Gegroet iedereen,
Ik ben een nieuw lid, dus zal mezelf eerst even voorstellen.
Mario, 53 jaar, woonachtig te Aerdenhout, sinds twee jaar in bezit van en zilveren Audi A2.
Ik heb een technische vraag. Sinds een aantal maanden hoor ik binnen n de auto, na het starten, een geratel, getik. Volgens de garage zijn dit de hydraulische klepstoters, (nog) geen probleem, en beetje en A2 probleem. Buiten de auto is het nauwelijks te horen, en het verdwijnt helemaal bij gas loslaten.
Kunnen jullie dit bevestigen? Laten repareren of wachten tot? Ik moet zeggen dat het op de achtergrond altijd wel aanwezig blijft, ook als de motor warm is. Hoort dit?
Groet, dank voor reacties.
tikkende klepstoters
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo Mario,
Dit verschijnsel doet zich wel vaker voor bij auto's met hydraulische klepstoters(zeker bij deze buitentemperaturen waarbij het 's nachts tot -8 kan zijn). Op zich is het niet verontrustend mits het nadat de motor goed op bedrijfstemperatuur is gekomen verdwijnt.
Van grote invloed hierop is de olie die gebruikt wordt, belangrijk is om een goede synthetische olie te gbruiken met een viscositeit(is vloeibaarheidsgraad) van b.v. 5W30. het voordeel van deze oliesoort is dat onder omstandigheden van zowel boven nul als beneden nul graden de vloeibaarheid binnen bepaalde grenswaarde constant blijft! Een ander voordeel is dat de olie daardoor van zichzelf al dunner is en dus niet eerst goed warm hoeft te worden om een bepaalde vloeibaarheid te krijgen. De smering van onderdelen in de motor en ook de hydraulische klepstoters gaat dus sneller (en derhalve minder slijtage).
VW/Audi schrijft voor om Castrol Edge 5/W30 (Longlife) te gebruiken, (Longlife is afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt). Echter deze olie is nogal prijzig en er zijn ook heel goede andere merken die aan dezelfde eisen voldoen (Syntetisch,5W30) maar aanzienlijk goedkoper zijn.
Ik weet niet hoelang je olie er nu inzit en welke het is , maar mogelijk kun je door verversen al winst behalen.
Indien het probleem zich nadat de buitentemperaturen flink zijn gestegen en de motor op bedrijfstemperatuur is nog voordoet dan zou ik zeker alvorens kosten te gaan maken eerst een toevoeging aan de olie proberen in de vorm van een blikje reinigingsmiddel voor hydraulische klepstoters van b.v. STP of Wynns(verkrijgbaar in de betere automaterialenzaak).
Hiermee worden over het algemeen goede resultaten behaald.
succes
Theo
Dit verschijnsel doet zich wel vaker voor bij auto's met hydraulische klepstoters(zeker bij deze buitentemperaturen waarbij het 's nachts tot -8 kan zijn). Op zich is het niet verontrustend mits het nadat de motor goed op bedrijfstemperatuur is gekomen verdwijnt.
Van grote invloed hierop is de olie die gebruikt wordt, belangrijk is om een goede synthetische olie te gbruiken met een viscositeit(is vloeibaarheidsgraad) van b.v. 5W30. het voordeel van deze oliesoort is dat onder omstandigheden van zowel boven nul als beneden nul graden de vloeibaarheid binnen bepaalde grenswaarde constant blijft! Een ander voordeel is dat de olie daardoor van zichzelf al dunner is en dus niet eerst goed warm hoeft te worden om een bepaalde vloeibaarheid te krijgen. De smering van onderdelen in de motor en ook de hydraulische klepstoters gaat dus sneller (en derhalve minder slijtage).
VW/Audi schrijft voor om Castrol Edge 5/W30 (Longlife) te gebruiken, (Longlife is afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt). Echter deze olie is nogal prijzig en er zijn ook heel goede andere merken die aan dezelfde eisen voldoen (Syntetisch,5W30) maar aanzienlijk goedkoper zijn.
Ik weet niet hoelang je olie er nu inzit en welke het is , maar mogelijk kun je door verversen al winst behalen.
Indien het probleem zich nadat de buitentemperaturen flink zijn gestegen en de motor op bedrijfstemperatuur is nog voordoet dan zou ik zeker alvorens kosten te gaan maken eerst een toevoeging aan de olie proberen in de vorm van een blikje reinigingsmiddel voor hydraulische klepstoters van b.v. STP of Wynns(verkrijgbaar in de betere automaterialenzaak).
Hiermee worden over het algemeen goede resultaten behaald.
succes
Theo
Theo,
Bedankt voor je reactie. De auto is drie weken geleden voor de jaarbeurt bij de garage geweest. Officiële Audidealer, dus ik neem aan dat ze de juiste olie erin hebben gedaan. Zal even op de nota kijken, en even op zoek naar reinigingsmiddel dat je beschrijft.
Groet,
Mario.
Bedankt voor je reactie. De auto is drie weken geleden voor de jaarbeurt bij de garage geweest. Officiële Audidealer, dus ik neem aan dat ze de juiste olie erin hebben gedaan. Zal even op de nota kijken, en even op zoek naar reinigingsmiddel dat je beschrijft.
Groet,
Mario.