Temperatuursensor koelvloeistof vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

18 sep 2014, 22:50 0 x

misschien zit er net te weinig in het tankje....
als de motor opwarmt stijgt het niveau iets en dat kan net genoeg zijn om het lampje weer uit te doen.
bij koude motor op max zetten, niet met warme motor de dop er af draaien.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 feb 2023, 18:08 0 x

Ik herken het probleem wat @Gideon hier beschrijft. Ik heb de koelvloeistof niveau sensor een half jaar geleden vervangen, waarna de foutmelding een tijdje wegbleef. Nu is het probleem weer terug. Hoewel probleem, de foutmelding komt vlak na de koude start, de bekende felle piep en verdwijnt na een minuut ongeveer, samen met de melding op het display.
Ik heb het niveau in het expansievat verhoogd, dit helpt niet. Bij iets hogere temperaturen doet het probleem zich niet voor, ook niet als je de motor opnieuw start. Ik denk dat het niet in de niveasensor zelf zit.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 feb 2023, 23:11 0 x

Ik heb dit ook wel eens gezien, direct na een (erg) koude start. Maar ik heb me er niet over opgewonden, omdat het na een minuutje weer verdwijnt. Ik zal het koelvloeistofpeil (bij koude motor) eens iets boven MAX zetten.

Mij lijkt dat een iets te hoog peil geen kwaad kan, maar als anderen menen dat boven MAX niet goed is, hoor ik dat graag!
Plaats reactie