Inwendige motorreiniging met Forté & WD40

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mei 2014, 22:51 0 x

Inmiddels heb ik mijn 'frustratie' over het hoge olie- en brandstofverbruik van onze 1.4 benzine met 40.000km op de klok in diverse draadjes onder de aandacht gebracht. Er zijn al heel veel tips gegeven, maar tot nu toe nog geen enkel resultaat. Na contact met diverse techneuten zijn we unaniem tot de conclusie gekomen dat de motor inwendig (sterk) is vervuild door de relatief korte ritjes en bijbehorende beperkte opwarming van de motor.

De inwendige vervuiling van de motor gaan we morgen te lijf met de producten van Forté:

Afbeelding

Verder vervangen we ook brandstof-, lucht- en interieurfilter:

Afbeelding

Kosten:
2 x Forté Motor Flush : €38,75
1 x Forté Top End Treatment : €28,75
1 x Forté Gas Treatment : €21,70
1 x Bendix DOT4 remvloeistof 1 liter : €9,80
1 x Bosch brandstoffilter F 026 403 008 : €17,55
1 x Bosch luchtfilter 1 457 433 538 : €15,75
1 x MANN oliefilter W 712/52 : €4,85
1 x MANN actief koolstof interieurfilter CUK 2545 : €13,75
1 x Castrol Edge 5w30 4 liter : €40
Totale investering: €181,81

De producttoepassing nader uitgelegd:

Forté Motor Flush
Bij vervuiling wordt aangeraden om te starten met 2 flessen en daarna jaarlijks bij elke verversing van de olie de motor inwendig te reinigen met 1 fles Motor Flush. Bij zeer vervuilde motor wordt zelfs aanbevolen om 4 (!) flessen te gebruiken.

Dit goedje is absoluut geen smeermiddel en er mag dan ook niet met de auto worden gereden zolang dit in de motor zit. De bedoeling is om de motor goed warm te draaien, de inhoud van de flessen toe te voegen en de motor zo'n 30-45 minuten op 1500rpm stationair te laten draaien. Tussentijds moet het toerental kort verhoogd worden zodat het middel alle delen van de motor goed kan bereiken.

Daarna dient alle olie te worden afgetapt en deze zal zeer zwart tot gitzwart zijn. Oliefilter verwijderen, alle residu goed laten weglopen, nieuw oliefilter plaatsen en olie aanvullen. De keuze is gevallen op de Long-life olie van Castrol type Edge 5w30. Dit is een bewuste keuze om de motor alleen de beste smeermiddelen te geven. Bovendien, eenmaal naar half-syntheet wordt het over het algemeen genomen afgeraden om weer terug te keren naar vol-syntheet.

Forté Top End Treatment
Dit wordt na de behandeling met Motor Flush toegepast en heeft een conditionerende werking. Hierdoor wordt de motor inwendig schoon gehouden voor een maximale en langdurige bescherming. Het zorgt ook bij lage olietemperaturen voor optimale bescherming en voorkoming van lakafzetting.

De voordelen op een rij:

• Voorkomt vernis- en harsafzettingen in motordelen zoals hydraulische klepstoters, nokkenastiming en kleplichthoogteverstellingen
• Houdt zuigerveren en zuigerveergroeven schoon en vermindert het olieverbruik
• Minimaliseert boreglazing en borepolishing
• Vermindert de vorming en afzetting van sludge in de motorolie
• Vermindert de aan olie en brandstof gerelateerde afzettingen
• Vermindert de hoeveelheid blow-by

Forté Gas Treatment
Het wordt geadviseerd om ook het brandstofsysteem na elke onderhoudsbeurt te reinigen.

De voordelen op een rij:

• Reinigt en smeert het gehele brandstofsysteem
• Verzorgt bovensmering en smeert injectoren
• Verwijdert kool- en lakafzettingen op in- en uitlaatkleppen, in verbrandingskamers, zuigerveergroeven en lambdasondes
• Gaat veroudering van benzine tegen en neutraliseert schadelijke zuren in de tank
• Vermindert vervuiling van het inlaatspruitstuk en lambdasondes
• Verbetert de verbranding en de motorprestaties
• Optimaliseert het brandstofverbruik en zorgt voor schonere uitlaatgassen

Het brandstoffilter zal ook worden vervangen, maar dat gebeurt tijdens het plaatsen van de nieuwe schokdempers omdat de wielkuipen dan ook losliggen en het filter beter bereikbaar is.

NB: bovenstaande tekst is deels overgenomen van de website van Forté

Morgen staat het groot onderhoud ingepland. Na de reiniging zal ik het verbruik van olie en brandstof nauwlettend gaan volgen. Hopelijk kunnen we over enkele maanden een positief bericht uitbrengen!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 dec 2010, 22:34

06 mei 2014, 23:09 0 x

Dat is nou eens een leuke test...Ben heel benieuwd! Ik geloof zelf nooit zo in dit soort producten maar vervuiling klinkt wel heel aannemelijk. Ik wacht in spanning af..
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

07 mei 2014, 00:07 0 x

@ HansJan ,Je vergeet motor olie mee te rekenen geloof ik ??

oke , nu klopt het :mrgreen:
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

07 mei 2014, 01:45 0 x

Hallo HansJan,

Je kan overwegen om na deze grote schoonmaak actie eerst een paar 1000 km op een tijdelijke (goedkope) olie te rijden en daarna weer een wissel met filter te doen, om alle losgeweekte ellende definitief uit de motor te halen.

Beetje het idee van inloop motorolie na een revisie.

Just a thought!

Verder succes, wij rijden hier met een A2 met inmiddels 63k op de klok, bij aanschaf in 2010 waren het er 43k. Die gebruikt geen spatje olie. Maar ik neem de auto doelbewust wel eens mee op een trip om de boel goed door te warmen en schoon te rijden. Het verschil na zo'n rit is merkbaar!

Gr. Marc
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

07 mei 2014, 07:21 0 x

Ik ben ook benieuwd of een en ander werkt, ik zou alleen voor een andere olie hebben gekozen vwbt de viscositeit. Het is al zovaak keer geschreven dat 5w30 niet de optimale olie is om olieverbruik bij een A2 tegen te gaan. Dan zou ik gegaan zijn voor 5W40 of 10w40.

Succes.

Eric
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 09:17 0 x

@Eric: ik zou daarin mee kunnen gaan als het goed onderbouwd wordt. Zou je de types en effecten kunnen toelichten?

Zowel @Rolf en @Marc merken op geen olieverbruik waar te nemen, maar gebruiken zij dan dezelfde viscositeit?

Ik kan van alles proberen, maar zonder de juiste informatie wordt mijn A2 bijna onderdeel van de grote olietest. En ik heb geen zin om er maar geld in te blijven pompen.

@Marc: goede suggestie, anderen hebben dat nog niet opgemerkt. Gelukkig heb ik een goede prijs voor deze olie betaald, kunnen we bij de volgende wissel altijd nog anders beslissen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

07 mei 2014, 09:32 0 x

Tip gebruik na het flushen een goedkope olie om het motor helemaal te ontdoen van alle verontreinigen.
JE krijgt er nooit alles uit. Rij hier een paar duizend km mee en ververs dan door de olie die je graag gebruikt.
Hier door krijgt de olie beter de kans om de laatste restjes los te krijgen.

Alleen met flushen krijg je de motor onmogelijk in 1 keer schoon.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 09:38 0 x

Hans jan.

Een goede aanpak lijkt mij en juiste olie mits je met gemak 25.000 in jaar rijdt.
mijn vraag is :

Hoeveel km rijdt je per jaar meer dan 15.000 ? en is dit met daarbij relatief meer korte ( stads) ritjes van max 50 km op een dag?

Dan zou ik geen LL olie nemen vooral als je net 30.000 rijdt in 2 jaar.

Als je dat niet redt heb je meer aan elk jaar je olie te verversen met goed A merk en juiste VW specificaties met filter vlak voor Apk.

Je olie/motor komt te kort op bedrijfstemp en hiermee kun je verwachten dat tzt weer je relatief meer motor olie verbruikt met 5 w 30 LL en extra vervuiling optreedt.

En de tip van audijan is ook mij goed dit te doen.

Vw motoren hebben meer last van de eigenschappen LL 5 w 30 toch meen ik met verglazing zuigerwanden en vervuilde zuigerveren door korte (stads)ritten van 50 km op een dag ?

Dan is keuze een Castrol zonder LL aditieven te nemen.

Ook vaak sneller gaat verzuren met korte ritjes al zou dit wel meevallen met de aditieven bij LL .

Korte ritjes veel vocht in je olie krijgt met korte rit dit te zien asn wittige smurre aan de oliedop.

Vw motoren in combi korte stadsritjes en LL olie heeft meer last van verglazing op zuigerwanden toch en hierdoor smeert de motor slechter las ik op het forum of vergis ik mij?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 10:22 0 x

Onze A2 heeft gewoon 10w40 (van Mobil, half-syntheet) erin zitten, en wordt elke 15.000 vervangen. En gedurende die tijd vul ik misschien een half litertje bij.

Het 1.4 tje van de A2 is echt niet zo'n bijzonder hi-tech blokje, dat daar ook bijzondere olie in moet. Ik geloof zelf niet zo in die long-life olien. Vuil blijft er dan ook al die tijd in zitten. Filters bij ons zijn altijd van Mann of Bosch. Filters van bijvoorbeeld FRAM kunnen oliedrukproblemen veroorzaken.

Na het flushen zeer zeker doen wat al anderen gezegd hebben. Gooi er even goedkope olie in, rij daar een x aantal kilometers mee om de restjes eruit te krijgen en vervang daarna de olie en het filter weer.

Nog een opmerking. Ik lees ook op de diverse (vooral oldtimer fora), dat na flushen / reinigen soms het olie verbruik enorm toeneemt en dat verschillende pakkingen doorslaan omdat ze ondicht zijn geworden, en dus het blok gaat overmatig zweten en zelfs lekken, daar waar het voordien nooit deed. Ook verstoppingen in de kleine oliekanaaltjes gebeuren vanwege losgeweekte vervuiling, met alle gevolgen van dien. Dus enige voorzichtigheid is hier geboden. Ik zou er dus zelf nooit gelijk 2 flesjes tegelijk in doen. Het is best wel aggressief spul (anders krijgt het de vervuiling nooit los).

Daarnaast, mocht het zo zijn, dat jouw blokje net allemaal wat meer in de rand van de marges geproduceerd is, dan krijg je met het reinigigingsmiddel het olieverbruik niet teruggeschroeft. Dan is het olieverbruik inherent aan jouw blok. Audi "dekt" zich niet voor niets in, door te zeggen, dat het blok 1 liter per 1000 km mag gebruiken.

Zelf gebruik ik ook wel middelen als injectiereiniger (1 keer per jaar). En als additief voor de olie gebruik ik TSL in de oldies en de cabriolet. Dat werkt echt, vooral de koudloop wordt veel mooier. Ons A2-tje is ondertussen ook over de 120 Dkm heen, dus daar ga ik het ook in gebruiken.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 mei 2014, 10:52 1 x

had verleden jaar A2 A2 1.4 benzine gekocht met circa 165.000 km.
Apk in jan 2013 km stand 156739.

Al snel merkte ik dat olieverbruik en met vooral lange snelweg rit met snelheden 135 km per uur duitslsnd relatief veel olie verbruikt. 1 liter op 1500 km.
Weet niet wat vorige eigenaar erin had..mijn vermoeden 5 w30 daar hij ook audi dealer onderhouden was in verleden vast LL.

Bewust bij groter beurt audi dealer 175.000 km (okt13) opdracht gegeven 10w 40 Shell met filterwissel Service adviseur begreep mijn plan meteen mij bedoeling.

Dit met bedoeling om hiermee te "flushen" tijdens de komende 15.000 km te rijden en proberen verglazing te verwijderen.
5 w 30 smeert beter tov 10 w 40 koude start....dus rustig aan doen bij koude start de eerste 25 km in winter en niet meer dan 3000 toeren gebied in versnellingen warme motor.
Bij koud sneller schakelen dus bij 2500 toeren max

Stukken minder olie verbruik nu 1 liter op 15.000 km.

Morgen gb bij km stand 185000 dealer Audi center. Gaat er 5w 30 LL in voor 30.000 km en 5w40 geeft dealer alleen bij 15.000 km interval.
Ik probeer dus eerst 15.000 km te rijden met 5w30 LL olie mocht het verbruik weer tegenvallen dan komt er 5W 40 olie in met 15000 interval in.

Wij rijden nu veel km in jaar .max 30.000km/jaar veel snelweg ritten door ernstige ziekte in familie.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie