(op)start perikelen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Kogelman

17 mar 2012, 20:10 0 x

Help!
De afgelopen 3 dagen is het ons 3 keer overkomen dat de A2 niet direct aansloeg na het omdraaien van de sleutel. De weken ervoor nooit een probleem geweest. Je hoefde maar naar de sleutel te kijken of de motor sloeg direct aan en draaide mooi rond.
De startmotor draait rond, maar motor slaat niet aan. M.b.v. 2 verschillende technieken heb ik tot nu toe de motor uiteindelijk aan de praat gekregen: 1. doorstarten en met de voet het gaspedaal pompend indrukken, na lang zwoegen slaat de motor aan, met als dank een benzinelucht om de auto. 2. sleutel uit contact en direct daarna opnieuw erin en starten: starten lopen als vanouds (ook hier een bezninelucht merkbaar.) direct mooi rond. Er zit geen systeem in de frequentie van het niet willen aanpakken. Ook geen opvallende lampjes die gaan branden. Na een nacht stilstaan slaat hij meestal direct aan. Na een ritje parkeren en na 2 uur weer weg willen rijden (motor weer afgekoeld) en.... niet willen starten (startmotor blijft dan ook hangen, iets wat deze auto voorheen niet had). Je kunt bij wijze van spreken 10 keer op een dag starten en dan gaat het goed, maar dan lukt het een keer niet en vooral dat onverwachte vindt mijn vrouw niet prettig (doet 'ie het of doet 'ie het niet?, is de laatste dagen de vraag als je instapt).
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij met warme motor tot nu toe wel altijd start, maar na even afkoelen vaak weigert.
Is dit een herkenbaar probleem? Weet iemand oplossingen?
Ik kom op de volgende verdachte onderdelen: startmotor, brandstofpompsensor, gasklep.
Volgende week wil ik naar de dealer om een klapsleutel in te laten leren, zouden zij daar een dergelijke storing moeten kunnen uitlezen?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 mar 2012, 20:56 0 x

Meten is weten en niet meten is zweten! M.a.w. uitlezen en hopen dat de storing in het geheugen staat.
Even afwachten dus, anders wordt het toch maar gissen aangezien er vele oorzaken kunnen zijn.
Ik ga dan ook geen mogelijke oorzaken benoemen want daar schiet je nu even niets mee op.

Theo
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2012, 22:08 0 x

Ik volg dit draadje met interesse, want ik heb dit fenomeen nu 1 keer gehad sinds dat we de auto hebben. En misschien is er wel een gemeenschappelijke noemer.
Romulus

17 mar 2012, 22:48 0 x

Vervelend euvel. Hoofdverdachte is m.i. de G2/G62 koelvloeistoftemperatuursensor. Zie Anleitung G2/G62 tauschen en het Wiki-artikel. Gaat vaak stuk met dit soort symptomen als gevolg en kost niet de wereld (ong. 35 euro inclusief de klemveer en afdichtring). Gezien de benzinelucht denk ik dat de motor een veel te rijk mengsel krijgt omdat hij een veel koudere temperatuur meet dan de werkelijke. Ik denk trouwens dat het gas geven tijdens het starten geen effect heeft, omdat de motor start met zijn berekende starthoeveelheid en pas nadat de motor loopt, "luistert" naar het gaspedaal.

Verder ga ik met Theo mee: meten is weten, gissen is missen, en gokken is dokken! :mrgreen:
Kogelman

18 mar 2012, 00:06 0 x

[quote="Romulus"]Vervelend euvel. Hoofdverdachte is m.i. de G2/G62 koelvloeistoftemperatuursensor. Zie Anleitung G2/G62 tauschen en het Wiki-artikel. Gaat vaak stuk met dit soort symptomen als gevolg en kost niet de wereld (ong. 35 euro inclusief de klemveer en afdichtring). Gezien de benzinelucht denk ik dat de motor een veel te rijk mengsel krijgt omdat hij een veel koudere temperatuur meet dan de werkelijke. Ik denk trouwens dat het gas geven tijdens het starten geen effect heeft, omdat de motor start met zijn berekende starthoeveelheid en pas nadat de motor loopt, "luistert" naar het gaspedaal.

Verder ga ik met Theo mee: meten is weten, gissen is missen, en gokken is dokken! :mrgreen:[/quote]

@Romulus: Bedankt voor deze aanwijzing. Hier kan ik wel wat mee.
Ik herken dit euvel van onze ex-A3. Bij die auto hebben we ook de koelsvloeistoftemp.sensor vervangen. Ik wacht eerst het uitlezen bij de dealer af en zal dan eventueel een nieuwe G2/G62+klemveer en dichtring aanschaffen. Handleiding van onze oosterburen is erg duidelijk. Wel grappig dat de handleiding aanbeveelt om na omwisseling koelvloeistof aan te vullen (1 a 1,5 liter) en Wiki alleen rept over aanvullen met iets leidingwater mits de vorstbestendigheid van het systeem op peil is.
Luc17

18 mar 2012, 00:40 0 x

In mijn geval precies wat Romulus schreef. Onze A2 had plotseling dezelfde klachten. Slecht starten en benzinelucht.

Auto uitgelezen en de foutcode was 16502 " Engine coolant temperature Circuit-High imput (Low temp). Met dank aan de handleiding van de oosterburen afgelopen week zelf aan de slag, en het probleem is weg.

Ik heb nog geprobeerd om met een slang de koelvloeistof op te vangen op het moment dat je de sensor verwijderd. Niet om weer terug te gooien in het motorblok, maar omdat het me beter leek dat de koelvloeistof niet over de motor naar beneden stroomt. Maar er is weinig ruimte, de helft ging via de slang, de rest is er toch naast gegaan. Nadien weer aangevuld met 1.5 liter G12.

De kosten bij de dealer sensor, ring, veer en 2 liter G12 koelvloeistof 52,22 inc btw.
Ze vertelden er nog bij dat het een veel voorkomend euvel is.
Kan kloppen, want heb het bij mijn vorige A2 ook als gehad. Toen laten doen, en was rond de 120 euro.

Luc17
Rinus

19 mar 2012, 11:52 0 x

Ik ga hem van de week bestellen, en als ik terug ben uit Duitsland (ik ga naar de Techno Classica in Essen), gewoon preventief vervangen. Doe ik wel meer, zaken preventief vervangen, als ik eenmaal weet, dat zo'n onderdeel een veel voorkomende klacht kan veroorzaken.
Kogelman

20 mar 2012, 13:34 0 x

Vandaag bij de dealer storingsgeheugen laten uitlezen. Daar kwamen geen schokkende zaken uit naar voren. Ook niet dat de sensor niet meer goed zou functioneren, maar volgens de monteur kan de sensor kuren hebben zonder dat dat geregistreerd wordt in het storingsgeheugen.
Daarom preventief een nieuwe sensor (32,70 euro)+ringetje (0.89 euro)+ 1 liter koelvloeistof gekocht G12++ (4,90 euro). Oude koelvloeistoftemperatuursensor eruit, snel de nieuwe erin voordat alle koelvloeistof uit het expansievat op de oprit lag.
Er moest ongeveer een halve liter koelvloeistof bij. Nu afwachten of de startperikelen verleden tijd zijn. Tot nu toe ging het starten (met warme motor) prima. We wachten af de komende dagen.
Rinus

21 mar 2012, 18:03 0 x

Nou,ik heb die sensor vanmiddag ook vervangen. Mooi weer,ik was vrij, dus lekker sleutelen voor de garagedeur. Ik hoorde inderdaad bij de dealer, dat het een berucht onderdeel was bij alle VAG motoren.Zo berucht zelfs, dat als er wat aan de hand is, ze het allereerste deze sensor verdenken. Vraag je jezelf wel af, waarom is daar dan nooit een verbeterde versie van gekomen? Gelijk ook, weer zo'n berucht onderdeel, een nieuwe oliepeilstok besteld. Die kan ik zaterdag, als ik terug ben uit Duitsland,lekker ophalen.

Maar hoe dan ook, bij de sensor vervangen vond ik het wel makkelijker werken door eerst de kabelgoot te verwijderen (twee boutjes) voor op het blok, daarna die grijze stekker,die hevig in de weg zit, los te maken, en daarna de kabelboom iets te verleggen. Dan krijg je meer ruimte, en hoef je niet zo te pielen. En uiteraard schoot het klemmetje weg, en een rubbertje viel ergens op het blok.En uiteraard kon ik beide niet terugvinden. Maar slim genoeg twee extra meegekocht. Kost toch geen drol,die dingen. Meeste koelvloeistof wel opgevangen in een speciale opvangbak,die ik ooit eens gekocht had. Maar het druipt aan alle kanten over je blok weg, dus er viel wel wat naast. Na montage de koelvloeistof weer opgetopt,ontlucht en de de dop er weer op.Oude sensor gehouden, als spare, want ik weet eigenlijk niet of deze wel echt kaduuk is. Dus heb ik een spare liggen.

Voor dat we naar Duitsland gaan in mei nog een nieuwe accu kopen,en dan geloof ik het wel. Ik denk, dat ik dan al het nodige gedaan heb, om de komende tijd zorgeloos te tuffen in Alumientje.
Kogelman

30 mar 2012, 00:38 0 x

Nu ,na bijna 2 weken na de vervanging van de koelwatertemperatuursensor, gaat het starten zowel met koude als warme als halfwarme motor nog steeds probleemloos. Je hoeft maar naar de sleutel te kijken of het blokje springt al aan. Ik durf wel te zeggen dat het dus (gelukkig maar)die sensor geweest is die zorgde voor vreemde startperikelen. Euvel verholpen dus.
Plaats reactie