klap bij starten
-
Beste A2 bezitters,
Vannochtend wilde ik mijn A2 (1.4 bezine uit 2000) starten. Tot mijn grote verbazing lukte dit niet. Telkens hoor ik een harde klap als ik de sleutel omdraai ergens vanuit de motorkap. Na een 3e keer voorzichtig proberen krijg je ik motor helemaal niet meer rond en lijkt het erop of er iets helemaal vast is geslagen. Zodra ik wil starten gaan de dimmen de lampjes op het dashbaord omdat er te veel vermogen wordt vraagt.
Er zit voldoende mororolie in, de accu is volledig vol en gisteravond heeft de auto nog probleemloos gelopen
Wat kan de oorzaak zijn? iemand ervaring met dit probleem? Wat te doen?
gelieve spoedig reactie van iemand die hier iets meer over kan vertellen.
Met Vriendelijke Groet,
Sander van Asten
Vannochtend wilde ik mijn A2 (1.4 bezine uit 2000) starten. Tot mijn grote verbazing lukte dit niet. Telkens hoor ik een harde klap als ik de sleutel omdraai ergens vanuit de motorkap. Na een 3e keer voorzichtig proberen krijg je ik motor helemaal niet meer rond en lijkt het erop of er iets helemaal vast is geslagen. Zodra ik wil starten gaan de dimmen de lampjes op het dashbaord omdat er te veel vermogen wordt vraagt.
Er zit voldoende mororolie in, de accu is volledig vol en gisteravond heeft de auto nog probleemloos gelopen
Wat kan de oorzaak zijn? iemand ervaring met dit probleem? Wat te doen?
gelieve spoedig reactie van iemand die hier iets meer over kan vertellen.
Met Vriendelijke Groet,
Sander van Asten
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het klinkt als de aandrijving van de startmotor die in de tandwielkrans op het vliegwiel is vastgeslagen.
Heb dit zelf nog niet meegemaakt.
Wat je kunt proberen is het volgende: zet de auto in een versnelling en duw de auto een stukje heen en
weer, als je geluk hebt komt de startmotor weer los.
Als hij weer los is, kun je weer kunnen starten, maar je loopt het risico dat de startmotor meteen weer vastslaat.
Het veiligste optie is dan aanduwen door een bereidwillige buurman.
Als hij niet los wil, wordt het toch de garage/wegenwacht bellen, vrees ik.
suc6.
Heb dit zelf nog niet meegemaakt.
Wat je kunt proberen is het volgende: zet de auto in een versnelling en duw de auto een stukje heen en
weer, als je geluk hebt komt de startmotor weer los.
Als hij weer los is, kun je weer kunnen starten, maar je loopt het risico dat de startmotor meteen weer vastslaat.
Het veiligste optie is dan aanduwen door een bereidwillige buurman.
Als hij niet los wil, wordt het toch de garage/wegenwacht bellen, vrees ik.
suc6.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

-
Beste Peter,
Dat zal ik dan zodadelijk eens gaan proberen. Zou het niet zijn dat er iets anders is vastgelopen? Waardoor mee schade ontstaat hij het nogmaals starten?
gr. Sander
Dat zal ik dan zodadelijk eens gaan proberen. Zou het niet zijn dat er iets anders is vastgelopen? Waardoor mee schade ontstaat hij het nogmaals starten?
gr. Sander
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Is niet waarschijnlijk, maar op afstand moeilijk te zeggen. Als de startmotor met heen en weer duwen
niet los wil komen, wordt het idd. lastig ...
mvg Peter
niet los wil komen, wordt het idd. lastig ...
mvg Peter
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
wanneer is de tandriem voor het laatst gedaan?
kan zijn dat als hij erg oud is nu de tanden er afgetrokken zijn tijdens starten. of gewoon gebroken....
tijden starten komt er de meeste kracht op te staan namelijk.
als je de auto in zijn 5 zet en hem dan niet heen en weer kan duwen (wel beetje kracht zetten) dan staat de motor of de startmotor staat inderdaad vast.
kan zijn dat als hij erg oud is nu de tanden er afgetrokken zijn tijdens starten. of gewoon gebroken....
tijden starten komt er de meeste kracht op te staan namelijk.
als je de auto in zijn 5 zet en hem dan niet heen en weer kan duwen (wel beetje kracht zetten) dan staat de motor of de startmotor staat inderdaad vast.
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het lijkt er idd op, dat de starterkrans (het tandwiel dat het vliegwiel aandrijft) vast geslagen is. Ik zou toch er over denken, om over te gaan op een andere startmotor, en idd de distributie riem controleren, of deze geen tandjes mist. Want als dat zo is, en je zou de startmotor weer los krijgen, en de motor slaat aan, dan is gelijk de timing van je kleppen weg, en dat betekent dat je een veel groter probleem krijgt. Koprevisie ligt dan in het verschiet en misschien wel erger.
- Smarty707
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
De klap die je hoort is waarschijnlijk een klep die tegen een zuiger slaat omdat je distributieriem het OF begeven heeft of enkele tandjes mist. Als dit het geval is, dan in iedergeval niet proberen aan te duwen, want dan druk je de andere kleppen ook krom (als die niet al krom zijn).
Aanduwen zal niet of moeilijk gaan omdat er tijdens de normale startprocedure nogal wat electronica ingeschakelt wordt.
Omdat de startmotor met alle macht die hij heeft de motor probeert rond te krijgen, hetgeen niet lukt, trekt hij dusdanig veel stroom dat de lampjes zwakker gaan branden.
Sterkte met het probleem.
Groetjes
Smarty
Aanduwen zal niet of moeilijk gaan omdat er tijdens de normale startprocedure nogal wat electronica ingeschakelt wordt.
Omdat de startmotor met alle macht die hij heeft de motor probeert rond te krijgen, hetgeen niet lukt, trekt hij dusdanig veel stroom dat de lampjes zwakker gaan branden.
Sterkte met het probleem.
Groetjes
Smarty
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik lees de berichten hierboven, hoop voor de topicstarter dat het meevalt ...
Had zelf nog niet aan de distributie gedacht. :oops:
Had zelf nog niet aan de distributie gedacht. :oops:

-
Beste mensen,
Inmiddels rijd ik weer heerlijk in mijn A2!
Door een te lage accuspanning was er onvoldoende vermogen om de starterkrans, en daarmee de motor rond te krijgen. De Bendix is inderdaad in de starterkrans geslagen, maar heeft vooralsnog geen schade opgeleverd.
De motor heeft even moeilijk gelopen, maar momenteel wordt het steeds beter. Onder de motorkap zit een zwart kunststof potje (zonder bovenkant) met een vacuumleiding eraan. In dit potje stond water, wat naar mijn mening niet de bedoeling kan zijn. Dit water wordt naar binnen gezogen. Weet iemand waar dit potje (zonder deksel) voor is?
Ik neem aan dat hier wel een deksel op hoorte te zitten. In de omtrek van het potje zit een uitholling dat er nog wel lucht kan worden aangezogen als er een deksel op zit. Op de foto een vergelijkbaar potje. bij maat gaat er een vaccuumleiding richting de motor.
Inmiddels rijd ik weer heerlijk in mijn A2!
Door een te lage accuspanning was er onvoldoende vermogen om de starterkrans, en daarmee de motor rond te krijgen. De Bendix is inderdaad in de starterkrans geslagen, maar heeft vooralsnog geen schade opgeleverd.
De motor heeft even moeilijk gelopen, maar momenteel wordt het steeds beter. Onder de motorkap zit een zwart kunststof potje (zonder bovenkant) met een vacuumleiding eraan. In dit potje stond water, wat naar mijn mening niet de bedoeling kan zijn. Dit water wordt naar binnen gezogen. Weet iemand waar dit potje (zonder deksel) voor is?
Ik neem aan dat hier wel een deksel op hoorte te zitten. In de omtrek van het potje zit een uitholling dat er nog wel lucht kan worden aangezogen als er een deksel op zit. Op de foto een vergelijkbaar potje. bij maat gaat er een vaccuumleiding richting de motor.