Ashoes vervangen
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik was van plan om morgen mijn buitenste ashoezen te gaan vervangen tot ik net de ingeving kreeg om dan eigenlijk de binnenste ook maar direct mee te gaan pakken. Die moet ik nog gaan bestellen. Neem aan dat ik hier ook gewoon Universele hoezen voor kan gebruiken.
Wel van de week al universele SKF ashoezen en een spreider besteld en wilde mezelf in gaan lezen en nu lees ik hier veel narigheden m.b.t. vastzittende assen bij vervanging maar eigenlijk niets over alleen de hoesen vervangen.
Zijn er hier mensen die zelf de hoezen hebben vervangen en nog tips en trucs hebben?
Moet in ieder geval ook nog even twee nieuwe asmoeren meebestellen las ik...
Wel van de week al universele SKF ashoezen en een spreider besteld en wilde mezelf in gaan lezen en nu lees ik hier veel narigheden m.b.t. vastzittende assen bij vervanging maar eigenlijk niets over alleen de hoesen vervangen.
Zijn er hier mensen die zelf de hoezen hebben vervangen en nog tips en trucs hebben?
Moet in ieder geval ook nog even twee nieuwe asmoeren meebestellen las ik...
De binnenste as is vaak droog hiermee bedoel ik het vet is vaak hard en de kogels lopen droger.
Het oude vet verwijderen en opn goed vetten letop er zit ook een afdichting op .
Plak die aan 1 kant vast mocht die toch iet los komen en klem te komen zitten wat je amper opmerkt bij montage . Je as maakt na verloop van tijd geluid .
Vraag niet hoe ik dat weer ,was best zoeken om uit te vinden waar het vandaan kwam.
Het oude vet verwijderen en opn goed vetten letop er zit ook een afdichting op .
Plak die aan 1 kant vast mocht die toch iet los komen en klem te komen zitten wat je amper opmerkt bij montage . Je as maakt na verloop van tijd geluid .
Vraag niet hoe ik dat weer ,was best zoeken om uit te vinden waar het vandaan kwam.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Er zijn ook deelbare hoezen in omloop - te monteren zonder as te demonteren.
Je snijdt de hoes op maat, vouwt hem om de as en lijmt hem dicht. Als de lijm goed is uitgehard, op de goed plaats schuiven, vullen met vet en vastzetten.
Gaat vaak goed...
Je snijdt de hoes op maat, vouwt hem om de as en lijmt hem dicht. Als de lijm goed is uitgehard, op de goed plaats schuiven, vullen met vet en vastzetten.
Gaat vaak goed...
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ben daar wel benieuwd naar, hoe dat werkt... Maak een paar fotootjes? Is dat een tool dat we eigenlijk als clubgereedschap zouden willen hebben?
Ik verbaas me dat die hoezen zo flexibel zijn dat je de kleine opening zover kunt spreiden. Gaat dat met speciale ashoezen of met alle?
Ik verbaas me dat die hoezen zo flexibel zijn dat je de kleine opening zover kunt spreiden. Gaat dat met speciale ashoezen of met alle?
-
- Audi A2 clublid
Ik kom er waarschijnlijk niet aan toe om het van de week thuis te gaan doen, dan een mooi klusje voor de klusdag volgende week. Ik zal wat foto's maken als ik er mee bezig ga.
Ik heb universele SKF hoesjes gekocht waar bij de omschijving stond dat ze geschikt waren voor een spreider, geen idee of alle hoesjes dat zijn maar zag het staan en toen daar maar voor gekozen
Ik heb universele SKF hoesjes gekocht waar bij de omschijving stond dat ze geschikt waren voor een spreider, geen idee of alle hoesjes dat zijn maar zag het staan en toen daar maar voor gekozen
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Doorgaans zijn de ashoes spreiders bedoeld in combinatie met luchtgereedschap.
** NIET alle hoezen zijn hiervoor inzetbaar ***
Dit moet wel expliciet aangegeven worden.
Werk op zit prima en snel + je hoeft de as niet te verwijderen. Alleen van het fusee is voldoende.
Op mijn werk hebben we hem. Ik heb hem enkele keren gebruikt. Je moet het wel goed toepassen anders scheurt de hoes en ben je weer terug bij af.
Don’t ask me how I know…..
Succes!
** NIET alle hoezen zijn hiervoor inzetbaar ***
Dit moet wel expliciet aangegeven worden.
Werk op zit prima en snel + je hoeft de as niet te verwijderen. Alleen van het fusee is voldoende.
Op mijn werk hebben we hem. Ik heb hem enkele keren gebruikt. Je moet het wel goed toepassen anders scheurt de hoes en ben je weer terug bij af.
Don’t ask me how I know…..
Succes!

Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
-
- Audi A2 clublid
Je moet de as toch wel loshalen van het wiel (naaf)? Of begrijp ik jou nu verkeerd?
En dan dus ook zo'n nieuwe borgmoer er op zetten.
Als je alleen de fusee loshaalt krijg je de nieuwe ashoes toch niet om de as....
Ben handig genoeg om dit soort dingen zelf te doen maar weet nooit zo goed de juiste bewoordingen voor de onderdelen
En dan dus ook zo'n nieuwe borgmoer er op zetten.
Als je alleen de fusee loshaalt krijg je de nieuwe ashoes toch niet om de as....
Ben handig genoeg om dit soort dingen zelf te doen maar weet nooit zo goed de juiste bewoordingen voor de onderdelen

- Peter_Maathuis
- Moderator
Ik heb wel een een ashoes geplaatst die in de lengterichting (parallel aan de as) open is. In dat geval hoef je niets te demonteren. Je plaatst de hoes over de as en lijmt hem dicht, wacht tot de lijm droog, vul met vet en zet de klembanden erop.
Bij spreiders moet het aseinde (fuseekant) inderdaad los en dus heb je een nieuwe moer nodig.
Bij spreiders moet het aseinde (fuseekant) inderdaad los en dus heb je een nieuwe moer nodig.