tempratuurlampje gaat branden bij ochtendstart
goede dag allemaal.
ik heb een kein probleem met mijn a2 .
het temp.lampje gaat branden en piepen bij ochtendstart.
heb het koelvloeistof gecontroleerd ligt op max.
ik heb koelvloeistof gekocht bij de bp roze van kleur kan die er gewoon in of moet ik G12+ ?
een vriend van mijn zegt dat G12+ er in moet.
wie heeft het zelfde probleem gehad of van gehoord
alvast bedankt
elias
ik heb een kein probleem met mijn a2 .
het temp.lampje gaat branden en piepen bij ochtendstart.
heb het koelvloeistof gecontroleerd ligt op max.
ik heb koelvloeistof gekocht bij de bp roze van kleur kan die er gewoon in of moet ik G12+ ?
een vriend van mijn zegt dat G12+ er in moet.
wie heeft het zelfde probleem gehad of van gehoord
alvast bedankt
elias
Als het niveau op max staat, zou ik er niets bij doen. Je probleem lijkt op dit hier: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=36658
Daar is de gesuggereerde oplossing om de niveausensor in het expansievaatje te vervangen. Helaas heeft de topicstarter niet meer gemeld of dit ook werkte.
Bijvullen moet met G12 of G12+, andere middelen gaan niet samen met het koelwater en kunnen leiden tot aantasting van het lichtmetaal van de motor of tot schuimvorming.
Daar is de gesuggereerde oplossing om de niveausensor in het expansievaatje te vervangen. Helaas heeft de topicstarter niet meer gemeld of dit ook werkte.
Bijvullen moet met G12 of G12+, andere middelen gaan niet samen met het koelwater en kunnen leiden tot aantasting van het lichtmetaal van de motor of tot schuimvorming.
Hallo, ook ik heb hetzelfde euvel dat het koelvloeistof temperatuurlampje rood gaat branden en piepen bij koude start in de ochtend. Koelwaterniveau gecontroleerd, alles OK. Zou ook nog iets met koellucht van doen hebben volgens boekje. Na twee minuten gaat hij weer uit en de rest van de dag heb ik er dan geen last meer van.
Er zit overigens een climatronic in die de afgelopen week 2 keer alleen maar warme lucht gaf. Bij uitzetten verwarming en motor af kreeg ik hem weer in zijn gewone gebruiksstand.
Ben vandaag naar de VW/Audi garage gegaan voor een diagnose: Foutcode 004.10 stelmotor temperatuur regeling zou defect zijn V68. Hij gaf aan dat het een sporadische melding was.
Volgens de garage zou ik de stelmotor voor de verwarmingskleppen moeten vervangen. Met in- en uitbouwen van het dashboard € 625.--. Ik heb nog even mijn climatronic geprobeerd op alle standen en met blazen in alle richtingen. Alls loopt prima..........lijkt een dure oplossing voor een sporadisch probleem.
Iemand gelijksoortige ervaringen, lijkt wellicht meer op een slecht contact of een slecht werkende sensor. Zijn er zaken die ik nog kan testen om achter het "echte" probleem te komen?
Er zit overigens een climatronic in die de afgelopen week 2 keer alleen maar warme lucht gaf. Bij uitzetten verwarming en motor af kreeg ik hem weer in zijn gewone gebruiksstand.
Ben vandaag naar de VW/Audi garage gegaan voor een diagnose: Foutcode 004.10 stelmotor temperatuur regeling zou defect zijn V68. Hij gaf aan dat het een sporadische melding was.
Volgens de garage zou ik de stelmotor voor de verwarmingskleppen moeten vervangen. Met in- en uitbouwen van het dashboard € 625.--. Ik heb nog even mijn climatronic geprobeerd op alle standen en met blazen in alle richtingen. Alls loopt prima..........lijkt een dure oplossing voor een sporadisch probleem.
Iemand gelijksoortige ervaringen, lijkt wellicht meer op een slecht contact of een slecht werkende sensor. Zijn er zaken die ik nog kan testen om achter het "echte" probleem te komen?
Hallo Harald,
Hoe is je Duits? http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=25626
Dashboard hoeft er niet perse uit, lees je rijk zou ik zeggen.
Gompie
Hoe is je Duits? http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=25626
Dashboard hoeft er niet perse uit, lees je rijk zou ik zeggen.
Gompie
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Ik heb wel de stelmotor van mijn A4 defect gehad (foutmelding was dat de stelmotor of defect of vast zat).
Heb toen even in de garage op laten zoeken in Elsawin waar de stelmotor precies zat, bleek (in geval van de A4 is de verwarming gescheiden dus zowel links als rechts een stelmotor) achter het handschoenenkastje te zitten.
Kasteje verwijderd en stelmotortje (is maar een heel klein simpel electromotortje dat de klep bedient) uitgebouwd. Deze zat inderdaad vast.
Motortje uit elkaar genomen en gangbaar gemaakt (is af fabriek heel weinig vet in gedaan en moet bijna wel vast gaan zitten).
Weer gemonteerd en werkt weer naar behoren!
Dus hoezo vervangen!!!
Theo
Ik heb wel de stelmotor van mijn A4 defect gehad (foutmelding was dat de stelmotor of defect of vast zat).
Heb toen even in de garage op laten zoeken in Elsawin waar de stelmotor precies zat, bleek (in geval van de A4 is de verwarming gescheiden dus zowel links als rechts een stelmotor) achter het handschoenenkastje te zitten.
Kasteje verwijderd en stelmotortje (is maar een heel klein simpel electromotortje dat de klep bedient) uitgebouwd. Deze zat inderdaad vast.
Motortje uit elkaar genomen en gangbaar gemaakt (is af fabriek heel weinig vet in gedaan en moet bijna wel vast gaan zitten).
Weer gemonteerd en werkt weer naar behoren!
Dus hoezo vervangen!!!
Theo
Wat doet dat stelmotortje dan eigenlijk? Ik had vandaag weer het euvel dat er alleen loeihete lucht uit de roosters kwam geblazen. Airco aan en uit maakt geen verschil, temp op low ook niet.
De drie standen van ventileren (voeten, midden en voorruit) doen het wel dus mijn conclusie is dat in ieder geval het stelmotortje van die kleppen weken. Is er dan nog zo'n motortje dat een klep bedient? Bij voorbeeld tussen kachel en airco.
Hoe werkt dan de kachel? Krijgt hij standaard een hoeveelheid warmte van de motor die hij mengt met koude lucht om tot de ingestelde temp te komen? Als dat zo is is het dan het stelmotortje van die klep die het af en toe niet doet?
Ik kan me voorstellen dat het ook een sensor zou kunnen zijn die de temp niet meer kan meten maar dat is gissen. Dat zou dan ook door de dealer uitgelezen moeten worden denk ik zo of gaat het uitlezen niet zo in dat detail?
Euvel was overigens na een stop van een 1/2 uur weer opgelost.
In ieder geval dank voor de link naar het Duitse forum, ga daar nog wat verder neuzen.
De drie standen van ventileren (voeten, midden en voorruit) doen het wel dus mijn conclusie is dat in ieder geval het stelmotortje van die kleppen weken. Is er dan nog zo'n motortje dat een klep bedient? Bij voorbeeld tussen kachel en airco.
Hoe werkt dan de kachel? Krijgt hij standaard een hoeveelheid warmte van de motor die hij mengt met koude lucht om tot de ingestelde temp te komen? Als dat zo is is het dan het stelmotortje van die klep die het af en toe niet doet?
Ik kan me voorstellen dat het ook een sensor zou kunnen zijn die de temp niet meer kan meten maar dat is gissen. Dat zou dan ook door de dealer uitgelezen moeten worden denk ik zo of gaat het uitlezen niet zo in dat detail?
Euvel was overigens na een stop van een 1/2 uur weer opgelost.
In ieder geval dank voor de link naar het Duitse forum, ga daar nog wat verder neuzen.
- VerA2
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Als je de verwarming aan zet moet er dus iets gebeuren. Vroeger moest je dmv een hendeltje een kachelkraan openzetten en bij voldoende temperatuur schoof je die weer iets terug. Later gingen veel fabrikanten er toe over om de kachelkraan te laten vervallen (weer een lekkage mogelijkheid minder) en opende je een luchtklep die de warme lucht toeliet in het interieur. Dat werkt ook sneller. Meestal werd nog wel dat hendeltje gebruikt. Met een Automatic Climate Control moet dat allemaal dus automatisch gebeuren, vandaar dat er nu een elektromotortje wordt gebruikt om die warmeluchtklep een beetje, iets verder of helemaal te openen of te sluiten. Eigenlijk het zelfde als die andere kleppen. Net zoals al die andere gadgets kan ook hier vanalles fout gaan en gaat er ook wel eens iets fout. In jou geval draaid het motortje niet meer zodat die klep niet meer beweegt.
[quote="Harald"]Wat doet dat stelmotortje dan eigenlijk? (...) Is er dan nog zo'n motortje dat een klep bedient?[/quote]De lucht van de verwarming/aanjager wordt door de ACC op de juiste temperatuur gebracht en naar de juiste plek (uitstromer) gebracht. Dit gebeurt o.a. middels kleppen. Elke klep heeft zijn eigen stelmotor voor de bediening.
[quote="Harald"]Ik kan me voorstellen dat het ook een sensor zou kunnen zijn die de temp niet meer kan meten maar dat is gissen. Dat zou dan ook door de dealer uitgelezen moeten worden denk ik zo of gaat het uitlezen niet zo in dat detail?[/quote]Volgens mij moet je met diagnoseapparatuur in de besturing van de ACC kunnen kijken. Dus zou je het onderscheid tussen een sensor en een klep als foutbron moeten kunnen zien. Ze geven dacht ik ook verschillende storingscodes.
[quote="Harald"]Ik kan me voorstellen dat het ook een sensor zou kunnen zijn die de temp niet meer kan meten maar dat is gissen. Dat zou dan ook door de dealer uitgelezen moeten worden denk ik zo of gaat het uitlezen niet zo in dat detail?[/quote]Volgens mij moet je met diagnoseapparatuur in de besturing van de ACC kunnen kijken. Dus zou je het onderscheid tussen een sensor en een klep als foutbron moeten kunnen zien. Ze geven dacht ik ook verschillende storingscodes.