Temperatuursensor koelvloeistof vervangen
Omdat de temperatuurmeter in het dashboard de ene keer wel werkt en de ander keer niet, ga ik de koelvloeistof sensor in het blok vervangen,
De volgende sensor heb ik gevonden:
Febi 32510 prijs 12,99 euro bij http://www.autoteile24.de
hij wordt compleet geleverd met de o ring en de sluit/borg clip.
De volgende sensor heb ik gevonden:
Febi 32510 prijs 12,99 euro bij http://www.autoteile24.de
hij wordt compleet geleverd met de o ring en de sluit/borg clip.
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een klusje, dat al meerdere A2 bezitters gedaan hebben, waaronder ondergetekende.
Tipje..maak het clipje allereerst vast met een dun draadje. Mocht het vallen, heb je het zo terug. Anders is het een onmogelijkheid om het clipje terug te vinden, als het ergens verdwijnt.
Tipje..maak het clipje allereerst vast met een dun draadje. Mocht het vallen, heb je het zo terug. Anders is het een onmogelijkheid om het clipje terug te vinden, als het ergens verdwijnt.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Bij mij warmt de motor snel op maar blijft echter op de 80 graden steken. Kan de thermostaat zijn die wat te vroeg opengaat of de sensor. De verwarming blaast behoorlijk wat warme lucht naar binnen wat een sensorstoring waarschijnlijker maakt maar dat kan ook zijn omdat de verwarming elektrisch is... (1.4TDI uit 2003). Kortom, oftewel sensor of de thermostaat.
Bij onze Duitse buren staat een thread met een handleiding en foto's online, hoe de temperatuursensor te vervangen: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=38033
En ook een handleiding voor de thermostaat: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=37502
Ik wil maar beginnen met de sensor aangezien deze vaker lijkt te sneuvelen. Nu is het natuurlijk een optie om de auto naar de garage te brengen maar eigenlijk is het veel leuker om het zelf te doen
Is er iemand in de buurt van Nijmegen die het leuk vindt een handje te helpen?
Bij onze Duitse buren staat een thread met een handleiding en foto's online, hoe de temperatuursensor te vervangen: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=38033
En ook een handleiding voor de thermostaat: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=37502
Ik wil maar beginnen met de sensor aangezien deze vaker lijkt te sneuvelen. Nu is het natuurlijk een optie om de auto naar de garage te brengen maar eigenlijk is het veel leuker om het zelf te doen

- Spinazie
- Audi A2 clublid
Ik heb de temperatuursensor vervangen, maar het bleek dat de thermostaat de oorzaak was. De Audi komt nu snel op de 90 graden en blijft daar ook op hangen, zoals het hoort.
- Audi_gekkie
Nou ja dan heb je nu alles weer oké.
Zo duur is zo'n sensor niet.
Veel rijplezier verder.
Zo duur is zo'n sensor niet.
Veel rijplezier verder.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Afgelopen week een stuk gereden, komt de temperatuurmeter niet van de 60 graden af. Sjit. Afijn, het bleek dat de stekker van de kabelboom van de sensor is los getrild, en zelfs met veel kracht heb ik m niet meer kunnen terugdrukken (ik hoorde geen 'klikje').
Ik heb toen het oranje rubber uit de stekker verwijderd (zorgt normaal voor de tegendruk voor de sensor zodat ie vastgeklemd wordt in de stekkerboom), en daarna floepte de stekker er zonder problemen omheen, en lijkt nu goed vast te zitten. Het oranje rubber wat ik er uit haalde was poreus en ik heb het er in stukjes uit moeten halen.
Hij zit nu goed vast, maar mocht ie toch nog loskomen doe ik er een nieuw rubberen ringetje in. Klusje van letterlijk geen 2 minuten.
Ik heb toen het oranje rubber uit de stekker verwijderd (zorgt normaal voor de tegendruk voor de sensor zodat ie vastgeklemd wordt in de stekkerboom), en daarna floepte de stekker er zonder problemen omheen, en lijkt nu goed vast te zitten. Het oranje rubber wat ik er uit haalde was poreus en ik heb het er in stukjes uit moeten halen.
Hij zit nu goed vast, maar mocht ie toch nog loskomen doe ik er een nieuw rubberen ringetje in. Klusje van letterlijk geen 2 minuten.
- Audi_gekkie
@Spinazie
Waar zit die stekker? Handleiding Duitse forum gaat over een benzine versie.
Misschien hebben ze 'm bij de garage niet goed terug geklikt.
Heb je een fotootje?
Waar zit die stekker? Handleiding Duitse forum gaat over een benzine versie.
Misschien hebben ze 'm bij de garage niet goed terug geklikt.
Heb je een fotootje?
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
oranje rubbertje is voor afdichting.
zodat er geen vocht en vuil bij de contacten kan komen die oxidatie veroorzaken
hij is dus wel redelijk belangrijk.....
heb je een 2 polig of een 4 polige stekker.
ik heb er vast nog wel eentje over, mocht je naar de meeting komen kan ik je er wellicht mee verblijden...
zodat er geen vocht en vuil bij de contacten kan komen die oxidatie veroorzaken
hij is dus wel redelijk belangrijk.....
heb je een 2 polig of een 4 polige stekker.
ik heb er vast nog wel eentje over, mocht je naar de meeting komen kan ik je er wellicht mee verblijden...
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Op pagina 6 van de handleiding van onze buren staat een afbeelding van de stekker, met onderschrift "Schritt 5: Neuen Sensor aufstecken" Hierop is het oranje rubbertje nog te zien. Bij de 1.4TDI zit de stekker als je voor de auto staat aan de rechterkant van het blok. Je kunt er met je hand bij maar echt zien wat je doet is lastig.
Koop9, dank voor de verheldering van de functie van het ringetje
Eigenlijk klinkt het wel logisch. Toch vreemd dat het rubber na 11 jaar is uitgezet bij het verwisselen. Er zat in ieder geval geen verschil in beide temperatuursensoren; ook de oude sensor 'pakte' niet. Het betreft overigens een 4-polige stekker.
Ik zou graag op de meeting willen komen maar zit dan helaas midden in een blok nachtdiensten.. Heb je wellicht een onderdeelnummer van het ringetje, of een adres waar deze te krijgen is? Anders wil ik het ringetje natuurlijk ook graag van je overnemen als je de moeite wilt nemen de het ding in een enveloppe te stoppen.
Koop9, dank voor de verheldering van de functie van het ringetje

Ik zou graag op de meeting willen komen maar zit dan helaas midden in een blok nachtdiensten.. Heb je wellicht een onderdeelnummer van het ringetje, of een adres waar deze te krijgen is? Anders wil ik het ringetje natuurlijk ook graag van je overnemen als je de moeite wilt nemen de het ding in een enveloppe te stoppen.