A2 veranderd in een kerstboom .....

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
jnobel

05 jan 2012, 18:05 0 x

Hallo allemaal,

Mijn A2 denkt sinds kort dat hij een kerstboom is o.i.d. Wat ik daarmee bedoel is het volgende:

Alle deur vergrendelingen ratelen in een wild tempo, terwijl ook de interieurverlichting als een gekke knippert. De richtingaanwijzers knipperen (allemaal) als een idioot, het alarmlicht driehoekje doet al ratelend vrolijk mee, de achterklepvergrendeling eveneens.
Het is precies hetzelfde als in een thread op dit Engelse forum :

http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... #post68566

Het begon heel licht met het rechter portier op vakantie, dat begon random te ratelen, alleen bij stilstand. Ik heb dat toen "opgelost" door de accu te ontkoppelen na een ritje en weer aan te sluiten de volgende dag.

Terug in Nederland heb ik bijna twee maanden nergens last van gehad, tot twee weken terug:

Sleutel in het contact en de hele lichtshow begon. Toen heb ik maar snel het contact weer uitgezet. Twee dagen later was de accu volledig leeg, waarschijnlijk heeft hij af en toe dus staan ratelen en heeft dat de accu geleegd.

Ik dacht dus: de accu zal er uit moeten, maar natuurlijk gaat de klep niet elektrisch open met een lege accu. Ik trok dus aan de nood ontgrendeling (net onder de achterruit) en ja hoor: deze brak af!.

Dus op naar plan B: Ik kon net met een verlengsnoer en vreemd geklim over de stoelen hangend over de achterbank een acculader aansluiten om zover te laden dat ik de achterklep elektrisch kon openen.

Toen bedacht ik het volgende: stel ik haal de accu er uit om thuis verder te laden en gooi de klep dicht, dan krijg ik hem dus echt nooit meer open tenzij ik de accu vanaf de achterbank er weer in kan zetten (lijkt me een hele toer).

Ik heb dus het volgende gedaan: de binnenbekleding van de achterklep eraf gehaald (brute kracht is de enige manier dankzij 8 stevige klemmen). Daardoor kan ik nu van binnenuit bij de release van de achterklep om straks weer de accu erin te zetten.

Maar daarmee is het probleem natuurlijk nog niet weg....
Ik las hier en daar dat het de kabelboom van (waarschijnlijk) het rechterportier zou kunnen zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Probleem is nu ook dat zodra ik de accu weer aansluit, hij meteen weer begint met al knipperend de boel leeg te trekken (ook zonder dat ik het contact aan zet).

Is er wellicht een zekering waarmee ik dat deel kan uitsluiten, of ben ik dan verder van huis?

Sorry voor het enorme verhaal, het is ook een beetje om het van me af te schrijven.

Groeten,
Johan
Romulus

05 jan 2012, 21:32 0 x

Dat is niet best, Johan. Ik heb een vermoeden dat je comfortregelapparaat (Komfortsteuergerät, KSG) aan het overlijden is. Uitlezen biedt meestal meer duidelijkheid.
jnobel

05 jan 2012, 21:57 0 x

Romulus,

Ja, Gompie opperde dat ook al. Best waarschijnlijk want mijn afstandsbediening werkt ook al een poosje niet meer (en ligt niet aan de sleutels / inleren). Wellicht is dit de volgende stap in het kapot gaan.
Ik kan al knipperend/klikkend wellicht de garage om de hoek bereiken, die heeft een VAG-COM, dus kan uitlezen.

Dank!
Groeten,
Johan

[quote="Romulus"]Dat is niet best, Johan. Ik heb een vermoeden dat je comfortregelapparaat (Komfortsteuergerät, KSG) aan het overlijden is. Uitlezen biedt meestal meer duidelijkheid.[/quote]
Romulus

05 jan 2012, 23:16 0 x

Dat lijkt me wel, buiten de spits en voor de scholen weer begonnen zijn. Doe dat en contact Lau zoals door Gompie geopperd (of slik de zure appel en bestel een nieuwe bij VAG). Geluk bij een ongeluk: daarna doet je afstandsbediening het ook weer :mrgreen:
Keep us posted!
jnobel

05 jan 2012, 23:30 0 x

Hi Romulus,

Ik verzeker je: ik zal heel voorzichtig doen, het is maar 1 straat uit en in een 30km zone (al lijkt niet iedereen dat te beseffen, ik wel hoor!).

Ohhh, het idee dat alles weer helemaal zou werken spreekt me wel heel erg aan, het blijft zo'n leuke auto. Ik ben eigenlijk nog steeds eraan verknocht. Bleef hij maar probleemloos rijden.

Groeten,
Johan

[quote="Romulus"]Dat lijkt me wel, buiten de spits en voor de scholen weer begonnen zijn. Doe dat en contact Lau zoals door Gompie geopperd (of slik de zure appel en bestel een nieuwe bij VAG). Geluk bij een ongeluk: daarna doet je afstandsbediening het ook weer :mrgreen:
Keep us posted![/quote]
Romulus

05 jan 2012, 23:54 0 x

[quote="jnobel"]het blijft zo'n leuke auto. Ik ben eigenlijk nog steeds eraan verknocht. Bleef hij maar probleemloos rijden. [/quote]Je hebt audietje gehoord: een A2 veroudert niet ;) (en van Rens moet je de glimmende kant boven houden, ook dat is jou al 160.000 km gelukt).

Dit soort akkefietjes is het enige dat je relatie met de A2 kan vergallen. Maar als ik dat vergelijk met de horror waar Franse auto's je op trakteren... best netjes toch? Wedden dat het goedkomt!
audietje

06 jan 2012, 08:58 0 x

ja het blijft een bijzondere auto, eentje met karakter noemen ze dat.
Als alles weer verholpen is heb je weer des te meer rijplezier, geloof mij nu maar.
groet
audietje
Okumaatje

06 jan 2012, 11:53 0 x

Ik weet niet waarom jij over de achterbank moet klimmen ? Je kunt toch zo de leuning plat leggen en eventueel zo een stoel eruit pakken.
Desalniettemin hoop ik dat je het probleem snel opgelost hebt want dit is toch echt een heel vervelende storing.
jnobel

06 jan 2012, 14:11 0 x

Audietje,

Dat weet ik zeker, Ik kijk ook erg uit naar dat moment :D

[quote="audietje"]ja het blijft een bijzondere auto, eentje met karakter noemen ze dat.
Als alles weer verholpen is heb je weer des te meer rijplezier, geloof mij nu maar.
groet
audietje[/quote]
jnobel

06 jan 2012, 14:15 0 x

Okumaatje,

Je hebt gelijk, ik had 1 of beide stoelen kunnen neerklappen, maar in the heat of the moment dacht ik daar niet aan.
Eruithalen ging op dat moment niet want de achterdeuren konden op dat moment niet meer open, ook niet met dubbel aan de binnenhandels trekken. Ik had verwacht dat dat wel had gewerkt....

Groeten,
Johan

[quote="Okumaatje"]Ik weet niet waarom jij over de achterbank moet klimmen ? Je kunt toch zo de leuning plat leggen en eventueel zo een stoel eruit pakken.
Desalniettemin hoop ik dat je het probleem snel opgelost hebt want dit is toch echt een heel vervelende storing.[/quote]
Plaats reactie