Afstandsverschil L+R achter tussen band en wielkuip

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
FrankLM

10 aug 2012, 02:37 0 x

Toen ik vanavond eens een goed rondje rond mijn vorige week aangeschafte A2 deed en de achterwielophanging en de trommels achter bekeek, viel me iets op. Ik haalde mijn handen achter de wielen langs (7Jx17, 205/40 S-Line origineel) en kwam tot de ontdekking dat de ruimte tussen de binnenste achterzijde van de rechter achterband vreselijk dicht langs de wielkuip loopt. Echt zo dicht er langs dat ik nog net mijn vingertoppen ertussen krijg.

Om te vergelijken, deed ik dat zelfde aan de linker achterkant en daar lukte het me makkelijk mijn vingers er tussen te krijgen, ruimer dus.

Toen heb ik even een waterpas tegen de velg aan gedrukt en daarna de exacte afstand gemeten vanaf de binnenrand van de waterpas tot aan een plek op het zichtbare aluminium chassis (door de velg heen). Zeg maar ongeveer 30 cm is dat...dus vanaf buitenkant velg tot chassis. Het goede nieuws is dat ik in die afstand geen afwijking zie. Links en rechts zijn gelijk.

Het gekke is, dat de velg rechts dus strakker tegen de binnenzijde van de wielkuip aan zit. Het gaat (slechts) om 0,5 cm. Sterker nog: je ziet dit verschil ook terug in de positie van de buitenkant van de band t.o.v. de rand van de wielkast. Rechts zit de velg dus 0.5 cm meer naar binnen.

Wat vraag ik me nu af? Zou het kunnen dat de hele achteras 0,5 cm naar links is opgeschoven? En is dat af te stellen of uit te lijnen?

En dan nog wat: dit zegt mij wel dat de velgbreedte i.c.m. de ET waarde van die originele S-Line velgen echt op het randje is van aanlopen. Er zijn zelfs al heel lichte slijtstrepen te zijn op het zwarte kunststof van de wielkuip. Eigenlijk hebben die velgen zowel links als rechts een spacer nodig van 1 cm...
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
YellowFellow

10 aug 2012, 02:50 0 x

Heb je gekeken of beide achtervelgen wel echt dezelfde ET-waarde hebben? Misschien is er één ooit eens vervangen door een imitatie, of een afwijkende maat en maak je je nu onterecht zorgen.

Of misschien zit er bij 1 velg een spoorverbreder gemonteerd en op de andere velg niet?

Achteras uitlijnen gaat niet. A2's hebben een starre achteras en die is helemaal ...star. Mits de rubbers nog goed zijn natuurlijk. Als de sporing verder goed is zou je kunnen overwegen om aan één zijde een spoorverbreder te monteren. 5 mm is namelijk geen schokkende afstand om te overbruggen.
FrankLM

10 aug 2012, 03:03 0 x

Ik zag geen spoorverbreders. Ben vorige week druk met de velgen in de weer geweest omdat ze zo vreselijk beschadigd waren, maar heb niet op de ET gelet. Maar zoals ik al zei, is de afstand van buitenkant band/velg tot chassis gelijk links en rechts.

Zal morgen eens kijken naar de gegevens.

Spacer van 5 mm is idd een idee. Alhoewel ik denk dat ik dan meteen links 5 mm en rechts 10 mm doe.

Ben benieuwd of anderen met de 17" velgen (of met 205/45 op 16") zoiets als ik ook constateren. Zowel het verschil links rechts als in het algemeen de (te) minimale speling.
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
FrankLM

10 aug 2012, 03:05 0 x

Ik kan me voorstellen dat de vorm van de rechter en linker wielkuip erg van elkaar verschilt en dat het "by design" is, dus mede daarom ben ik benieuwd of anderen dit ook zien...dan is het mysterie opgelost.

Soort Mythbusters in het klein ;-)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2012, 10:19 0 x

Toch hoort dit volgens mij gewoon niet. Beide wielen horen precies hetzelfde in de wielkuip te zitten, bij wijze van spreken, bij 2 gelijke velgen qua maat en ET waarde. Ik heb nog nooit bij een auto gezien, dat het ene wiel dieper in de kuip ligt dat het andere wiel. Dat kan alleen maar, als er twee verschillende breedtematen van wielen zijn gemonteerd, of de wielophanging een forse klap heeft gehad.

Aan een klap op de achteras, zodat deze "verschoven" is (als dat al mogelijk is, zelfs bij een starre De Dion as) geloof ik dus niet zo snel. Dat merk je gewoon in het weggedrag van je auto.

Ik vind 5 mm wel veel. Ik hou het op een verschil van velgen. Kijk eens goed, of beide gelijk zijn qua maatvoering.

Daarnaast, ik vind dat mijn 195 banden ook maar precies in de kuipjes passen qua breedte. Ze vallen er nog precies binnen (met plm ongeveer 10 mm), als je van achteren kijk.

Volgens de APK regels mogen de banden ietsje pietsje buiten de kasten / koetswerk komen (ik dacht niet meer dan 30 mm).
Romulus

10 aug 2012, 10:59 0 x

Naast de goede suggesties van YellowFellow schiet mij, zonder de auto bij de hand, nog de tankdop, tank en brandstofleiding te binnen. Loopt deze leiding misschien zo dicht achter de kuip langs dat dat voor verschil zorgt?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 aug 2012, 12:41 0 x

M.b.t. die spoorverbreder heb ik een totaal andere mening!
Mijn mening is dat dit technisch niet acceptabel is! Ik denk dan ook dat je bij het kopen van die spoorverbreders maar gelijk nieuwe wiellagers moet kopen want die gaan behoorlijk zwaarder belast worden!
5mm klink misschien als heel weinig, maar is in de krachtenberekening behhorlijk van invloed.

Theo
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2012, 13:29 0 x

[quote="Thck"]5mm klink misschien als heel weinig, maar is in de krachtenberekening behhorlijk van invloed.

Theo[/quote]

Helemaal mee eens !!
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2012, 13:33 0 x

zie volgende link voor een afbeelding van de achteras:

http://www.lrp-autorecycling.de/EKAT/er ... 01006.html

Ik begrijp uit bovenstaand verhaal dat de buitenzijde van het rechterwiel 5mm verder naar binnen zit t.o.v. de spatbordrand dan het linkerwiel.

Om deze afstand gelijk te krijgen zou naar mijn mening de achteras 2,5mm naar links moeten. Ik weet niet hoeveel ruimte er in de bevestigingspunten van de achteras aan de carrosserie zit, maar wellicht ziet hier wat ruimte.

Ik vind de maatvoering wel heel erg kritisch, als je de vingers er amper achter kunt krijgen ...
Ik zou, zoals reeds aangegven eerst goed naar de velgen kijken kwa maatvoering.

Spacers zijn naar mij idee een lapmiddel, wordt vaak gebruikt om velgen met een
verkeerde ET-waarde passend te krijgen, niet vergeten om ook langere wielbouten te gebruiken ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
FrankLM

10 aug 2012, 14:06 0 x

[quote="Thck"]M.b.t. die spoorverbreder heb ik een totaal andere mening!
Mijn mening is dat dit technisch niet acceptabel is! Ik denk dan ook dat je bij het kopen van die spoorverbreders maar gelijk nieuwe wiellagers moet kopen want die gaan behoorlijk zwaarder belast worden!
5mm klink misschien als heel weinig, maar is in de krachtenberekening behhorlijk van invloed.

Theo[/quote]

Ik heb naast een IT baan ook nog ooit een werktuigbouwkundige opleiding gehad en weet dus van moment = kracht x arm en allerlei druk-, trek-, schuif- en buigspanningen. Dus ja, ik ben het met je eens dat je alle factoren goed in acht moet nemen voor je zoiets doet :-)
Plaats reactie