Inwendige motorreiniging met Forté & WD40

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 feb 2019, 13:34 1 x

Marc schreef:
23 feb 2019, 10:59
Kun je dan zonder problemen afwachten tot het lampje gaat branden en dan een halve liter bijvullen? Uiteraard is het beter om regelmatig te peilen, maar dan is het doseren lastiger omdat je dan dus minder dan een halve liter moet vullen.
Ik vraag dit ook omdat mijn peilstok niet helemaal lekker erin gaat en ik dus soms twijfel of ik het wel goed meet...
Mijn ervaring met een AUA is, dat als het lampje gaat branden (1x in ruim 5 jaar meegemaakt) , en ik 250 ml bijvul, dit op de peilstok maar net de onderkant van het gearceerde gedeelte raakt, en dan kan er bijna nog een liter in alvorens de max bereikt is.
Grootste verschil tussen een AUA en een BBY zit op de bovenkant (bobines)
De halve liter waar over gesproken wordt is in mijn beleving een veilige bijvul hoeveelheid , waarmee je nooit en te nimmer kunt overvullen, zoals eekhoorntje ook aangeeft.

In principe hoeft de hoeveelheid motorolie nooit op max. te staan, tenzij je vol bepakt en evt. met een aanhanger richting de alpen gaat.
Het opwarmen van de motor duurt ook (een fractie) langer met meer olie, waardoor de wagen in principe een hoger verbruik heeft.
Je hebt met meer olie wel een grotere buffer voor vervuiling.
Ik blijf van mening dat als je het lampje ziet, je eigenlijk te laat bent; een motor slijt sneller als je altijd met een laag oliepeil rijdt.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 feb 2019, 14:41 1 x

Toch maar eens weer bij mijn eigen A2 met BBY de olie gepeild.

Bleek precies op het minimum te staan (bij het getal 40), en na het bijvullen met 500 ml stond het peil iets over de helft (5 a 6 streepjes naar boven).
De afstand tussen minimum en maximum peil is precies een centimeter.

@stefan74 heeft inderdaad gelijk. Ik durf echter niet blindelings een liter erbij te doen, mede door de waarschuwing van de manual/@eekhoorntje.

Wachten tot de piep vind ik persoonlijk riskant, ik schat het moment van peilen in aan de hand van de afgelegde afstand (om de ca. 4000 km een halve liter erbij in mijn geval).
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 feb 2019, 15:17 1 x

Ik gooi er ook altijd max 350-500 ml in, en dan wacht ik een dag alvorens ik evt. een extra top-up doe.
Maar die zwarte peilstok is toch wel anders dan de mijne, lijkt wel alsof dat bereik veel beperkter is tussen de min en max.
oliepeil A2.jpg
oliepeil A2.jpg (63.87 KiB) 6184 keer bekeken
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

22 feb 2020, 09:09 1 x

HansJan schreef:
04 feb 2019, 21:44
Nou, komt ie heren :mrgreen:

Zojuist kilometerstand genoteerd, ruim 4 maanden na de WD40 spoeling. Ruim 2710 kilometer gereden (ja, we rijden nog steeds weinig met de onze ...) en nog geen spat olie verbruikt! Althans, ik heb de afgelopen 3 weken niet gemeten, maar de laatste keer was het nog dik in orde. Dus het lijkt erop dat de WD40 spoeling wel degelijk effect heeft gehad!

Onderwijl lijkt het brandstofverbruik ook heel iets verbeterd, maar daarvan bewaar ik het definitieve oordeel voor later.

We gaan het de komende periode blijven volgen. :thumbmin:
We zijn nu ruim een jaar en ???km verder, hoe staat het met het olie/brandstofverbruik?
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

23 feb 2020, 10:12 0 x

Hoewel onze Moderator om 18.48 online was......
Blijkbaar nu druk met olie pijl controleren bezig.

Mijn BBY heeft wegens een ooit leuke aanbieding Kroon Oil geen 10W40 meer maar 5W40.
Dat is na ook WD40 spuitbus legen en met Stethoscoop op Smartphone kijken ook flink verbeterd!

Ik heb het Luukske advies dus ook opgevolgd en in meerdere voertuigen inmiddels gedaan.
Zelf mocht ik na 2830 Km het lampje Olie Niveau uit doen met ½ liter 5W40 Kroon Oil.
Er nu inmiddels sinds laatste beurt 5942 km gereden en dat is dus 3112 Km verder en zou het lampje stuk zijn?
Olie ziet er nog redelijk donker bruin uit, echte EekHOORN kleurtje... en de stok gaf wel laag aan, weer ½ liter in gedaan, daar gebruik ik altijd een ½ liter flesje voor... kun je tenminste nooit teveel erin gooien en bij minder vol dus geen 3.4 liters maar 2.9 L is de motorolie eerder op bedrijfstemperatuur.
De A2 BBY is dus 2.4 Liter als lampje brand en 3.4 liters als maximaal gevulde...

En nu maar afwachten of onze Moderator een Update van zijn goede en lange verhaal uit 2014 gaat geven!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

23 feb 2020, 10:34 1 x

eekhoorntje schreef:
23 feb 2020, 10:12

...
...
En nu maar afwachten of onze Moderator een Update van zijn goede en lange verhaal uit 2014 gaat geven!
En hoe zat het met de Mandelbeige A2 uit Hamburg die nog steeds op de foto gezet moet worden?
We wachten in beide gevallen maar even af ... ;)
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

23 feb 2020, 11:23 7 x

eekhoorntje schreef:
23 feb 2020, 10:12

Wat verwacht je nou?
Het is zondag, misschien is de beste man eerst even naar de kerk of misschien leg 'ie nog lekker romantisch te zijn in bed........

Let it go Dirck, persoonlijk vindt ik het forum interessant maar als jij daar een prominente hoofdrol in of op wil dan zou ik je willen aanraden zelf een forum op te richten; Het is (heel) soms grappig wat je post, maar het meeste is strooi licht (en zoals jij weet als geen ander is strooi licht irritant!).

Overigens is de uitkomst van het spoelen al uit de doeken gedaan door de topicstarter in dit topic......

@ de rest; sorry voor offtopic content mijnerzijds!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

23 feb 2020, 23:14 0 x

HansJan schreef:
22 feb 2019, 07:59
Na 3210km sprong gisteren het olielampje aan, geen slecht resultaat met deze dunne olie! Op naar de volgende interval, fingers crossed :)

De titel van dit draadje heb ik ook aangepast.
Dit wat de laatste reactie van @HansJan met betrekking op de olieverbruik na het spoelen,
ik ben benieuwd hoe het verder is gegaan exact een jaar later. Dit ook in verband met het ander topic
over olieverbruik bij een AUA: viewtopic.php?f=22&t=9033
HansJan
Moderator

23 jul 2020, 21:34 4 x

Peter_Audi_A2 schreef:
23 feb 2020, 23:14
ik ben benieuwd hoe het verder is gegaan exact een jaar later.
Iets meer dan een jaar later toch nog een update.;)

Recent olie na 2750km bijgevuld vóórdat oliesensor een teken gaf. Nog steeds op goede koers!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Duckman
Audi A2 clublid

27 dec 2023, 21:55 0 x

Oud topic, maar kwam laatst ter sprake toen ik bij HansJan was. Ik ga de WD40 spoeling ook eens proberen.

Mijn BBY'tje klinkt als een diesel als ie koud is en verbruikt een liter olie op ongeveer 3000km. Heb een 5 liter kan WD40 besteld (heb geen idee hoeveel ik nodig heb voor zo'n spoelbeurt) en ga van het weekend de boel eens in de week zetten.

Ben benieuwd of het rammelen van de koude motor minder wordt en of het olieverbruik ook minder wordt.

Baat het niet..... En leuk om te proberen.
Plaats reactie