Olie verlies/lekkage
- Julezzz
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hoi allen ik zit met het volgende ,
mijn audi a2 1.4 16v (BBY) Bouwjaar 2003 233000 lekt en verliest vreselijk veel olie , ik moet om de dag olie bijvullen nadat ik het signaal olie -min (geel icoon) krijg. Na het rijden ligt er een klein plensje olie onder de auto. De lekkage lijkt aan de achterkant van het blok vandaan te komen redelijk onder de bestuurderskant zeg maar, als ik onder het blok kijk merendeels achter de caterpan is het er helemaal vies zwart van de oliedrap en hangen er wat kleine olie druppels. Ik zit met me handen in het haar omdat ik niet weet waar deze lekkage vandaan komt. Het is nu overigens sinds een week dat het olie lampje geel gaat branden , en dit constant blijft doen evengoed na dat ik olie heb bijgevuld.
Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken of kan vinden
Alvast bedankt.
mijn audi a2 1.4 16v (BBY) Bouwjaar 2003 233000 lekt en verliest vreselijk veel olie , ik moet om de dag olie bijvullen nadat ik het signaal olie -min (geel icoon) krijg. Na het rijden ligt er een klein plensje olie onder de auto. De lekkage lijkt aan de achterkant van het blok vandaan te komen redelijk onder de bestuurderskant zeg maar, als ik onder het blok kijk merendeels achter de caterpan is het er helemaal vies zwart van de oliedrap en hangen er wat kleine olie druppels. Ik zit met me handen in het haar omdat ik niet weet waar deze lekkage vandaan komt. Het is nu overigens sinds een week dat het olie lampje geel gaat branden , en dit constant blijft doen evengoed na dat ik olie heb bijgevuld.
Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken of kan vinden
Alvast bedankt.
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
Schoonmaken en kijken waar het begint. Er zijn UV lekdetectie vloeistoffen die je aan de olie kan toevoegen en zo met een UV lamp het lek kan vinden. Nooit zelf gebruikt maar het bestaat:
https://toralin.nl/hoe-vindt-u-een-lek- ... t%20vinden.
https://toralin.nl/hoe-vindt-u-een-lek- ... t%20vinden.
- HansJan
- Moderator
Als je met je handen in het haar zit en de kennis ontbreekt om de oorzaak op te sporen dan ga je toch naar een garage in de buurt? Doorrijden is, zoals audiJan ook terecht stelt, onverantwoord.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Even oppassen inderdaad. Heb je de olie gepeild met de peilstok? Alleen op de sensor vertrouwen is wat riskant, het kan nu best zijn dat er teveel olie in het blok zit.
Als je echt niet weet wat je moet doen is afslepen en garage ernaar laten kijken het veiligst. Wellicht is het iets kleins.
Als je echt niet weet wat je moet doen is afslepen en garage ernaar laten kijken het veiligst. Wellicht is het iets kleins.
- HansJan
- Moderator
De sensor kan ook verdacht zijn, maar de combinatie met veel olie- drap/druppels/verlies onder de auto is wel verdacht. Wanneer is de olie voor het laatst ververst? Als de olie van boven komt kan het ook de carterpakking zijn of wellicht zelfs carterontluchting. Niet lang meer twijfelen, zsm naar een garage.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Julezzz
Inmiddels staat hij op de oprit , er word niet meer mee gereden om erger te voorkomen. Aanstaande vrijdag word er naar gekeken door mijn monteur. De carter ventilatie vervangen lukt waarschijnlijk zelf maar ben ban dat het probleem dieper zit maar ik weet echt niet waar ik het moet zoeken...
- HansJan
- Moderator
De carterontluchting kan lekken door verouderde O-ringen. Reinigen en vervangen kan nooit kwaad. Maar het zit vermoedelijk elders. Laat jouw monteur er maar een deskundige blik op werpen en houdt ons op de hoogte!
-
- Audi A2 clublid
bijzonder , ik maak net een bericht over hetzelfde probleem,maar lekt niet zo hard zoals u het omschrijft, ik vermoed zelf dat het ergens bij de carterontluchting lekt, ik heb alles olievrij gemaakt, zodat ik precies weet waar die precies lekt.mogenlijk valt de schade dus wel mee..