[quote="MN-NL"]Vandaag de A2 (vrijwel) fluitend door de APK: 2 nieuwe knipperlichtjes achter ivm onvoldoende amberkleurig. De verf valt er na verloop van tijd af en nu was het zover (4 Euro :lol: ).
Wel vastgesteld dat de waterpomp een beetje zweet af en toe, en dat druppelt dan weer op de stekkerverbinding van de oliepeilsensor onderop het carter = storingsmelding oliesensor.
Kortom, de waterpomp moet gewisseld. Distributieset is 3 jaar (15.000km) geleden gedaan dus die kan nog wel even mee lijkt me. Waterpomp is toen niet vervangen omdat het originele exemplaar een betere indruk maakte dan het exemplaar dat klaar lag en de auto is pas net de 60k voorbij. Ja, die kmstand is correct

.
Is het te doen de waterpomp te wisselen zonder de hele distributie los te halen? Dus de poelie op de krukas laten zitten, snaar alleen ontspannen, pompje wisselen, alles weer in elkaar?
Als de boel helemaal los moet komt er natuurlijk ook een nieuwe snaar op maar wat niet hoeft moet je niet doen lijkt me, zeker gezien het beschaafd gebruik dat we van de A2 maken.
Met dank voor jullie inzicht,
Marc[/quote]
tsja het is niet voor niks dat alle "betere" garages aanraden de waterpomp meteen mee te vervangen.
Wat bedoel je met de oude pomp was beter dan de nieuwe? de oude is heel wat kilometers aan slijtage onderhevig geweest, het lager draait continu en slijt daardoor. Om de pomp zit in het huis een rubber ring welke ook verouderd en beïnvloedt wordt door koelvloeistof en weersinvloeden.
Achteraf is het natuurlijk een koe in zijn kont kijken, maar er wordt echt heel vaak voor gewaarschuwd.
desalniettemin heb ik voor de 1.6 een hele beschrijving gemaakt.
En ik denk als je een brug hebt dat je een heel eind kan komen ware het niet dat je toch heel veel los moet maken om de pomp te vervangen.
zorg zowieso voor blokkeergereedschap want je wil echt niet dat er iets verdraaid.
Je kan de achterste riem laten zitten maar de voorste (de lange moet toch echt helemaal los)
het is heel vervelend, maar je komt toch bijna op een normale distributiewissel.
hier heb je de link
http://www.audi-a2.nl/stappenplan-distr ... t1757.htmlnaar het stappenplan, ik hoop dat je er iets mee kan.
succes.
rene