Mijn ervaring met een AUA is, dat als het lampje gaat branden (1x in ruim 5 jaar meegemaakt) , en ik 250 ml bijvul, dit op de peilstok maar net de onderkant van het gearceerde gedeelte raakt, en dan kan er bijna nog een liter in alvorens de max bereikt is.Marc schreef: ↑23 feb 2019, 10:59Kun je dan zonder problemen afwachten tot het lampje gaat branden en dan een halve liter bijvullen? Uiteraard is het beter om regelmatig te peilen, maar dan is het doseren lastiger omdat je dan dus minder dan een halve liter moet vullen.
Ik vraag dit ook omdat mijn peilstok niet helemaal lekker erin gaat en ik dus soms twijfel of ik het wel goed meet...
Grootste verschil tussen een AUA en een BBY zit op de bovenkant (bobines)
De halve liter waar over gesproken wordt is in mijn beleving een veilige bijvul hoeveelheid , waarmee je nooit en te nimmer kunt overvullen, zoals eekhoorntje ook aangeeft.
In principe hoeft de hoeveelheid motorolie nooit op max. te staan, tenzij je vol bepakt en evt. met een aanhanger richting de alpen gaat.
Het opwarmen van de motor duurt ook (een fractie) langer met meer olie, waardoor de wagen in principe een hoger verbruik heeft.
Je hebt met meer olie wel een grotere buffer voor vervuiling.
Ik blijf van mening dat als je het lampje ziet, je eigenlijk te laat bent; een motor slijt sneller als je altijd met een laag oliepeil rijdt.