Pagina 1 van 2

katalisatorlampje

Geplaatst: 01 sep 2012, 14:10
door audietje
Vanochtend ging het katalysatorlampje op het dashboard knipperen.
Motor loopt heel onregelmatig stationair en heeft minder trekkracht dan normaal.
Als je achter de auto staat hoor je de uitlaat ploffen. Lijkt wel een stoomlocomotief.
Met mijn beperkte technische kennis kan ik niets anders verzinnen dan dat ie op 3 cilinders loopt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit zsm opgelost krijg ?
groet
audietje(Hans)

katalisatorlampje

Geplaatst: 01 sep 2012, 14:35
door chipsoer
Hoi Hans, zoals je weet, uitlezen is het eerste vereiste om de juiste diagnose te stellen. Brandt er maar 1 lampje op je dashboard ? ik kan wel wat gaan gokken maart schiet jij weinig mee op. Mijn vermoeden, de voorste lambdasonde indien deze nog nooit is vervangen. Succes eric

katalisatorlampje

Geplaatst: 01 sep 2012, 15:00
door Romulus
Eerste gok, een bobine overleden. Uit (laten) lezen, al het andere is gokken.

katalisatorlampje

Geplaatst: 01 sep 2012, 18:07
door Thck
Een andere mogelijkheid is dat hij in de "noodloop" modus is terecht gekomen.

Inderdaad uitlezen en de foutcode vaststellen.

Mocht je zelf iets willen proberen en het zou één bobine zijn dan kun je het volgende doen om dit vast te stellen:

Bij het losnemen van de bobine met dop van de bougie moet normaal gesproken de motor in toeren terugvallen. Mocht er echter één cilinder reeds niet meer meedoen vanwege een defecte bobine dan valt die bij het losnemen uiteraard niet terug (deze doet immers al niet mee).

1e Maak vooraf even de bobines los van de bougies en doe ze dan losjes met de hand erop (even wat kabelbevestigig losmaken om wat ruimte te creëren).

2e Zorg dat je een schroevendraaier (of geisoleerde tang) bij de hand hebt en start vervolgens de motor.

3e Neem nu één voor één een bobine van de bougie (met de schroevendraaier of tang) en stel vast of de motor hierop reageert (toerenterugval). Indien niet duw de bobine weer op de bougie en neem de volgende.
Indien er één cilinder niet meedoet blijft bij het losnemen de motor hetzelfde lopen en weet je welke het dus is.


Je kunt indien dit het geval is deze bobine vervolgens even wisselen zodat je dan ook kunt vaststellen of het daadwerkelijk de bobine is of de bekabeling, indien hij op een andere cilinder ook terugvalt in toeren is het de bobine, blijft het na wisselen op dezelfde cilinder dan is het waarschijnlijk een kabelstoring.

Theo

katalisatorlampje

Geplaatst: 01 sep 2012, 18:55
door Romulus
[quote="audietje"]Als je achter de auto staat hoor je de uitlaat ploffen. Lijkt wel een stoomlocomotief.[/quote]
Dat lijkt mij geen noodloop. Dan zou de motor toch wel gewoon rondlopen, maar met minder vermogen.

katalisatorlampje

Geplaatst: 02 sep 2012, 13:19
door audietje
Hartelijk dank voor jullie tips en adviezen !
Hieronder mijn "belevenissen"gistermiddag.
Ik heb zoals jullie weten weinig tot geen sleutelervaring maar ken wel het doel van diverse onderdelen en kan een beetje een schatting maken wat er aan de hand kan zijn bij bepaalde motorische klachten.
Motor liep inderdaad op 3 cilinders. Trekkracht was behoorlijk afgenomen. mogelijk dus overgegaan op de noodloop.
Ik heb ooit eens pechhulp met woonplaatsservice afgesloten via Autoweek. Leek me toen goedkoper dan Wegenwacht maar dat is ondertussen niet meer zo.
Monteur was binnen 3 kwartier aanwezig. arriveerde met een takelwagen waar je een middenslag vrachtwagen mee kan wegslepen....
Hij wist niet dat de motorkap niet open kan maar eraf genomen moet worden. Je kan als monteur natuurlijk ook niet alles weten maar ik word onrustig als ik dat bemerk.
Goed heeft geluisterd naar motorloop. Inderdaad onregelmatig en geplof bij de uitlaat.
Heeft vervolgens de A2 uitgelezen. Bobine 1e cylinder deed niet mee.
Hij had uiteraard geen onderdelen en stelde voor de audi mee te nemen naar hun centrale depot. Ik voelde daar weinig voor waarop hij nog meldde dat de auto daar veilig zou staan.
Heb dat voorstel afgewezen. Zou ik weinig mee opgeschoten zijn. Integendeel !
Heb vervolgens op aanraden van mijn vrouw (Zaterdagmiddag !) de garage gebeld waar ik de audi kocht. De eigenaar was gelukkig aanwezig . Heb hem verteld wat er speelde. Hij meldde dat hij me wel wilde helpen maar dat hij ook geen bobine in voorraad had. Hij heeft toen zijn leverancier gebeld en vastgesteld dat daar de bobines op voorraad waren. Hij had alleen geen gelegenheid om de bobine daar op te halen. Ik heb toen voorgesteld dat ik wel daar langs zou rijden (Alphen ad Rijn) en dan naar zijn garage zou komen (Zwammerdam). Dat was een efficiënte afspraak. Waarbij hij opmerkte: "haal er dan maar gelijk 4 want als er een bobine stuk gaat is de kans aanwezig dat de anderen volgen".
Kort en goed: Aangekomen in Zwammerdam was het verwisselen van de 4 bobines een klusje van 10 minuten inclusief het resetten van de storingsmelding. Arbeidsloon werd niet in rekening gebracht. De inkoopsprijs van de 4 bobines bedroeg 135 euri. Ik betaalde er 166 euri voor.
15.30 uur was ik weer thuis. Je begrijpt dat het ritje naar huis een stuk prettiger ging dan op de heenweg.
Als ik was ingegaan op de suggestie van de pechhulpmonteur had m'n audi nog in depot gestaan het hele weekend en had ik ook maandag waarschijnlijk nog zonder auto gezeten.
Heb ik nog een vraag: Ik ben nu dus op 3 cilinders naar Zwammerdam gereden. Stationair liep ie dus erg onregelmatig en had weinig trekkracht. Is de mogelijkheid aanwezig geweest dat de katalysator door onverbrande benzine het loodje (!) zou hebben gelegd. Of kan dat niet ?
En als dat niet kan: komt dat dan door de evt. "noodloop"?
Overigens: alle lof voor m'n garagehouder. Meedenken met je klant en het geven van echte service en dan ook nog met enthousiasme de klus klaren !
groet
Audietje(Hans)

katalisatorlampje

Geplaatst: 02 sep 2012, 14:30
door Romulus
Wat een avontuur, Hans!

Goed dat het is opgelost. Hoewel de betreffende cilinder als het goed is wordt uitgeschakeld (geen inspuiting) is het niet denkbeeldig dat inderdaad onverbrande benzine naar de kat is gegaan. Als het even kon, was ik er zelf niet mee gaan rijden. Mogelijk is je opgevallen dat er veel hitte of stank onder de auto vandaan kwam, dat zou dan van de kat komen.

katalisatorlampje

Geplaatst: 02 sep 2012, 14:59
door Pet
Het plofje wat je hoort in de uitlaat is het verbranden van benzine in de uitlaat
Mocht je een keer savonds in duitsland rijden op een stuk snelweg waar geen limiet is dan zie je bij autos die echt hard gaan soms vuur uit de uitlaat komen bij het overschakelen dit is ongeveer het zelfde schade aan de kat ik denk het niet

Gr pet

katalisatorlampje

Geplaatst: 02 sep 2012, 22:20
door Thck
Even bij een garage 4-gas meting laten doen, indien binnen de wettelijk gestelde grenzen is er niets aan de hand.

Theo

katalisatorlampje

Geplaatst: 03 sep 2012, 14:59
door audietje
[quote="Thck"]Even bij een garage 4-gas meting laten doen, indien binnen de wettelijk gestelde grenzen is er niets aan de hand.


Theo[/quote]

Als ik achter m'n A2 sta de met stationair draaiende motor ruik ik niks anders dan anders. ;)
Als ik achter een auto rijd zonder katalysator ruik ik dat meteen. :(
Ga er voorlopig van uit dat er niks aan de hand is.
APK heeft ie net gehad dus dat is pas weer juli of augustus volgend jaar.
groet
audietje (Hans)