Beste forumleden, omdat ik nog niet echt verder kom met de oorzaak van de startproblemen van mijn BBY1.4 wil ik de cilindercompressie gaan meten. Ik lees op het forum
Bougies uitnemen, compressiemeter aansluiten, gaspedaal intrappen en starten. Maar dan: indien mogelijk brandstoftoevoer afsluiten. Als ik stekkers injectoren even losmaak kan ik dan ECUstoringen krijgen?
Het beoordelen van de resultaten is dan een tweede, ik begrijp dat compressieverlies vele oorzaken kan hebben.
dank
compressie meten
Startproblemen.
Dat ken ik en al heel lang. meer dan 200.000 km
Nu heb ik preventief de benzinepomp vervangen omdat ik niet wil wachten tot een auto van 23 jaar oud het daar op stil gaat staan.
Wat schets mijn verbazing starten gaat ineens veel vlotter , hiervoor moest ik de sleutel niet ineens doordraaien dan duur het erg lang voordat de motor aansloeg.
Ondanks deze opvallende verbetering heb ik geen klachten gehad met vollast al dan niet in de bergen.
Benzine filter vervangen hoort bij standaard onderhoud . moet dus altijd gedaan worden.
Dat ken ik en al heel lang. meer dan 200.000 km
Nu heb ik preventief de benzinepomp vervangen omdat ik niet wil wachten tot een auto van 23 jaar oud het daar op stil gaat staan.
Wat schets mijn verbazing starten gaat ineens veel vlotter , hiervoor moest ik de sleutel niet ineens doordraaien dan duur het erg lang voordat de motor aansloeg.
Ondanks deze opvallende verbetering heb ik geen klachten gehad met vollast al dan niet in de bergen.
Benzine filter vervangen hoort bij standaard onderhoud . moet dus altijd gedaan worden.
- J@ck
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 18:46
- Locatie: Wil ik liever niet zeggen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Komt ook op de onderhoudslijst, geeft ook wat meer vertrouwen in de betrouwbaarheid.
Wat betreft de cilinder compressie meten, moet nog een metertje bestellen. Ik ga de stekkertjes van de injectoren maar gewoon losmaken. Als er een lampje gaat branden zal deze waarschijnlijk wel vanzelf weer uitgaan neem ik aan. Ook maar een momentsleutel aanschaffen toch wel zo prettig met de bougies vastdraaien.
Mijn gereedschapskist groeit.
groet J@ck
Wat betreft de cilinder compressie meten, moet nog een metertje bestellen. Ik ga de stekkertjes van de injectoren maar gewoon losmaken. Als er een lampje gaat branden zal deze waarschijnlijk wel vanzelf weer uitgaan neem ik aan. Ook maar een momentsleutel aanschaffen toch wel zo prettig met de bougies vastdraaien.
Mijn gereedschapskist groeit.
groet J@ck
- J@ck
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 18:46
- Locatie: Wil ik liever niet zeggen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Beste leden
De laatste tijd heb ik wat achterstallig onderhoud aan mijn A2 gedaan. Met behulp van het forum heb ik toch al een aantal dingen zelf kunnen doen.
Topic: sporadisch startprobleem heb ik kunnen afsluiten. Na vervanging van het brandstoffilter is het startprobleem nog een enkele keer voortgekomen. Ik heb ook de net geplaatste bossch bougies er weer uit gehaald en vervangen voor NGK, een merkbaar verschil. Ik heb daarna nog een flesje Lindenman cleaner toegevoegd en vooralsnog lijkt het nu goed te blijven gaan.
Heb inmiddels ook de compressie gemeten.
Warm
cilinder 1 16bar cilinder 2 16bar
cilinder 3 14.2bar cilinder 4 14.2bar
Een uur later koud
alle cilinders gelijk iets boven 14bar ongeveer 14.2
Het lijkt mij niet al te dramatisch te noemen.
Ik ben er dus nog niet met zekerheid achter of het de klepstoters of kantelende zuigers zijn die ik hoor. In ieder geval lijkt het vooral irritant te zijn. Geen hoog olieverbruik of extreem compressie/vermogensverlies. Met de schone olie, nieuwe penbobines/bougies is er al veel verbetering in het motorgeluid en vermogen opgetreden.
Ik ga me ook aanmelden voor de sleuteldag als het lukt. Ik zou graag de mening van ervaren A2 rijders/monteurs horen en andere A2 enthousiastelingen willen ontmoeten. Ik wil b.v. nog carterventilatie controleren/vrijmaken en het gasklephuis reinigen. Wat dingen nalopen en eventueel knikkende deurvangers. Dingen die ik graag onder toeziend oog en met wat hulp zou willen doen.
Alvast dank voor wat ik de afgelopen maand al heb opgestoken. Ik heb weer wat vertrouwen gekregen in mijn A2 en in mijzelf, ik hoop jullie te zien op de sleuteldag.(even goed mijn agenda inzien).
groet J@ck/Jaap
De laatste tijd heb ik wat achterstallig onderhoud aan mijn A2 gedaan. Met behulp van het forum heb ik toch al een aantal dingen zelf kunnen doen.
Topic: sporadisch startprobleem heb ik kunnen afsluiten. Na vervanging van het brandstoffilter is het startprobleem nog een enkele keer voortgekomen. Ik heb ook de net geplaatste bossch bougies er weer uit gehaald en vervangen voor NGK, een merkbaar verschil. Ik heb daarna nog een flesje Lindenman cleaner toegevoegd en vooralsnog lijkt het nu goed te blijven gaan.
Heb inmiddels ook de compressie gemeten.
Warm
cilinder 1 16bar cilinder 2 16bar
cilinder 3 14.2bar cilinder 4 14.2bar
Een uur later koud
alle cilinders gelijk iets boven 14bar ongeveer 14.2
Het lijkt mij niet al te dramatisch te noemen.
Ik ben er dus nog niet met zekerheid achter of het de klepstoters of kantelende zuigers zijn die ik hoor. In ieder geval lijkt het vooral irritant te zijn. Geen hoog olieverbruik of extreem compressie/vermogensverlies. Met de schone olie, nieuwe penbobines/bougies is er al veel verbetering in het motorgeluid en vermogen opgetreden.
Ik ga me ook aanmelden voor de sleuteldag als het lukt. Ik zou graag de mening van ervaren A2 rijders/monteurs horen en andere A2 enthousiastelingen willen ontmoeten. Ik wil b.v. nog carterventilatie controleren/vrijmaken en het gasklephuis reinigen. Wat dingen nalopen en eventueel knikkende deurvangers. Dingen die ik graag onder toeziend oog en met wat hulp zou willen doen.
Alvast dank voor wat ik de afgelopen maand al heb opgestoken. Ik heb weer wat vertrouwen gekregen in mijn A2 en in mijzelf, ik hoop jullie te zien op de sleuteldag.(even goed mijn agenda inzien).
groet J@ck/Jaap
klepstoters die maken vaak een tikkend geluid gelijk na het starten een paas seconden lang
Als je motor na 90 C het geluid een stukje minder word is het zoals alle 1.4 motoren wel hebben kantelende zuigers.
Is een bekend euvel zelf de nieuwe motoren 1.4 hoor je nog rammelen .
Ik had het ook 5w40 olie verminderd het wel uiteindelijk een revisieblok kunnen kopen dat is een stuk stiller.
Maar goed de auto's zijn allemaal oud en als er nooit iets aan de motor gerepareerd is hebben ze allemaal wel.
Het zijn rammelbakken de motoren helaas.
Als je motor na 90 C het geluid een stukje minder word is het zoals alle 1.4 motoren wel hebben kantelende zuigers.
Is een bekend euvel zelf de nieuwe motoren 1.4 hoor je nog rammelen .
Ik had het ook 5w40 olie verminderd het wel uiteindelijk een revisieblok kunnen kopen dat is een stuk stiller.
Maar goed de auto's zijn allemaal oud en als er nooit iets aan de motor gerepareerd is hebben ze allemaal wel.
Het zijn rammelbakken de motoren helaas.
- eekhoorntje
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Vervuilde olie of te laat verversen en je kreeg vervuiling in de klep stoters....
2 jaren of 30.000 km schreef Audi voor maar ik vind elk jaar of 15.000 betere.
Als na olie wissel deze weer snel troebel werd, filter vergeten of veel vervuiling, vaak is eerder vervangen de manier om motor goedkoper gezond te maken.
Naast smeren is er ook een reiniger in bij verse olie!
2 jaren of 30.000 km schreef Audi voor maar ik vind elk jaar of 15.000 betere.
Als na olie wissel deze weer snel troebel werd, filter vergeten of veel vervuiling, vaak is eerder vervangen de manier om motor goedkoper gezond te maken.
Naast smeren is er ook een reiniger in bij verse olie!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- J@ck
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 18:46
- Locatie: Wil ik liever niet zeggen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Eekhoorntje AudiJan jullie herkennen dit uit eigen ervaring begrijp ik. Ik kan nog een flush doen en heb een oliefilter met terugloopklep klaarliggen. Heb ook al flesje pfta als olietoevoeging. Ik denk dat ik zo dus al best OK ben. Als ik binnenkort naar Waalwijk ga zal ik Lukas nog eens vragen waar ik het verstandigst aan doe. Als de distributie aan de beurt is lijkt het ook een goed moment om te kijken naar de kleppen maar dat duurt nog 15.000km volgens voorschrift. Hij is in ieder geval altijd erg behulpzaam en zeer adequaat.
De compressiemeting heeft ook geen grote alarmbellen laten afgaan dacht ik. Ik moet zelf ook niet meer willen doen daar heb ik de kennis en ervaring niet voor. Ik had het leuk gevonden op de sleutelmeeting wat kleine dingen te proberen en zo wat meer ervaring in het sleutelen te gaan krijgen. Ik ga het helaas dit jaar weer niet meemaken wat ik echt heel jammer vind.
Dit draadje is denk ik zo ongeveer wel klaar.
Dank J@ck/Jaap
De compressiemeting heeft ook geen grote alarmbellen laten afgaan dacht ik. Ik moet zelf ook niet meer willen doen daar heb ik de kennis en ervaring niet voor. Ik had het leuk gevonden op de sleutelmeeting wat kleine dingen te proberen en zo wat meer ervaring in het sleutelen te gaan krijgen. Ik ga het helaas dit jaar weer niet meemaken wat ik echt heel jammer vind.
Dit draadje is denk ik zo ongeveer wel klaar.
Dank J@ck/Jaap