75 pk tdi stotteren, onregelmatige loop, ABS en ASR melding
Geplaatst: 01 sep 2012, 00:26
Afgelopen woensdag had m'n vrouw plotseling een stotterende motor, met zeer onregelmatige loop. Vlak daarna gingen de lampjes van ABS en ASR beide branden. Wegenwacht is 2 uur bezig geweest voor ze uiteindelijk de diagnose stelden dat ze er niks aan konden doen. Heb de auto zelf naar huis gesleept, dat verhaal zal ik besparen. Meteen zelf uitgelezen met vag-com: fout 18074 - Valve for Pump-Jet: Cylinder 1 (N240): Electrical Malfunction P1666 - 35-00 - -
Simpel die zoekopdracht in google levert al snel de grootste kanshebber: een haperende kabelboom naar de verstuivers. Donderdag kabelboom besteld bij de dealer, 70 euro, en vandaag de boom vervangen. Als je 't voorbeeld erbij hebt is 't niet zo lastig meer. Daarnaast stond er op A2OC.net een verslag van iemand die ditzelfde klusje 20 dagen geleden heeft uitgevoerd (alsof het nu massaal gaat optreden
)
Wat moet er gebeuren:
- luchtinlaat moet verwijderd worden, daarvoor moet het afdekrooster onder aan de voorruit vanaf links opgetild worden zodat je bij de 2 torx schroeven komt. Zo kun je de ruitenwisser laten zitten, scheelt een boel werk
- het kleppendeksel moet losgeschroefd worden (11 schroeven)
- de bajonetsluiting aan de bestuurderszijde van het blok moet losgedraaid worden zodat de stekker van de kabelboom getrokken kan worden. Daarna moeten de 2 schroeven van de kabelboom losgedraaid
- Op iedere verstuiver zit een stekker vanaf de kabelboom. Deze kunnen losgetrokken worden. Daarna kan de kabelboom in z'n geheel richting bestuurderszijde door het gat in het blok gehaald worden. De borgveren moeten hierbij begeleid worden omdat deze breder dan het gat zijn
Daarna in omgekeerde volgorde de nieuwe kabelboom door het gat schuiven en alles weer vastzetten. Bouten van klepdeksel in goede volgorde aandraaien.
Daarna gestart, onregelmatige loop was verdwenen. Klein stukje proefgereden, geen problemen. De tijd zal 't leren, maar ik vermoed dat 't probleem nu is opgelost. Is een echt tdi-kwaaltje schijnt.
Bijgevoegd enkele foto's.
Simpel die zoekopdracht in google levert al snel de grootste kanshebber: een haperende kabelboom naar de verstuivers. Donderdag kabelboom besteld bij de dealer, 70 euro, en vandaag de boom vervangen. Als je 't voorbeeld erbij hebt is 't niet zo lastig meer. Daarnaast stond er op A2OC.net een verslag van iemand die ditzelfde klusje 20 dagen geleden heeft uitgevoerd (alsof het nu massaal gaat optreden

Wat moet er gebeuren:
- luchtinlaat moet verwijderd worden, daarvoor moet het afdekrooster onder aan de voorruit vanaf links opgetild worden zodat je bij de 2 torx schroeven komt. Zo kun je de ruitenwisser laten zitten, scheelt een boel werk
- het kleppendeksel moet losgeschroefd worden (11 schroeven)
- de bajonetsluiting aan de bestuurderszijde van het blok moet losgedraaid worden zodat de stekker van de kabelboom getrokken kan worden. Daarna moeten de 2 schroeven van de kabelboom losgedraaid
- Op iedere verstuiver zit een stekker vanaf de kabelboom. Deze kunnen losgetrokken worden. Daarna kan de kabelboom in z'n geheel richting bestuurderszijde door het gat in het blok gehaald worden. De borgveren moeten hierbij begeleid worden omdat deze breder dan het gat zijn
Daarna in omgekeerde volgorde de nieuwe kabelboom door het gat schuiven en alles weer vastzetten. Bouten van klepdeksel in goede volgorde aandraaien.
Daarna gestart, onregelmatige loop was verdwenen. Klein stukje proefgereden, geen problemen. De tijd zal 't leren, maar ik vermoed dat 't probleem nu is opgelost. Is een echt tdi-kwaaltje schijnt.
Bijgevoegd enkele foto's.