Pagina 1 van 1
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 24 dec 2012, 11:26
door mauritsvs
Goedemorgen heren,
na een paar maanden in het buitenland vertoeft te hebben ben ik weer terug
Ondertussen heeft mijn vriendin zo'n 10.000km extra op de a2 1.2tdi gezet, en sinds kort is er een probleempje.
Al de auto gestart word, wil deze soms niet in de achteruit, of vooruit. En als het lampje het eens belieft om naar de Drive te springen, springt 'ie heel rap weer terug naar neutraal.(Je hoor de bak ook daadwerkelijk 'klikken')
Ook wilde de auto soms niet normaal doorschakelen. Als mijn vriendin de snelweg opreed, wilde de auto op de invoegstrook bijvoorbeeld niet verder dan de 3e versnelling. En af en toe kwam het probleem ook andersom voor, van de snelweg af, en dan wilde de auto niet terugschakelen.
Ik denk zelf dat de basisinstellingen weer gereset moeten worden, maar het leek mij verstandig om dit toch maar even na te vragen, kben een half jaar niet op het forum geweest, en om nou alles na te gaan lezen
Tips zijn van harte welkom..
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 24 dec 2012, 12:04
door koop9
[quote="mauritsvs"], kben een half jaar niet op het forum geweest, en om nou alles na te gaan lezen
..[/quote]
ach je hebt 2 leuke dagen voor de boeg...... kun je het hele forum af pluizen!! :mrgreen:
inderdaad kun je proberen de basisafstelling uit te voeren, een evt probleem komt dan meestal wel naar voren.
veel voorkomende problemen zijn: koppeling, drukaccumulator, oliepeil, remlichtschakelaar, basisafstelling....
mijn advies is bel even naar een 3L specialist en ga er langs, als dit nog lukt tenminste.
misschien willen ze hem ook ophalen voor je als hij het niet meer doet.
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 24 dec 2012, 12:49
door mauritsvs
Ik was inderdaad al van plan om of Pim in den haag of ECOmotovi te bellen.
En ga ik na de kerst dan maar eens proberen
En rijden doetie nog wel, af en toe moestie even opwarmen en dan ging het wel weer..
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 24 dec 2012, 17:09
door duitse degelijkheid
Bij mijn 1.2 Tdi was het de accumulator bij soortgelijke problemen.
Doe de accumulatortest !
Zoek even op youtube naar; how to test vw lupo or Audi A2 3L pressure accumulator.
Welliswaar in het engels maar goed te volgen...
Succes..
Gr Ton.
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 28 dec 2012, 20:17
door erikvb
[quote="mauritsvs"]Goedemorgen heren,
na een paar maanden in het buitenland vertoeft te hebben ben ik weer terug
Ondertussen heeft mijn vriendin zo'n 10.000km extra op de a2 1.2tdi gezet, en sinds kort is er een probleempje.
Al de auto gestart word, wil deze soms niet in de achteruit, of vooruit. En als het lampje het eens belieft om naar de Drive te springen, springt 'ie heel rap weer terug naar neutraal.(Je hoor de bak ook daadwerkelijk 'klikken')
Ook wilde de auto soms niet normaal doorschakelen. Als mijn vriendin de snelweg opreed, wilde de auto op de invoegstrook bijvoorbeeld niet verder dan de 3e versnelling. En af en toe kwam het probleem ook andersom voor, van de snelweg af, en dan wilde de auto niet terugschakelen.
Ik denk zelf dat de basisinstellingen weer gereset moeten worden, maar het leek mij verstandig om dit toch maar even na te vragen, kben een half jaar niet op het forum geweest, en om nou alles na te gaan lezen
Tips zijn van harte welkom..[/quote]
10.000 km is wel een beetje het minimum om de basisinstelling opnieuw te laten doen. Ga voortaan iets vaker naar de specialist, kost maar een paar tientjes en voorkomt nare verrassingen. Het lijkt erop dat je een nieuwe accumulator nodig hebt. Kost maar 40€, maar dan houdt de auto niet zomaar op met schakelen. Hoe zit het met het peil van de hydraulische vloeistof??
Ik klink nu misschien een beetje onaardig, maar ik baal ervan als dit soort zaken gebeuren als gevolg van besparing op onderhoud.
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 02 jan 2013, 17:57
door mj.jans
Klinkt niet echt als een 'probleempje', denk toch echt dat je schakelvork in de versnellingsbak het heeft begeven.
Succes!
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 03 jan 2013, 13:17
door mauritsvs
Heren,
bedankt voor alle suggesties.
Ik wil toch nog even wat rechtzetten tov erikvb, ik bezuinig echt niet op onderhoud van de auto, vond ik behoorlijk kort door de bocht.
Ik heb deze auto nu bijna anderhalf jaar, en 40k km mee gereden, en toch wel bijna 2000€ aan onderhoud uitgegeven..
Dit gezegd hebbende, ben ik vanmorgen naar Pim in Den Haag gereden, en deze heeft de basisinstellingen weer gereset.
Ik zal de komende dagen wel merken of het euvel hiermee verholpen is.
Verder gaf de auto geen noemenswaardige storingen, wel eentje van de schakelpook, daar zou het hierboven beschreven probleem ook nog aan kunnen liggen, gaf Pim ook al aan. In de tijd dat ik het land uit was heeft mijn vriendin iets aan de schakelpook laten vervangen, ik zou de rekening op moeten zoeken om te zien wat dit was.
En verder zou de auto een nieuwe accu kunnen gebruiken.
Nog wel even een aanvulling: Pim gaf aan geen onderhoud aan de A2 te doen, basisinstellingen en uitlezen wel, maar verder beperkt hij zich tot de Lupo's.
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 03 jan 2013, 14:06
door RvS
Dan in het vervolg toch maar naar David van EcoMotive in Heerhugowaard? Die doet allebei.
Of heb je een 3L-specialist dichterbij?
Schakelbak probleempje
Geplaatst: 03 jan 2013, 14:14
door mauritsvs
Inderdaad, daar ben ik ook al eens langs geweest, maar dat is van mijn huis 123 kilometer, dus was den haag nu net even wat makkelijker

Schakelbak probleempje
Geplaatst: 04 jan 2013, 20:17
door erikvb
[quote="mauritsvs"]Heren,
bedankt voor alle suggesties.
Ik wil toch nog even wat rechtzetten tov erikvb, ik bezuinig echt niet op onderhoud van de auto, vond ik behoorlijk kort door de bocht.
Ik heb deze auto nu bijna anderhalf jaar, en 40k km mee gereden, en toch wel bijna 2000€ aan onderhoud uitgegeven[/quote]
10.000 km rijden = basisafstelling controleren + even nalopen door specialist. Mijn punt is niet hoeveel je uitgeeft maar wanneer. Als je deze regel hanteert kun je zelfs besparen op gevolgschade (of sleepkosten).
Ik kon zien aan je beginpost dat je dit waarschijnlijk niet doet. Als je de longlife service intervallen hanteert (30.000) dan ga je net een 3L helaas bedrogen uitkomen.