Cruise control stopt bij inschakelen licht
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Op de terugweg van een mooie rondreis door Spanje ontwikkelt de A2 een eigenaardigheid. De cruise control houdt er mee op zodra de verlichting wordt ingeschakeld. Aanvankelijk kon ik de cruise control wel weer inschakelen, soms na enkele pogingen. Maar nu weigert die helemaal dienst als stadslicht, dimlicht of grootlicht brandt. Zonder verlichting geen probleem. Komt iemand dat bekend voor?
Overigens wil ik de A2 wel complimenteren. Op dit euvel na heeft hij afgelopen vier weken 5000 km gelopen zonder hapering, en dat bij een km-stand van 312000. Dit is zijn derde rondreis door Spanje in drie jaar.
Overigens wil ik de A2 wel complimenteren. Op dit euvel na heeft hij afgelopen vier weken 5000 km gelopen zonder hapering, en dat bij een km-stand van 312000. Dit is zijn derde rondreis door Spanje in drie jaar.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn laatste rondrit door Spanje was met een A2 met ATL motor en de cruise control bleef daarbij gewoon werken. Dus aan Spanje ligt het niet
Stadslicht (en dim- en grootlicht) hebben niets te maken met de cruise control. Het enige wat ik kan bedenken is dat er schade aan het cruise control kabelboompje is. Maar normaal gesproken komt dat kabelboompje niet bij de bedrading van de verlichting in de buurt.
Ik zou om te beginnen VCDS erbij pakken en checken:
- werken de 4 schakelaars van de cruise control hendel correct
- werken de schakelaars van het koppelings- en het rempedaal
- ziet de ECU de autosnelheid correct als je rijdt
Zo uit mijn hoofd moet je voor de schakelaars in meetwaardenblok 66 zijn.
Stadslicht (en dim- en grootlicht) hebben niets te maken met de cruise control. Het enige wat ik kan bedenken is dat er schade aan het cruise control kabelboompje is. Maar normaal gesproken komt dat kabelboompje niet bij de bedrading van de verlichting in de buurt.
Ik zou om te beginnen VCDS erbij pakken en checken:
- werken de 4 schakelaars van de cruise control hendel correct
- werken de schakelaars van het koppelings- en het rempedaal
- ziet de ECU de autosnelheid correct als je rijdt
Zo uit mijn hoofd moet je voor de schakelaars in meetwaardenblok 66 zijn.
- grijze_gebakje
Misschien ook een idee om de massa (aarde) punten na te lopen?
Audi A2 1.4 BBY (2004) | Pepperpots | Blijft een hobby
-
- Audi A2 clublid
Ik heb een maand of drie geleden een LED-stadslicht vervangen. Ik herinner mij nu van een ander forum dat LED-lampjes wel eens storing kunnen geven op het boordnet. Ik zal eens de stadslichten losmaken en zien wat er gebeurt.
-
- Audi A2 clublid
Nou, het vervangen van het LED-stadslicht door gloeilampjes maakte geen verschil. Ondertussen breidde de storing zich uit. Niet alleen dat de cruise control uitviel bij inschakelen van het licht, maar het EPS-licht ging aan en het motorsturingslichtje. Bovendien merkte ik dat het linker stadslicht ging branden als ik de rem intrapte. Dat werd me te bont en ik heb een afspraak gemaakt met de garagist. Eenmaal in de garage bleven de beide remlichten constant branden (??). De garagist vermoedde een kortsluiting in de remlichtschakelaar of de verlichtingsschakelaar en heeft deze beide vervangen. Helaas opnieuw constant brandende remlichten. Gelukkig is hij niet voor één gat te vangen en intuïtief heeft hij het linker achter remlicht/achterlicht vervangen. Wonder boven wonder blijkt daarmee alles opgelost en de cruise control werkt zonder daar verder aandacht aan te besteden ook weer normaal,. Getest heen en terug naar Berlijn.
Complimenten voor GoCar in Hengelo!
Complimenten voor GoCar in Hengelo!
- Peter_Maathuis
- Moderator
Bizar verhaal, maar mooi dat het is opgelost.
De les: als er iets geks / onverklaarbaars gebeurt bij het inschakelen van de verlichting trek je de connectoren van achterlichten, koplampen en kentekenverlichting los en als het probleem dan is verdwenen, sluit je een voor een de verlichting weer aan.
De les: als er iets geks / onverklaarbaars gebeurt bij het inschakelen van de verlichting trek je de connectoren van achterlichten, koplampen en kentekenverlichting los en als het probleem dan is verdwenen, sluit je een voor een de verlichting weer aan.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Mij dunkt dat de lampendrager de schuldige moet zijn...