Achterveren

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
grijze_gebakje
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jan 2024, 17:12 2 x

Ik denk dat ik er redelijk uit ben en de OSS achterveren ga bestellen. Kwam bij toeval net ook nog een draadje tegen waarin hetzelfde gedaan is (zie viewtopic.php?f=11&t=1616&start=120) en daar lijkt me dat het alles mee valt hoe hoog de auto dan staat.
Denk dat de nadelen van iets stuiterig (wat mee zou vallen dus) niet opwegen tegen de voordelen van normale wegligging als we lange stukken op vakantie rijden met een volle auto + fietsendrager.

Nu maar is bestellen en dan laat ik het weten zodra ik het klaar heb.
Audi A2 1.4 BBY (2004) | Pepperpots | Blijft een hobby :cool:
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 jan 2024, 07:53 1 x

Ik ken iemand die iets te stugge vering had. Die reed met een paar grindtegels in de kofferbak rond om het stuiteren tegen te gaan 😂
grijze_gebakje

06 feb 2024, 12:06 4 x

Nou, een mooie sleutelsessie verder en er zitten nieuwe (OSS) veren, Monroe schokdempers en de hele bende montagemateriaal onder. De auto staat (naar verwachting) iets hoger op de achterpoten als die leeg is. Rijgedrag is prima, helemaal leeg is 'ie iets stug achter, maar met de juiste dempers helemaal niet stuiterig. Ik moet nog even proberen hoe het rijgedrag vol beladen is, maar heb nu geen 3 volwassenen tot mijn beschikking :joy: .

Dank voor alle reacties! En heel erg bedankt @kobus1978 voor de fantastische how-to betreffende vervangen van veren en schokdempers.

Ik zou deze veren (Sachs 996940) samen met de Monroe gasdempers zeker aanraden in ieder geval. Met nieuwe dempers rondom is de auto sowieso helemaal opgeknapt. Achteraf gezien was het echt een dweil aan de achterkant... De opgevreten pur-ringen aan de onderzijde zullen zeker niet mee hebben geholpen.
monroe-sachs-achter.jpeg
monroe-sachs-achter.jpeg (386.09 KiB) 1157 keer bekeken
a2-nieuweveren-leeg.jpeg
a2-nieuweveren-leeg.jpeg (348.91 KiB) 1157 keer bekeken
Hij is een beetje vies... Tijd voor de wasstraat.
JohnM
Audi A2 clublid

10 feb 2024, 15:22 0 x

Ziet er goed uit, maar:

"De hoogte van de veren maakt niet uit de schokdemper bepaalt de hoogte
Ik heb trouwens ook nog een gastank achterin zitten."

Wat heb ik al die jaren niet goed begrepen. Ik dacht en denk nog steeds dat de veren de hoogte bepalen en niet de schokdemper. Commentaar??
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 feb 2024, 19:10 2 x

Ben ik wel een beetje met je eens @JohnM . Een upside down schokbreker heeft opwaartse druk en kan de veer weerstand geven en zelfs iets omhoog drukken, maar dat is marginaal. Een veer bepaalt wat mij betreft de hoogte . Linksom of rechtsom, er is een vervangende veer gevonden die voldoet aan de verwachting en we kunnen weer veilig onderweg. Goeie zaak toch!
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
grijze_gebakje

10 feb 2024, 19:16 1 x

Een demper heeft inderdaad maar marginaal effect op (statische) hoogte van de auto. Je kunt tenslotte de demper (al dan niet met wat moeite) induwen, wat met een veer nauwelijks kan.
Echter is het wel zo dat dynamisch, bijv. over drempels, dempers wel voorkomen dat de auto met de voorzijde over de grond kan schrapen. Versleten dempers zijn slapper (minder demping) en kunnen dus minder goed de beweging van de koets uitdempen. Derhalve misschien het idee van lagere rijhoogte.

Verhaal heeft twee kanten, maar in de basis wordt de rijhoogte door de veren en niet dempers bepaald.

Overigens hebben we vandaag een flink stuk gereden, ook wat bochten en slecht wegdek. Ik ben helemaal happy. Ook helemaal niet meer zoekerig bij hogere snelheden. Zelfs nog even door durven trappen bij de buurtjes.
JohnM
Audi A2 clublid

11 feb 2024, 19:04 1 x

Eerlijke antwoorden. Bedankt Duncan en Grijze_Gebakje.
Plaats reactie