Pagina 1 van 3

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 07 sep 2013, 16:12
door Audi_gekkie
Vandaag viel mij het volgende op:

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 07 sep 2013, 17:03
door msstona
Daar moet het slangetje op is van de EGR.

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 07 sep 2013, 18:40
door Audi_gekkie
[quote="msstona"]Daar moet het slangetje op is van de EGR.[/quote]

Tijdens het rijden bemerk ik niks merkwaardigs en ook de boardcomp. geeft geen melding (motormanagement-lampje).
Is dat niet raar?

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 08 sep 2013, 11:51
door msstona
Is niet raar , bij de oude type EGR krijg je geen melding ,je kan de ERG er ook tussen uit halen is beter voor de turbo.

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 08 sep 2013, 14:31
door Audi_gekkie
@msstona
Bedankt voor je reacties. :D

Wat doet dat losse leidinkje?
Creëert deze een bepaalde druk, die nodig is voor het functioneren van de EGR?
Komt er schone lucht of uitlaatgassen doorheen?

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 09 sep 2013, 12:47
door msstona
Trekt Vacuüm dat slangetje , wordt de EGR klep bedient.

Uitlaatgassen gaan door de EGR ,daarom zit de EGR vaak vol met roet.

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 09 sep 2013, 15:25
door Audi_gekkie
[quote="msstona"]Trekt Vacuüm dat slangetje , wordt de EGR klep bedient.

Uitlaatgassen gaan door de EGR ,daarom zit de EGR vaak vol met roet.[/quote]

Dat laatste is mij bekend.
Ik was eigenlijk al van plan de EGR af te doppen, maar nu dat slangetje eraf ligt werkt de EGR dus ook niet?
Staat deze dan constant open of dicht?

Als deze dicht staat is dit een stuk makkelijker dan EGR open maken en afdoppen. ;)

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 24 sep 2013, 01:07
door Audi_gekkie
Graag zou ik nog antwoord willen hebben of ik door dit losse slangetje hetzelfde bereikt dan het afdoppen van de EGR.
Met andere woorden wordt het klephuis en EGR nou wel of niet aangetast door roet.

Kan het kwaad dit vacuüm slangetje niet aan te sluiten, want het blijkt dat waar deze normaliter op zit afgeknapt te zijn. :(

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 24 sep 2013, 03:09
door YellowFellow
@Audi-gekkie

Standaard zit de EGR dicht als hij niet met vacuum is bekrachtigd. Als-ie open had gestaan had je dat wel gezien - in je achteruitkijk spiegel om precies te zijn :lol:

Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met afdoppen van dat slangetje. Ookal werkt de EGR zelf niet, de vacuum solenoid (zwarte doosje met grijze dop) werkt wel en stuurt nog steeds vacuum 't slangetje in. Aangezien vacuum onderdruk is, zuigt die leiding dus lucht -en vuil- naar binnen. En dat eindigt allemaal in je tandempomp. Niet bevorderlijk voor de conditie daarvan.

Ik denk dat als je 'm afdopt je ook zult merken dat je rempedaal wat 'gevoeliger' wordt. Aangezien het systeem op dit moment vacuum lekt, krijgt de rembekrachtiger daardoor ook iets minder vacuum. Minder remkracht versterking dus. Het zal niet de hele wereld schelen, maar wellicht dat je het wel kan merken.

Dus kortom: schoef in de slang (of een oud bitje van een schoevedraaier) en lekker laten zitten zo.

Een los leidinkje en een doodlopende ribbelbuis

Geplaatst: 24 sep 2013, 20:01
door Audi_gekkie
Bedankt voor je heldere antwoord YellowFellow :D

Inmiddels heb ik het slangetje dicht gemaakt. ;)

Dus doordat de EGR-klep nu dicht blijft komt er ook geen roet in?
Dan is deze manier toch veel makkelijker dan de EGR afdoppen door middel van een plaatje?