto zo vol beladen is, de rest van het jaar rijden we meestal met een nagenoeg lege auto.
Hoor graag jullie meningen of linkjes naar de juiste forumpagina's.
Alvast bedankt
Roel
Na het vervangen van de schokdempers en toplagers aan de voorzijde (voor Monroe gasdempers, dik tevreden) heb ik toch ergens ook zin om de achterzijde te doen. Nou komt dat met kiezen van schokdempers wel goed. Maar de veren achter zijn ook aan vervanging toe. Als we er met vier man + bagage in zitten hangt 'ie toch wel erg diep in de kont.
Nou kom ik er met veel lezen, vragen en googelen niet aan uit wat voor veren ik zou moeten kiezen. Ik neig zelf naar Sachs 996 648 ( https://www.autodoc.nl/sachs/1232496 ), maar weet verder niet of dit een goede keuze is.
Ik heb ook nog de Sachs 996 940 overwogen, die is voor auto's met OSS en dus wat stugger. Gezien ik een trekhaak op de auto heb en de fietsen nog wel eens achterop mee gaan leek het me geen gek idee wat stuggere veren te monteren. Of zou dat te veel van het goede zijn? Ik weet namelijk niet of gewoon de juiste veren (bovenstaande link) ook al voldoende stug zijn om de auto vol te pletteren met vakantiespullen + twee fietsen achterop. Iets in de kont hangen is natuurlijk niet erg, maar ik heb geen zin om elke vakantie weer bang te zijn dat ik de bumpstops aantik bij elke drempel.
Ik moet wel erbij zeggen dat we dakdragers hebben liggen voor de A2 (origineel Audi ) en er is het plan om ooit met een daktent (ca 40 kg) op de auto op vakantie te gaan.
Natuurlijk is het maar een paar weekjes per jaar dat de auto zo vol beladen is, de rest van het jaar rijden we meestal met een nagenoeg lege auto.
Hoor graag jullie meningen of linkjes naar de juiste forumpagina's.
Alvast bedankt
Roel
Audi A2 1.4 BBY (2004) | Pepperpots | Blijft een hobby
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2612
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een A2 met OSS is maar 25 kg zwaarder dan een zonder. Het lijkt me niet waarschijnlijk , dat de OSS-veren merkbaar stugger zouden zijn.
Maar ik heb het nooit geprobeerd, want ik heb geen A2 (meer) zonder OSS
Maar ik heb het nooit geprobeerd, want ik heb geen A2 (meer) zonder OSS
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
25kg extra gewicht boven in de auto kan nog voor een aardig ander weggedrag zorgen vermoed ik, met name extra overhellen in bochten. Dus ik denk dat stijver zijn dan je zou verwachten obv +25kg.
Qua soort veer denk ik dat je hiermee wel een aardige keuze maakt. Het blijft natuurlijk een compromis, aangezien je meestal onbeladen rijdt en soms beladen.
Qua soort veer denk ik dat je hiermee wel een aardige keuze maakt. Het blijft natuurlijk een compromis, aangezien je meestal onbeladen rijdt en soms beladen.
- eekhoorntje
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Ooit een OSS met gewone veren gehad, een ramp.
Andersom is betere, ik heb in mijn met OSS nu Skoda Fabia veren achter, die passen ook en nog iets hoger.
Maar vele hebben daar twijfels over.
Kijk even online, niet meer leverbaar! Dus ik heb de laatste en als ooit versleten, moet ik ook weer normale OSS veren kopen.
Andersom is betere, ik heb in mijn met OSS nu Skoda Fabia veren achter, die passen ook en nog iets hoger.
Maar vele hebben daar twijfels over.
Kijk even online, niet meer leverbaar! Dus ik heb de laatste en als ooit versleten, moet ik ook weer normale OSS veren kopen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- grijze_gebakje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 04 dec 2023, 11:12
- Locatie: Eindhoven
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dank voor jullie antwoorden.
Zou dan vergelijkbaar zijn met een A2 zonder OSS met OSS veren.
Rijd dat goed? Of is het erg stuiterig als de auto leeg is?
Begrijp ik dan dat die veren nog stugger dan de originele OSS achterveren?eekhoorntje schreef: ↑22 jan 2024, 21:13ik heb in mijn met OSS nu Skoda Fabia veren achter, die passen ook en nog iets hoger.
Zou dan vergelijkbaar zijn met een A2 zonder OSS met OSS veren.
Rijd dat goed? Of is het erg stuiterig als de auto leeg is?
Audi A2 1.4 BBY (2004) | Pepperpots | Blijft een hobby
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
grijze_gebakje schreef: ↑22 jan 2024, 21:44Dank voor jullie antwoorden.
Als ik me het goed herinner zijn die Skoda Fabia veren progressief: = geen stuiteren zonder extra gewicht.eekhoorntje schreef: ↑22 jan 2024, 21:13ik heb in mijn met OSS nu Skoda Fabia veren achter, die passen ook en nog iets hoger.
Helaas worden die veren niet meer verkocht.
Weet iemand of A2 compatible progressieve veren (Fabia veren zijn op) ergens anders te vinden zijn?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006, na 19 jaar verkocht; Korando 4x4 2005
In Gabon: Musso sports 4x4 2006, na 19 jaar verkocht; Korando 4x4 2005
Ticcie schreef: ↑22 jan 2024, 20:3025kg extra gewicht boven in de auto kan nog voor een aardig ander weggedrag zorgen vermoed ik, met name extra overhellen in bochten. Dus ik denk dat stijver zijn dan je zou verwachten obv +25kg.
Qua soort veer denk ik dat je hiermee wel een aardige keuze maakt. Het blijft natuurlijk een compromis, aangezien je meestal onbeladen rijdt en soms beladen.
Vermoeden heb je niets aan. je zet iemand daar mee op een verkeerde been.
grijze_gebakje schreef: ↑22 jan 2024, 21:44Dank voor jullie antwoorden.
Begrijp ik dan dat die veren nog stugger dan de originele OSS achterveren?eekhoorntje schreef: ↑22 jan 2024, 21:13ik heb in mijn met OSS nu Skoda Fabia veren achter, die passen ook en nog iets hoger.
Zou dan vergelijkbaar zijn met een A2 zonder OSS met OSS veren.
Rijd dat goed? Of is het erg stuiterig als de auto leeg is?
Ik rijd al jaren met een daktent van 60kg en heb de veren van de Oss er achter onder zitten.
Stugger tja misschien ik merk het niet. de originele veren zakken altijd in na al die jaren.
Ook gebruik ik de aanhanger en de auto is compleet afgeladen vol als we op vakantie gaan. Spanje bv.
Ja hij zakt dan wel door, maar afgezien dat je de rugleuning iets rechteropzet is er niets maar dan ook niets aan de hand.
Het tempo ligt soms boven de120 prima geen probleem. Dus om al je zorgen weg te nemen gaat goed.
Wil je meer info doe maar een PB tje.
- grijze_gebakje
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 04 dec 2023, 11:12
- Locatie: Eindhoven
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Denk dat dit is wat ik wilde weten/bevestigd hebben. Mijn keuze is derhalve op de Sachs veren bedoeld voor de OSS gevallen.audiJan schreef: ↑23 jan 2024, 21:33Ik rijd al jaren met een daktent van 60kg en heb de veren van de Oss er achter onder zitten.
Stugger tja misschien ik merk het niet. de originele veren zakken altijd in na al die jaren.
Ook gebruik ik de aanhanger en de auto is compleet afgeladen vol als we op vakantie gaan. Spanje bv.
Ja hij zakt dan wel door, maar afgezien dat je de rugleuning iets rechteropzet is er niets maar dan ook niets aan de hand.
Het tempo ligt soms boven de120 prima geen probleem. Dus om al je zorgen weg te nemen gaat goed.
Wil je meer info doe maar een PB tje.
Heb jij er nog andere schokbrekers onder met die veren? Weet niet of daar eventueel nog wat anders zou moeten ivm evt hogere veren.
Audi A2 1.4 BBY (2004) | Pepperpots | Blijft een hobby
Schokdempers vervangen wanneer deze oud zijn kost geen drol ik heb monroe gekozen of deze beter of slechter zijn weet ik dan andere merken. bevalt goed en waren niet duur.grijze_gebakje schreef: ↑23 jan 2024, 22:22Denk dat dit is wat ik wilde weten/bevestigd hebben. Mijn keuze is derhalve op de Sachs veren bedoeld voor de OSS gevallen.audiJan schreef: ↑23 jan 2024, 21:33Ik rijd al jaren met een daktent van 60kg en heb de veren van de Oss er achter onder zitten.
Stugger tja misschien ik merk het niet. de originele veren zakken altijd in na al die jaren.
Ook gebruik ik de aanhanger en de auto is compleet afgeladen vol als we op vakantie gaan. Spanje bv.
Ja hij zakt dan wel door, maar afgezien dat je de rugleuning iets rechteropzet is er niets maar dan ook niets aan de hand.
Het tempo ligt soms boven de120 prima geen probleem. Dus om al je zorgen weg te nemen gaat goed.
Wil je meer info doe maar een PB tje.
Heb jij er nog andere schokbrekers onder met die veren? Weet niet of daar eventueel nog wat anders zou moeten ivm evt hogere veren.
Vervang gelijk je stoot buffer waar de schokdemperhoes omheen geklemt zit die zijn vaak op.
De hoogte van de veren maakt niet uit de schokdemper bepaalt de hoogte
Ik heb trouwens ook nog een gastank achterin zitten .
Rijden doen we met twee personen als je 4 volwassen hebt zou ik toch nog iets zwaardere veren nemen. de aanhanger kogel druk maakt nogal wat uit.
Ik had een airtrailer die super reed achter de auto. nu heb ik een normale trailer waar de motor flink ver naar voor staat en flink op de kogel druk dat is niet zo fijn.
Dus check je aanhanger kogel druk dat maakt ook een flink wat uit hoe ver dit dan door zakt.
wil je een foto stuur een BP die krijg je dan