Lampje stuurbekrachtiging brandt?
- JeroenReumkens
Let op, dit bericht is al oud, maar op pagina 3 geef ik een vervolg aan mijn verhaal :-)
Hoi allemaal,
Vandaag eindelijk de A2 kunnen ophalen. Nu reden we weg uit de garage en ging het lampje van, volgens mij, de stuurbekrachtiging branden. Een stuur met een uitroepteken. In de garage vertelden ze ons dat dit kon betekenen dat de computer even het stuur opnieuw moest "leren kennen".
Kan dit duiden op een probleem, of doe ik zelf soms iets verkeerd? Ik vraag me af of ik soms moet wachten met het starten van de auto totdat het OK-lampje brandt. Iets wat mij niet geheel logisch lijkt, het is tenslotte geen diesel maar een 1.4 benzine.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Alvast bedankt!
Hoi allemaal,
Vandaag eindelijk de A2 kunnen ophalen. Nu reden we weg uit de garage en ging het lampje van, volgens mij, de stuurbekrachtiging branden. Een stuur met een uitroepteken. In de garage vertelden ze ons dat dit kon betekenen dat de computer even het stuur opnieuw moest "leren kennen".
Kan dit duiden op een probleem, of doe ik zelf soms iets verkeerd? Ik vraag me af of ik soms moet wachten met het starten van de auto totdat het OK-lampje brandt. Iets wat mij niet geheel logisch lijkt, het is tenslotte geen diesel maar een 1.4 benzine.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Alvast bedankt!
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Indien er niets aan de auto is gerepareerd en deze na normaal gebruik gewoon is afgezet is het onzin om te stellen dat de computer de stuurinrichting opnieuw moet leren kennen!
Zelf kun je in principe niets verkeerd doen, na het starten wordt de electronica automtisch gecontroleerd en indien alles OK dan komt de OK melding (je hoeft niet persé te wachten op deze melding).
Het kan geen kwaad om even het peil van de stuurbekrachtigingsvloeistof te laten controleren.
Het mag niet zo zijn dat dit waarschuwingslampje ieder keer of soms na het starten en wegrijden gaat branden.
Theo
Zelf kun je in principe niets verkeerd doen, na het starten wordt de electronica automtisch gecontroleerd en indien alles OK dan komt de OK melding (je hoeft niet persé te wachten op deze melding).
Het kan geen kwaad om even het peil van de stuurbekrachtigingsvloeistof te laten controleren.
Het mag niet zo zijn dat dit waarschuwingslampje ieder keer of soms na het starten en wegrijden gaat branden.
Theo
- JeroenReumkens
Ik heb zojuist weer een stukje gereden en gaat weer opnieuw aan. Je hoort ook de pomp hard werken en merkt bij verder insturen dat de stuurbekrachtiging een stuk minder aanwezig is.
Dan is het in ieder geval niet zo dat de stuurinrichting opnieuw moet leren, maar dan is dus ofwel het peil te laag ofwel de sensor kapot. Althans, dat van die kapotte sensor las ik ook hier op het forum dat dat ook het geval kan zijn?
Nogmaals bedankt allemaal :-)
Dan is het in ieder geval niet zo dat de stuurinrichting opnieuw moet leren, maar dan is dus ofwel het peil te laag ofwel de sensor kapot. Althans, dat van die kapotte sensor las ik ook hier op het forum dat dat ook het geval kan zijn?
Nogmaals bedankt allemaal :-)
- JeroenReumkens
Klopt het dat het reservoir achter de koplamp aan de bestuurderszijde zit? Als dit het geval is, dan is het reservoir gewoon gevuld.
Ik heb overigens het idee dat hij het voornamelijk bij lage snelheden niet doet. Zo gauw ik een lange stuk op snelheid (40 al ofzo) rij dan gaat hij uit, en werkt de stuurbekrachtiging weer normaal.
Maar goed, de auto komt net uit de garage en moet dus goed zijn. Morgen maar even bellen dat het probleem aanhoudt en het niets te maken heeft met het aanleren van de computer.
Ik heb overigens het idee dat hij het voornamelijk bij lage snelheden niet doet. Zo gauw ik een lange stuk op snelheid (40 al ofzo) rij dan gaat hij uit, en werkt de stuurbekrachtiging weer normaal.
Maar goed, de auto komt net uit de garage en moet dus goed zijn. Morgen maar even bellen dat het probleem aanhoudt en het niets te maken heeft met het aanleren van de computer.
De beste manier om zekerheid te hebben is om de foutcodes uit te lezen. Ik heb niet zo veel vertrouwen in de verkopende partij, eigenlijk zou je een onafhankelijk iemand de code uit moeten laten lezen. Zit er niet een forum lid met vagcom (programma waarmee je computer vd auto uit kunt lezen) in jouw buurt? Daar is een topic over hier op t forum...
[quote="falcon"]Wat Theo zegt: dat klopt voor geen meter! Zo hoort een auto niet afgeleverd te worden, of je moet daardoor een fikse korting hebben gekregen...[/quote]
Je gaat vandaag de a2 ophalen en bemerkt eigenlijk gelijk een storing.
En dat is de verkopende partij niet opgevallen?,fijn zo'n garage ipv meneer er zit een storing in
die gaan we eerst oplossen en dan kunt U hem ophalen.
Geen garantie?
Je gaat vandaag de a2 ophalen en bemerkt eigenlijk gelijk een storing.
En dat is de verkopende partij niet opgevallen?,fijn zo'n garage ipv meneer er zit een storing in
die gaan we eerst oplossen en dan kunt U hem ophalen.
Geen garantie?
- JeroenReumkens
Ik heb een half jaar Bovag-garantie. Dus ik hoop dat dat voldoende is om dit probleem op te kunnen lossen. Het is inderdaad niet netjes dat de garage mij gewoon heeft laten wegrijden, maar toen zij vertelden dat de computer gewoon even ingeleerd moest worden nam ik dat voor waar aan. Ik heb mijn vorige auto (Golf 3) ook daar gekocht vier jaar geleden en altijd met plezier in gereden. Ook goed geholpen door hun ..
Ik heb wel een vriend die VAGCOM kan uitlezen. Lijkt het jullie verstandiger om dat eerst te doen in plaats van morgen gelijk met de garage te bellen en hun het probleem gewoon te laten oplossen? Ik kan namelijk ook niet te lang wachten met bellen, want dan zeggen ze dat ik eerder had moeten komen ..
Overigens lees ik op het internet dat het ook wel eens met een te zwakke accu te maken zou kunnen hebben? Hij levert dan te weinig spanning om de stuurbekrachtiging werkend te houden? Al weet ik niet of dat het probleem is, wanneer de stuurbekrachtiging uitvalt hoor ik namelijk wel de pomp hard werken.
Ik heb wel een vriend die VAGCOM kan uitlezen. Lijkt het jullie verstandiger om dat eerst te doen in plaats van morgen gelijk met de garage te bellen en hun het probleem gewoon te laten oplossen? Ik kan namelijk ook niet te lang wachten met bellen, want dan zeggen ze dat ik eerder had moeten komen ..
Overigens lees ik op het internet dat het ook wel eens met een te zwakke accu te maken zou kunnen hebben? Hij levert dan te weinig spanning om de stuurbekrachtiging werkend te houden? Al weet ik niet of dat het probleem is, wanneer de stuurbekrachtiging uitvalt hoor ik namelijk wel de pomp hard werken.
De garage moet het oplossen, die moeten eerste kans krijgen. Maar als ze jou al zo weg laten rijden heb ik al niet zoveel vertrouwen in ze... Vreemd dat zij niet ook de storingscode hebben uitgelezen zodat ze wisten waar te beginnen. Ik zou ze vertellen dat je wilt dat ze die code uitlezen en dat ze op basis daarvan de zaak fixen....