45000 beurt
Gisteren heb ik een afspraak gemaakt voor een 45000 beurt en keuring bij onze dorps garage dus niet de dealer. 5 februari a.s. is het zover De wagen is nu 6 jaar. Het is eigenlijk een kleine beurt maar ze gaan ook de distributie riem en waterpomp vervangen, kan men beide het beste vervangen zo zij men. Heb dit nooit bij andere merken gehad dat men ook de waterpomp het beste kon vervangen. Zeker niet bij deze km stand. Maar na overleg doe ik dit maar. Ook vervangen ze de remvloeistof. Verders zijn er geen punten van aandacht. Het karretje loopt tot nu toe perfect. Heb hem nu 3 jaar en geen ernstige gebreken gehad. Zou ook niet mogen met deze km stand. Wordt vervolgd.
Sjors
Sjors
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi Sjors, de distributieriem vervangen heeft niet alleen te maken met de kmstand van de auto maar ook met de leeftijd, ze gaan er vanuit dat een wagen gemiddeld 15 a 20duizend km per jaar draait en dan zeggen ze ongeveer bij 100.000km dat hij vervangen dient te worden. Dan kom je uit bij 5 jaar, zodoende.
Audi schrijft voor dat de distributie bij elke beurt beoordeeld moet worden, er is geen vaste interval voor vastgesteld. Het vervangen van de waterpomp is verstandig omdat met de nieuwe distributieriem de spanning op de lagers verandert, hierdoor kan de waterpomp het begeven. Daarnaast zijn de kosten van de waterpomp niet zo hoog, de arbeidskosten zijn wel hoog. Daarom wordt de waterpomp vrijwel altijd samen met de distributie vervangen.
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Peter"]Audi schrijft voor dat de distributie bij elke beurt beoordeeld moet worden, er is geen vaste interval voor vastgesteld. Het vervangen van de waterpomp is verstandig omdat met de nieuwe distributieriem de spanning op de lagers verandert, hierdoor kan de waterpomp het begeven. Daarnaast zijn de kosten van de waterpomp niet zo hoog, de arbeidskosten zijn wel hoog. Daarom wordt de waterpomp vrijwel altijd samen met de distributie vervangen.[/quote]
Hallo Peter,
Ik zit op je reactie te wachten betreffende mijn opmerking(en die van Johan) bij het onderwerp "te koop alleen voor particulieren" !!!
Theo
Hallo Peter,
Ik zit op je reactie te wachten betreffende mijn opmerking(en die van Johan) bij het onderwerp "te koop alleen voor particulieren" !!!
Theo
Ik heb al veel distributieriemen bij verschillende auto's laten vervangen. Heb nooit bij andere merken auto's gehad dat de waterpomp ook moest worden vervangen zeker bij zo weinig km. Maar goed ik volg het advies op van de garage. Voor die ongeveer honderd piek meer moet je niet met achteraf lekkages zitten. Maar een goei gevoel heb ik er niet bij!! Heb even na gekeken en heb in het verleden een Renault Laguna gehad waar ik 2 ton mee gereden heb. Is 2 keer de riem vervangen zonder waterpomp te vervangen, ook niet geadviseerd.
Sjors
Sjors
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Het mee vervangen van de waterpomp is afhankelijk van de aandrijfconstructie van de waterpomp. Bij een aantal merken (b.v. ook diverse opels) wordt de waterpomp mee aangedreven door de distributieriem, het is zelfs bij sommige merken zo dat de distributieriem wordt gespannen door het excentrisch verdraaien van de waterpomp. Aan de achterzijde van de pomp (tussen het blok en de pomp) zit dan vaak een grote rubber O-ring die ala afdichting dient, op het moment dat de pomp lostgeschroefd wordt (en dat gebeurd bij het vervangen van de riem) kan het gebeuren dat daarna deze gaat lekken langs de O-ring. Ook is het zo dat na het opnieuw spannen van de riem er een andere druk op de waterpomplagers ontstaat waardoor deze lawaai gaat maken en uiteindelijk zal gaan lekken.
Indien de pomp deel uitmaakt van de aandrijving van de distributie(en dat is bij de A2 het geval) dan is het dus heel raadzaam(om achteraf problemen te voorkomen) deze direkt mee te vervangen, lijkt duurder maar is uiteindelijk goedkoper
Indien de pomp deel uitmaakt van de aandrijving van de distributie(en dat is bij de A2 het geval) dan is het dus heel raadzaam(om achteraf problemen te voorkomen) deze direkt mee te vervangen, lijkt duurder maar is uiteindelijk goedkoper
Hallo mensen,
Vandaag heeft mijn karretje zijn 45.000 beurt gehad. Wat hebben ze gedaan. Distributieriem vervangen (zijn er trouwens 2, een grote en een kleine) spanrol en incl. waterpomp, olie (geen longlive maar wel een synthetisch olie) en oliefilter, remvloeistof vernieuwd, interieurfilter vervangen en een algehele controle. Ze konden geen gebreken of slechte punten ontdekken. De monteur vertelde dat hij technisch maar ook opties bijna in nieuwstaat verkeerd. We hadden de beide riempjes gecontroleerd op gebreken maar er was zo goed als niets aan te zien. De auto is nu 6 jaar en als het aan mij licht houd ik hem nog minstens 6 jaar, zo goed ben ik er over tevreden. Heb ik trouwens nog maar een keer gehad dat ik een auto zelf 11 jaar gehad heb, dat was een Peugeot 404 en 3 ton op de teller, hij was toen 13 jaar maar liep nog prima. De ouderen onder ons zullen hem ook wel kennen!! Meestal gaat er een auto na 6 jaar bij mij uit. Ik kon destijds van die Peugeot geen afstand doen en dat gevoel heb ik bij de A2 ook. De rekening verwacht ik volgende week, ben benieuwd, laat ik jullie nog wel weten!!
Groetjes,
Sjors.
Vandaag heeft mijn karretje zijn 45.000 beurt gehad. Wat hebben ze gedaan. Distributieriem vervangen (zijn er trouwens 2, een grote en een kleine) spanrol en incl. waterpomp, olie (geen longlive maar wel een synthetisch olie) en oliefilter, remvloeistof vernieuwd, interieurfilter vervangen en een algehele controle. Ze konden geen gebreken of slechte punten ontdekken. De monteur vertelde dat hij technisch maar ook opties bijna in nieuwstaat verkeerd. We hadden de beide riempjes gecontroleerd op gebreken maar er was zo goed als niets aan te zien. De auto is nu 6 jaar en als het aan mij licht houd ik hem nog minstens 6 jaar, zo goed ben ik er over tevreden. Heb ik trouwens nog maar een keer gehad dat ik een auto zelf 11 jaar gehad heb, dat was een Peugeot 404 en 3 ton op de teller, hij was toen 13 jaar maar liep nog prima. De ouderen onder ons zullen hem ook wel kennen!! Meestal gaat er een auto na 6 jaar bij mij uit. Ik kon destijds van die Peugeot geen afstand doen en dat gevoel heb ik bij de A2 ook. De rekening verwacht ik volgende week, ben benieuwd, laat ik jullie nog wel weten!!
Groetjes,
Sjors.
- Gerrit-Jan
hey, grappig dat ik dit nu net lees!!
ik kreeg bij de vorige onderhoudsbeurt van de monteur te horen dat mijn waterpomp iets lekte!
ik had hem gevraagd het koelingssysteems eens te controleren omdat mijn koelvloeistof iets was gedaald in het reservoir!
zijn advies was dan ook ook hetzelfde als hierboven,
"bij de volgende grote beurt, de D-riem vervangen (moest zowiezo) en dan ook gelijk de waterpomp!"
Groeten!
ik kreeg bij de vorige onderhoudsbeurt van de monteur te horen dat mijn waterpomp iets lekte!
ik had hem gevraagd het koelingssysteems eens te controleren omdat mijn koelvloeistof iets was gedaald in het reservoir!
zijn advies was dan ook ook hetzelfde als hierboven,
"bij de volgende grote beurt, de D-riem vervangen (moest zowiezo) en dan ook gelijk de waterpomp!"
Groeten!