Raammechanisme
- Piggy***
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Sinds 2004 zeer tevreden eigenaar van mijn A2, 1.4, benzine, 55 kw
Onlangs is het raammechanisme aan de bestuurderskant kapot gegaan.
Weet iemand of er nog een nieuw universeel mechanisme te koop is dat ook echt past?
Origineel schijnt niet meer leverbaar te zijn.
Onlangs is het raammechanisme aan de bestuurderskant kapot gegaan.
Weet iemand of er nog een nieuw universeel mechanisme te koop is dat ook echt past?
Origineel schijnt niet meer leverbaar te zijn.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ik heb nog nooit gehoord van een universeel raammechanisme - wat bedoel je daarmee?
En wat is er kapot? De motor? De ruitgeleiding? De bevestiging van de ruit aan de kabel? De kabel die de ruit omhoog en omlaag trekt?
En wat is er kapot? De motor? De ruitgeleiding? De bevestiging van de ruit aan de kabel? De kabel die de ruit omhoog en omlaag trekt?
- Piggy***
Dank je en het raammechanisme is kapot. Inmiddels was kapot, want repareren toch gelukt.
Universeel raammechanisme is iets wat je koopt bij b.v. winparts i.t.t. het origineel.
Ik zal proberen om te achterhalen welk merk etc er nu in is gezet, en dat hier posten. Wellicht heeft iemand anders er dan ook nog wat aan.
Universeel raammechanisme is iets wat je koopt bij b.v. winparts i.t.t. het origineel.
Ik zal proberen om te achterhalen welk merk etc er nu in is gezet, en dat hier posten. Wellicht heeft iemand anders er dan ook nog wat aan.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Mooi dat het probleem is opgelost.
Ik zie bij bijv. Winparts niet een mechanisme waarmee ik een reparatie zou aandurven; er zijn te veel punten / afmetingen die verkeerd kunnen zijn bij een universeel mechanisme:
- de motor moet op de aandrijving van de kabel passen en worden vastgezet aan de deur
- de ruit moet worden vastgezet in klem(men) onderaan de geleider(s)
- de geleider(s) moeten aan de deur worden vastgezet
- de lengte van de geleiders moet kloppen met het origineel
- ...
Ik zie bij bijv. Winparts niet een mechanisme waarmee ik een reparatie zou aandurven; er zijn te veel punten / afmetingen die verkeerd kunnen zijn bij een universeel mechanisme:
- de motor moet op de aandrijving van de kabel passen en worden vastgezet aan de deur
- de ruit moet worden vastgezet in klem(men) onderaan de geleider(s)
- de geleider(s) moeten aan de deur worden vastgezet
- de lengte van de geleiders moet kloppen met het origineel
- ...
- Piggy***
Update is dat het niet is opgelost en dat ik gewoon een auto met een defect raammechanisme heb meegekregen. Ging er van uit dat het goed was en had het ter plekke niet meer getest, maar had al een onderbuikgevoel en jahoor die bleek te kloppen.
Dit was een Audi dealer !
Dan hoop ik dat een tweedehands onderdeel wel door ze te plaatsen is. Er zal ook een stuk ervaring bij komen kijken....
Dit was een Audi dealer !
Dan hoop ik dat een tweedehands onderdeel wel door ze te plaatsen is. Er zal ook een stuk ervaring bij komen kijken....
- edje13
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Kan je misschien een foto plaatsen van het gedeelte wat defect is, want het is mij nog steeds niet duidelijk waar je het over hebt?
Of ik moet ergens overheen lezen. Maar ja, ik ben nogal visueel aangelegd
Of ik moet ergens overheen lezen. Maar ja, ik ben nogal visueel aangelegd

- Peter_Maathuis
- Moderator
Eens... ik zou ik graag snappen wat er mis was, gerepareerd leek (hoe?) en nu niet gerepareerd blijkt te zijn (wat is er mis?).
Een "defect raammechanisme" is net zo weinig zeggend als "help, hij start niet". We willen hier graag helpen (en leren), maar dan is iets meer informatie gewenst over wat je merkte, wat er gerepareerd is (onderdelen, tijdsbesteding) en waar je nu mee zit.
Een "defect raammechanisme" is net zo weinig zeggend als "help, hij start niet". We willen hier graag helpen (en leren), maar dan is iets meer informatie gewenst over wat je merkte, wat er gerepareerd is (onderdelen, tijdsbesteding) en waar je nu mee zit.
- Piggy***
Een defect raammechanisme is een defect raammechanisme. Diagnose wegenwacht en garage. Raam ging niet meer naar boven, een hoop geratel als van gebreken glas, maar motor werkte nog wel. Vandaar de vraag naar een merk en artikelnummer van een nieuw raammechanisme.
Zoals ik hem 'gerepareerd' (dat is wat de garage telefonisch zei) met nieuwe mechanisme, heb mee gekregen gaat het raam wel naar beneden, maar zeer moeizaam weer omhoog en sluit niet helemaal af. Je moet in ieder geval stilstaan om hem weer dicht te kunnen doen en dat duurt dus wel even.
Foto kan ik moeilijk maken omdat ik dan alles los moet maken en mogelijk garantie garage verlies.

Zoals ik hem 'gerepareerd' (dat is wat de garage telefonisch zei) met nieuwe mechanisme, heb mee gekregen gaat het raam wel naar beneden, maar zeer moeizaam weer omhoog en sluit niet helemaal af. Je moet in ieder geval stilstaan om hem weer dicht te kunnen doen en dat duurt dus wel even.
Foto kan ik moeilijk maken omdat ik dan alles los moet maken en mogelijk garantie garage verlies.
- Lucske
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Aha ok, dan was dus het kabelmechanisme kapot. Dat klinkt inderdaad als het mechanisme zelf.
Toevallig zelf 2 jaar geleden ook gehad en zelf kunnen vervangen. Het geleidingsmechanisme incl rails moet dan vervangen worden, motor is niet stuk.
Deurbekleding, blik, alles moet eraf. Klinkt niet alsof de garage dit correct heeft opgelost…
8z0837461b Is het correcte nr als ik me niet vergis. Onderdelenlijn, tweedehands een optie, maar zou voor een nieuwe gaan.
Toevallig zelf 2 jaar geleden ook gehad en zelf kunnen vervangen. Het geleidingsmechanisme incl rails moet dan vervangen worden, motor is niet stuk.
Deurbekleding, blik, alles moet eraf. Klinkt niet alsof de garage dit correct heeft opgelost…
8z0837461b Is het correcte nr als ik me niet vergis. Onderdelenlijn, tweedehands een optie, maar zou voor een nieuwe gaan.
1.6 BAD | kastellrot