kreunen, steunen en kraken
Toen ik een jaar geleden mijn A2 kocht kraakte het "in het vooronder" bij warm weer.
Uiteindelijk zijn de rubbers van de stabilisatorstangen vervangen.
Als het winter is of frisjes is of het regent, is er niks aan de hand.
De laatste dagen, jullie zult het ook bemerkt hebben, is het vrij droog en warm.
Als ik nu ga rijden blijkt na een aantal KM's het gekraak en gekreun in alle hevigheid teruggekeerd.
Zeker als de auto een tijdje in de zon geparkeerd is geweest.
Het irriteert me mateloos en vergalt het plezier in het rijden met de A2
kan iemand mij vertellen wat er evt. nog aan de hand kan zijn zodat ik de garage meer gericht kan laten zoeken.
groet
audietje
Uiteindelijk zijn de rubbers van de stabilisatorstangen vervangen.
Als het winter is of frisjes is of het regent, is er niks aan de hand.
De laatste dagen, jullie zult het ook bemerkt hebben, is het vrij droog en warm.
Als ik nu ga rijden blijkt na een aantal KM's het gekraak en gekreun in alle hevigheid teruggekeerd.
Zeker als de auto een tijdje in de zon geparkeerd is geweest.
Het irriteert me mateloos en vergalt het plezier in het rijden met de A2
kan iemand mij vertellen wat er evt. nog aan de hand kan zijn zodat ik de garage meer gericht kan laten zoeken.
groet
audietje
Hans, ik heb precies hetzelfde. Een paar maanden geleden was ik van plan om de koppelstangetjes te vervangen, maar deze leken nog niet zo heel lang geleden (door de vorige eigenaar) vervangen te zijn, te grote speling kon ik er niet aan ontdekken. Het gekraak merk ik ook bijna alleen bij warmer en droger weer.
Bij mij komt het ook van voren, en ik heb zelf het idee voornamelijk van de rechterkant.
Ik volg dit topic nieuwsgierig.
Bij mij komt het ook van voren, en ik heb zelf het idee voornamelijk van de rechterkant.
Ik volg dit topic nieuwsgierig.
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dit komt naar alle waarschijnlijkheid door de rubbers waarmee de onderste draagarm aan het chassis is bevestigd. Hiermee bedoel ik de rubbers die aan de achterzijde van de draagarm (van voor af gezien) zitten.
Deze drogen uit (of gaan inscheuren) en bij iedere beweging van de draagarm hoor je dat gekraak.
Het goed inspuiten met siliconenspray helpt tijdelijk bij deze droogte maar is geen definitieve oplossing (geeft overigens wel de zekerheid dat het die rubbers zijn indien het geluid dan tijdelijk weg is).
De oplossing is uiteraard vervangen, is op zich niet al te ingewikkeld (zelf nog niet zolang geleden gedaan) maar het probleem is dat ze in de houder geperst zitten! Het eruit halen is simpel (buitenzijde is kunststof binnenzijde rubber), door gewoon (nadat de draagarm eronder vandaan is gehaald met een zaagje een zaagsnede in de buitezijde te maken kun je het complete rubber er zo uitslaan). Het nieuwe moet echter met speciaal gereedschap gemonteerd worden, moet erin geperst of getrokken worden. (heb ik zelf gemaakt en dus hier liggen).
Daarna draagarm weer monteren en klaar is Kees(of wie dan ook) :lol: .
Ik heb ze bij een Seat vervangen, maar de ophanging is dezelfde als die van de A2.
(zie bijgaande lay-out, het zijn de rubbers met nummer SE-SB-0104 (€ 8,80,-)
Theo
Deze drogen uit (of gaan inscheuren) en bij iedere beweging van de draagarm hoor je dat gekraak.
Het goed inspuiten met siliconenspray helpt tijdelijk bij deze droogte maar is geen definitieve oplossing (geeft overigens wel de zekerheid dat het die rubbers zijn indien het geluid dan tijdelijk weg is).
De oplossing is uiteraard vervangen, is op zich niet al te ingewikkeld (zelf nog niet zolang geleden gedaan) maar het probleem is dat ze in de houder geperst zitten! Het eruit halen is simpel (buitenzijde is kunststof binnenzijde rubber), door gewoon (nadat de draagarm eronder vandaan is gehaald met een zaagje een zaagsnede in de buitezijde te maken kun je het complete rubber er zo uitslaan). Het nieuwe moet echter met speciaal gereedschap gemonteerd worden, moet erin geperst of getrokken worden. (heb ik zelf gemaakt en dus hier liggen).
Daarna draagarm weer monteren en klaar is Kees(of wie dan ook) :lol: .
Ik heb ze bij een Seat vervangen, maar de ophanging is dezelfde als die van de A2.
(zie bijgaande lay-out, het zijn de rubbers met nummer SE-SB-0104 (€ 8,80,-)
Theo
Hartelijk dank voor de tip/info.
Nu dan eerst met de siliconenspray in de weer zodat vast komt te staan dat het gekraak gesteun en gepiep inderdaad afkomstig is van de bedoelde rubbers.
Kun je die plek/rubbers die gesprayed moeten worden zien als je je kop onder de auto steekt of de auto desnoods een stukje opkrikt ? ( je merkt: ik ben geen techneut)
En Eric, nee het komt duidelijk van de voorkant. Het was gisteren zelfs zo dat toen ik uitstapte en de auto dus "een beetje uit z'n veren kwam' het gekraak ook te horen was.
(en zo dik ben ik nu ook weer niet)
groet
audietje (Hans)
Nu dan eerst met de siliconenspray in de weer zodat vast komt te staan dat het gekraak gesteun en gepiep inderdaad afkomstig is van de bedoelde rubbers.
Kun je die plek/rubbers die gesprayed moeten worden zien als je je kop onder de auto steekt of de auto desnoods een stukje opkrikt ? ( je merkt: ik ben geen techneut)
En Eric, nee het komt duidelijk van de voorkant. Het was gisteren zelfs zo dat toen ik uitstapte en de auto dus "een beetje uit z'n veren kwam' het gekraak ook te horen was.
(en zo dik ben ik nu ook weer niet)
groet
audietje (Hans)
- Thck
Jawel, indien je per voorwiel deze even naar links of rechts draait (dus indien je b.v. aan de bestuurderskant erbij wilt dan even het wiel naar rechts draaien).
Je kunt nu aan de achterzijde van het wiel (dus daar waar het naar buiten staat) erlangs kijken en dan zie je dat rubber (in een ronde stalen houder) zitten. je kunt dit dan aan de achterzijde en met wat moeite ook aan de voorzijde flink inspuiten.
Theo
Je kunt nu aan de achterzijde van het wiel (dus daar waar het naar buiten staat) erlangs kijken en dan zie je dat rubber (in een ronde stalen houder) zitten. je kunt dit dan aan de achterzijde en met wat moeite ook aan de voorzijde flink inspuiten.
Theo
- Thck
Ook dit is inderdaad een optie, maar mij lijkt dat gezien de beschreven symptomen (kraken ontstaat reeds bij licht inveren) de bevestigingsrubbers van de draagarmen eerder voor de hand liggen. Het z.g. veerpootlager zal eerder een geluid veroorzaken indien er een draaiende beweging is tijdens belasting bovendien zit dit lager (zijn allemaal kleine ronde kogeltjes) mooi ingepakt in het vet en normaal gesproken komt hier geen rotzooi in en zal het ook niet uitdrogen.
Maar we gaan het waarschijnlijk nog horen.
Theo
Maar we gaan het waarschijnlijk nog horen.
Theo