Bonkend geluid in onderstel

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
ejb

06 feb 2014, 15:47 0 x

Mijn A2 heeft last van een bonkend/klokkend geluid in het onderstel op slecht wegdek.
Zolang je op asfalt rijdt is er niets aan de hand, maar zodra je op een weg met klinkers rijdt is het geluid niet van de lucht.
Echt een heel hinderlijk geluid waarvan ik eigenlijk vermoed dat die van links voorin komt (bestuurderszijde voorin)
Bij een putdeksel hoor ik alleen linksvoor dat bonkende geluid.
Ik heb 2 verschillende garages er al naar laten kijken.
Allebei zien ze echt nergens speling in het onderstel.
Naar aanleiding van andere forumberichten die over een vergelijkbaar onderwerp gingen heb ik achtereenvolgens wel de volgende zaken vervangen.

Koppelstangen
Bovenste veerpootlagers
Stabilisatorstangrubbers

Niet al te dure onderdelen en allemaal na elkaar en dan kijken of het effect had. Helaas zonder resultaat.
Heeft er iemand een idee of ervaring wat dit zou kunnen zijn?
YellowFellow

06 feb 2014, 21:19 0 x

Tja, dit kan duizend-en-één oorzaken hebben. Ook meer dan één oorzaak tegelijk.

Voordat je lukraak van alles gaat vervangen zou ik eerst eens op een brug gaan staan en met een banden lichter de spelling op alle draaipunten en rubbers controleren. Opletten dat je daarbij de wielen niet vrij laat hangen omdat de draagarmen, stuur- en fuséé kogels dan een andere stand hebben dan onder normale rijomstandigheden, en dan de mogelijke spelingen dan juist weer kwijt zijn.

Laat ook je schokdempers nakijken. Als ze stil zijn bij langzame bewegingen van het met de hand in laten veren zegt dat nog niks.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 feb 2014, 23:22 0 x

Je omschrijft bovenste veerpootlager, kan ik hieruit opmaken dat je alleen het rubberlager vervangen hebt met de 3 bevestigingsschroeven aan de carroserie ? Of compleet met kogellager ? En weet je zeker dat het van voor komt ? Zou het niet van de achterkant kunnen komen ? Ophanging achterste schokbrekers kan ook jou beschrijvend gebonk veroorzaken.
De rubbers van de draagarmen kunnen het ook zijn.
Plaats reactie