Vorige zomer heeft de auto vanwege een lange zeilreis lang stil gestaan. Na 2 maanden startte de auto nog net, maar sindsdien brand het airbag lampje.
Ik heb daarna niet bijgeladen met acculader, alleen dynamo. Omdat dit na lage accuspanning is ontstaan vraag ik me af of dit met accuspanning te maken heeft. Wat zou dit kunnen zijn?
Airbag lampje
- edje13
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij een te lage accu spanning kan je kwa lampjes een kerstboom effect krijgen.
Mijn advies : uitlezen en storing/fout wissen en dan maar hopen dat de fout niet terug komt.
Succes
Mijn advies : uitlezen en storing/fout wissen en dan maar hopen dat de fout niet terug komt.
Succes
-
- Audi A2 clublid
Leuk, een lange zeilreis. Waarheen? vraagt deze mede zeiler.
Zelf leg ik bij een lange zeilreis een mini zonnepaneeltje op het dashboard met een stekker in het aanstekercontact.
Nu zou ik inderdaad de storing wissen en zien wat er daarna gebeurt.
Dank voor jullie reacties, ik zal idd binnenkort laten uitlezen en de foutcode noteren. Goeie tip van dat zonnepaneeltje!
De zeilreis ging naar The Isles of Scilly; prachtig daar. En van daaruit kusthoppend terug oostwaarts met hoogtepunten Helford River, Fowey, River Yealm en Darthmouth.
De zeilreis ging naar The Isles of Scilly; prachtig daar. En van daaruit kusthoppend terug oostwaarts met hoogtepunten Helford River, Fowey, River Yealm en Darthmouth.
Ensor schreef: ↑09 feb 2024, 20:38Dank voor jullie reacties, ik zal idd binnenkort laten uitlezen en de foutcode noteren. Goeie tip van dat zonnepaneeltje!
Dat is leuk die china meuk maar veiliger is het gewoon bij lange afwezigheid ff je accupool afklemmen en klaar.
Ja, gewoon niet gerealiseerd dat de accu wel eens leeg kon raken na +2 maand. Volgende keer zeker maatregelen om dat te voorkomen.
- toutdroit
- Audi A2 clublid
Als een accu lang niet gebruikt wordt loopt hij (erg) langzaam leeg en krijgen z'n platen last van sulfateren.
Daarmee gaat de capaciteit achteruit en uiteindelijk is de accu dood en niet meer op te laden.
Hierdoor ben ik twee keer een accu kwijtgeraakt, één keer van de A2, 6 maanden in de stalling), ze waren vergeten om de druppellader in hun stopcontact te steken: ("Meneer, uw druppellader is defect"; maar thuis werkt ie nog steeds goed).
De andere keer hier in Gabon met m'n Musso, accu 100A: 4 maanden aangesloten op het zonnepaneeltje, maar draadbreuk (Chinese meuk draad) tussen de zonnecel en de controller.
Dus altijd de accu loskoppelen en een druppellader aansluiten.
Een zonnecel plus een kontroller ( bij voorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/1005004065266681.html) en een 10w zonnepzneel is daar goed voor te gebruiken.
Sinds een week terug in Gabon, 10 maanden weggeweest, Musso: accu aansluiten, starten --> lopen.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006, na 19 jaar verkocht; Korando 4x4 2005
In Gabon: Musso sports 4x4 2006, na 19 jaar verkocht; Korando 4x4 2005