75 pk tdi stotteren, onregelmatige loop, ABS en ASR melding

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
falcon

01 sep 2012, 00:26 0 x

Afgelopen woensdag had m'n vrouw plotseling een stotterende motor, met zeer onregelmatige loop. Vlak daarna gingen de lampjes van ABS en ASR beide branden. Wegenwacht is 2 uur bezig geweest voor ze uiteindelijk de diagnose stelden dat ze er niks aan konden doen. Heb de auto zelf naar huis gesleept, dat verhaal zal ik besparen. Meteen zelf uitgelezen met vag-com: fout 18074 - Valve for Pump-Jet: Cylinder 1 (N240): Electrical Malfunction P1666 - 35-00 - -
Simpel die zoekopdracht in google levert al snel de grootste kanshebber: een haperende kabelboom naar de verstuivers. Donderdag kabelboom besteld bij de dealer, 70 euro, en vandaag de boom vervangen. Als je 't voorbeeld erbij hebt is 't niet zo lastig meer. Daarnaast stond er op A2OC.net een verslag van iemand die ditzelfde klusje 20 dagen geleden heeft uitgevoerd (alsof het nu massaal gaat optreden :) )
Wat moet er gebeuren:
- luchtinlaat moet verwijderd worden, daarvoor moet het afdekrooster onder aan de voorruit vanaf links opgetild worden zodat je bij de 2 torx schroeven komt. Zo kun je de ruitenwisser laten zitten, scheelt een boel werk
- het kleppendeksel moet losgeschroefd worden (11 schroeven)
- de bajonetsluiting aan de bestuurderszijde van het blok moet losgedraaid worden zodat de stekker van de kabelboom getrokken kan worden. Daarna moeten de 2 schroeven van de kabelboom losgedraaid
- Op iedere verstuiver zit een stekker vanaf de kabelboom. Deze kunnen losgetrokken worden. Daarna kan de kabelboom in z'n geheel richting bestuurderszijde door het gat in het blok gehaald worden. De borgveren moeten hierbij begeleid worden omdat deze breder dan het gat zijn

Daarna in omgekeerde volgorde de nieuwe kabelboom door het gat schuiven en alles weer vastzetten. Bouten van klepdeksel in goede volgorde aandraaien.

Daarna gestart, onregelmatige loop was verdwenen. Klein stukje proefgereden, geen problemen. De tijd zal 't leren, maar ik vermoed dat 't probleem nu is opgelost. Is een echt tdi-kwaaltje schijnt.
Bijgevoegd enkele foto's.
falcon

01 sep 2012, 00:30 0 x

En dit was de foutmelding op 't dashboard, 2 continu brandende gele lampjes...
Romulus

01 sep 2012, 00:39 0 x

Moeha! Goed dat 't is opgelost... toch dat kabelboompje... ;)

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
j.hoeben1

01 sep 2012, 11:46 0 x

Toch knap Falcon dat je het zelf hoogstwaarschijnlijk opgelost hebt. Nog een vraagje! De ANWB had je er bijgeroepen en die kreeg het ook niet opgelost. Is het niet zo dat de ANWB het vervoer naar de garage of thuis dan regelt als zij het niet kunnen fiksen of was het niet de ANWB!! Tenminste daar ben ik altijd van uit gegaan!

Sjors
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 sep 2012, 11:49 0 x

Fijn om te horen dat het probleem is opgelost met een mooie en duidelijke handleiding op het forum. chapeau !!

P.s Weet iemand of de ANWB ook Vagcom bij zich heeft ?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 sep 2012, 13:40 0 x

De ANWB zal zeker "algemene" uitleesapparatuur bij zich hebben, maar niet specifiek het VAGCOM. Waarschijnlijk kunnen ze van de meeste merken met OBDII stekker wel foutcode uitlezen. Zonder deze apparatuur kom je eigenlijk nergens meer onderweg.
Het verbaast mij dan ook enigezins dat dit niet is gebeurd!

Was het wel ANWB? Of was het een andere pechhulp?

Theo
Pieter454

02 sep 2012, 16:00 0 x

Ik heb exact dezelfde storing gehad welke na het vervanging van de bedrading opgelost was.

Tip voor toekomstige pechgevallen: De storing werd bij mij kortstondig verholpen door de motor opnieuw te starten. Dit heb ik op de terugreis een paar keer herhaald maar kwam zo gelukkig wel thuis!
MrBackflip

28 dec 2012, 14:52 0 x

142.000 km op de teller en ik had zelfde probleem. Zelfde symptoom en foutboodschap op het dashbord.

Kabelboom (64€) vervangen (met de hulp van de degelijke uitleg op het forum) en klaar.

Bedankt :P !
Smarty707
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 dec 2012, 19:26 0 x

Chapeau !
Goede beschrijving en duidelijke foto's. Hier hebben we op dit forum wat aan, perfekt !

Groetjes
Smarty
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 dec 2012, 21:58 0 x

Mooi werk!

Zie hetzelfde verhaal komt regelmatig langs op het passat forum voorbij komen, een echt tdi kwaaltje.
Plaats reactie