Waterpomp vervangen zonder de distributieriem te demonteren?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

02 jul 2013, 16:27 0 x

Vandaag de A2 (vrijwel) fluitend door de APK: 2 nieuwe knipperlichtjes achter ivm onvoldoende amberkleurig. De verf valt er na verloop van tijd af en nu was het zover (4 Euro :lol: ).

Wel vastgesteld dat de waterpomp een beetje zweet af en toe, en dat druppelt dan weer op de stekkerverbinding van de oliepeilsensor onderop het carter = storingsmelding oliesensor.

Kortom, de waterpomp moet gewisseld. Distributieset is 3 jaar (15.000km) geleden gedaan dus die kan nog wel even mee lijkt me. Waterpomp is toen niet vervangen omdat het originele exemplaar een betere indruk maakte dan het exemplaar dat klaar lag en de auto is pas net de 60k voorbij. Ja, die kmstand is correct :D .

Is het te doen de waterpomp te wisselen zonder de hele distributie los te halen? Dus de poelie op de krukas laten zitten, snaar alleen ontspannen, pompje wisselen, alles weer in elkaar?

Als de boel helemaal los moet komt er natuurlijk ook een nieuwe snaar op maar wat niet hoeft moet je niet doen lijkt me, zeker gezien het beschaafd gebruik dat we van de A2 maken.

Met dank voor jullie inzicht,
Marc
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

02 jul 2013, 17:59 0 x

[quote="MN-NL"]Vandaag de A2 (vrijwel) fluitend door de APK: 2 nieuwe knipperlichtjes achter ivm onvoldoende amberkleurig. De verf valt er na verloop van tijd af en nu was het zover (4 Euro :lol: ).

Wel vastgesteld dat de waterpomp een beetje zweet af en toe, en dat druppelt dan weer op de stekkerverbinding van de oliepeilsensor onderop het carter = storingsmelding oliesensor.

Kortom, de waterpomp moet gewisseld. Distributieset is 3 jaar (15.000km) geleden gedaan dus die kan nog wel even mee lijkt me. Waterpomp is toen niet vervangen omdat het originele exemplaar een betere indruk maakte dan het exemplaar dat klaar lag en de auto is pas net de 60k voorbij. Ja, die kmstand is correct :D .

Is het te doen de waterpomp te wisselen zonder de hele distributie los te halen? Dus de poelie op de krukas laten zitten, snaar alleen ontspannen, pompje wisselen, alles weer in elkaar?

Als de boel helemaal los moet komt er natuurlijk ook een nieuwe snaar op maar wat niet hoeft moet je niet doen lijkt me, zeker gezien het beschaafd gebruik dat we van de A2 maken.

Met dank voor jullie inzicht,
Marc[/quote]


tsja het is niet voor niks dat alle "betere" garages aanraden de waterpomp meteen mee te vervangen.
Wat bedoel je met de oude pomp was beter dan de nieuwe? de oude is heel wat kilometers aan slijtage onderhevig geweest, het lager draait continu en slijt daardoor. Om de pomp zit in het huis een rubber ring welke ook verouderd en beïnvloedt wordt door koelvloeistof en weersinvloeden.
Achteraf is het natuurlijk een koe in zijn kont kijken, maar er wordt echt heel vaak voor gewaarschuwd.

desalniettemin heb ik voor de 1.6 een hele beschrijving gemaakt.
En ik denk als je een brug hebt dat je een heel eind kan komen ware het niet dat je toch heel veel los moet maken om de pomp te vervangen.
zorg zowieso voor blokkeergereedschap want je wil echt niet dat er iets verdraaid.
Je kan de achterste riem laten zitten maar de voorste (de lange moet toch echt helemaal los)

het is heel vervelend, maar je komt toch bijna op een normale distributiewissel.
hier heb je de link http://www.audi-a2.nl/stappenplan-distr ... t1757.htmlnaar het stappenplan, ik hoop dat je er iets mee kan.

succes.
rene
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2013, 18:27 0 x

Heel vervelend maar dit is weer eens een gevalletje verkeerde zuinigheid geweest.

Zou zeker wel de riem ook vervangen, die zal ook wel in aanraking gekomen zijn (of gaat komen) met koelvloeistof, zou het risico niet nemen.
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

02 jul 2013, 18:30 0 x

Hallo Rene,

Dank voor je link naar de beschrijving. Daar kan ik wel wat mee!

De reden om destijds de nieuwe waterpomp niet te monteren was dat die er nogal iel en plasticachtig uitzag. Dit in tegenstelling tot de OE Audi waterpomp die op dat moment pas 45k had gedraaid. Wel 9 jaar oud toen. Doelbewust de keuze genomen de OE pomp toen te laten zitten omdat die ondanks zijn draaiuren een betere indruk maakte.

@zeurpiet: advies is mij bekend, maar met beide pompen in de hand leek dit de betere keuze.

En ja, achteraf is er altijd een betere optie beschikbaar!

Op zich kan ik deze klus wel aan, vraag is meer of ik de tijd ervoor heb. Laten doen is ook een optie, heb een goed adres achter de hand!

Groet, Marc
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

02 jul 2013, 18:32 0 x

@Rolf,

Verkeerde keuze: wellicht, achteraf bezien. Zuinigheid was niet de overweging, maar wel het idee dat ik met de oude pomp beter af was dan met de nieuwe. Zat in een set met een Conti riem overigens....

Gr. Marc
Gebruikersavatar
pionok
Berichten: 349
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:06

02 jul 2013, 18:43 0 x

ik heb toen ik dit ging doen een losse waterpomp gekocht en niet 1 die in een set zat.
Idd wil het vaak zo zijn dat de setjes goedkoop zijn, maar daardoor krijg je ook goedkope spullen met idd kunstof schoepen etc.
De pomp die ik toen gekocht had was volgens mij uitgerust met schoepen van messing.

Jouw vorige pomp had dan 45k gelopen, wat op zich niet veel is, maar het afsluitrubber heeft ook 9 jaar invloeden gehad.
Het is helaas niet anders.
Succes en als je nog vragen hebt kun je me altijd een bericht sturen.

gr. rene
Plaats reactie