Vering / demping

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
flipjevandejam

04 jun 2014, 00:44 0 x

Ik rijd nu een paar duizend kilometer met m'n nieuwe aanwinst en ik heb een aantal vragen over het weggedrag, nb. hij heeft OSS.

Ik moet hier aan wennen, namelijk enerzijds scherp sturen, anderzijds erg zenuwachtig over heuvels en/of deinende snelwegen. Hij 'dweilt' dan nogal. Specifiek, heuvels deint hij 2x na, snelwegen deint de koets li/re en/of voor/achter na. Bij stapvoets rijden en remmen zakt de koets merkbaar in de dempers/vering, ook achteruit.

Mijn eerste vermoeden gaat uit naar de schokdempers en/of vering.
De auto heeft bij z'n vorige eigenaar nieuwe schokdempers gekregen.
Deze zien er als nieuw uit, maar niet te zien van welk merk.
De vering is visueel ook nog als nieuw.

Nu ben ik aan het kijken naar vervanging en na het lezen van topics hier en op Duitse fora kom ik uit op:
- Bilstein B4 of B6
- Monroe Reflex

Ik heb zelf goede ervaringen met Monroe bij onze andere auto, maar twijfel of vervanging dus uberhaupt verbetering opleverd?
Behoeft de vering nog nadere aandacht? Is hulpvering van toegevoegde waarde?

Daarnaast ben ik benieuwd
Ivocare

04 jun 2014, 09:05 0 x

Ben hier ook wel benieuwd naar. Deze zijn nog niet zo prijzig als de FSD. Wel gelijk het rubber voor onder de achterdempers / veren bestellen. Deze zijn meestal ook aan vervanging toe.
Ger964
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2014, 10:24 0 x

Ik heb sinds kort een set B6 eronder gecombineerd met H&R veren.
Tov het standaard S-Line onderstel een wereld van verschil.
Zal ook met leeftijd en kilometers te maken hebben (2003/90000km).
Ik vind het onderstel wel hard nu op korte oneffenheden en/of bij het op en afrijden van verkeersdrempels.
Op het Duitse a2 forum is er van alles te vinden over de FSD's en de B6.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2014, 10:46 0 x

Heeft ook allemaal te maken met de relatief korte wielbasis, staat ook vrij smal op zijn poten en het geringe gewicht van de auto. De A2 is in vergelijking met mijn andere auto's echt een "stuiterbak", en je voelt echt alles onder je sloffen doorgaan. Dat is aan de ene kant erg communicatief, aan de andere kant is het ook oncomfortabel. Verkeersdrempels en met klinkers / stenen geplaveide straten zijn net te doen. Maar als ik bijvoorbeeld in Dordrecht rij door de binnenstad, met de straten die met "kinderhoofdjes" vol liggen, is het een ramp. Sommige mensen houden van zo'n stugge wegligging. ik hou meer van een goede mix van sportief en comfortabel. Moet er wel bijzeggen, dat de onze sportvering heeft (door de vorige eigenaar eronder gezet). De A2 kan ook enigszins onrustig zijn op de snelweg, als er spoorvorming is en vooral bij hobbels overdwars. Dan komen ook de nadelen van de korte vering naar boven. En hoe breder en platter de banden onder de auto (en hoe groter de velgen), des te meer komt dit allemaal naar voren. En het blijft een zijwindgevoelig karretje.
Pocoloco

04 jun 2014, 15:22 0 x

[quote="Rinus"]Heeft ook allemaal te maken met de relatief korte wielbasis, staat ook vrij smal op zijn poten en het geringe gewicht van de auto. De A2 is in vergelijking met mijn andere auto's echt een "stuiterbak", en je voelt echt alles onder je sloffen doorgaan. Dat is aan de ene kant erg communicatief, aan de andere kant is het ook oncomfortabel. Verkeersdrempels en met klinkers / stenen geplaveide straten zijn net te doen. Maar als ik bijvoorbeeld in Dordrecht rij door de binnenstad, met de straten die met "kinderhoofdjes" vol liggen, is het een ramp. Sommige mensen houden van zo'n stugge wegligging. ik hou meer van een goede mix van sportief en comfortabel. Moet er wel bijzeggen, dat de onze sportvering heeft (door de vorige eigenaar eronder gezet). De A2 kan ook enigszins onrustig zijn op de snelweg, als er spoorvorming is en vooral bij hobbels overdwars. Dan komen ook de nadelen van de korte vering naar boven. En hoe breder en platter de banden onder de auto (en hoe groter de velgen), des te meer komt dit allemaal naar voren. En het blijft een zijwindgevoelig karretje.[/quote]

Rinus , je zou toch eens echt met mijn A2 moeten rijden want wat je nu allemaal vertel heeft mij. A2 zeker niet ,
Is geen stuiterbak , is heel comfortabel geveerd , kinderkopjes geweldig , platte banden ook geen probleem .
Of zou de Fsd dempers zo veel goed maken?? Geloof het niet want daarvoor reed de auto ook geweldig!
Audi_gekkie

04 jun 2014, 15:33 0 x

@Rinus @pocoloco
Hier dezelfde ervaring. Wel met de oude banden 185/50/16 redelijk stug, maar zeker niet stuiterig.
Overhellen komt mij ook niet bekend voor, waar je sommige anderen wel over hoort.
Zeker nadat ik 195/55/16 banden heb gemonteerd niks anders dan lof.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2014, 19:25 0 x

@Pocoloco, rijd je met de A2 ook met (zware) lading in de auto? Merk je dan verschil als je
zonder lading rijdt?

Wat ik herken in het verhaal van @Rinus (ik rijd meestal alleen in de A2 zonder zware lading):

Zijwindgevoeligheid, vooral bij hogere snelheden op de snelweg;

"Bonkig" gedrag bij het nemen van drempels,
dit vooral bij de zomerbanden (185/50/16 op lichtmetaal gewicht ca. 17 kg/stuk),
Bij de winterbanden (155/65/15 op staal, gewicht ca. 12kg/stuk) is dit minder.
dit alles met de standaard veren en dempers bij km.stand 99500.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco

04 jun 2014, 20:41 0 x

Ik rij 2 keer per week met een vol beladen auto ,het enigste verscheel wat ik nu merk is dat ik mijn stoel ietsje naar voren moet zetten,
Maar rij gedrag blijft het zelfde ,kwa rechtuit rijden op snel en binnenwegen zelfs drempels merk ik geen verschil tussen volle lading of leeg.
Met bochten merk je wel verschil dat er 300 kg meer in zit.

Dat bonken waar jullie het over hebben?? ik begrijp dit echt niet. ik rij op 17inch met 40 serie banden dan zou je verwachten dat het klappert en bonkt . Spoor gevoeligheid ?? No way , voel niets in sporen .Meestal krijg je dit als je velgen gebruikt met een verkeerde ET waarde !( en volgens mij heeft Rinus geen orginele s line velgen maar 16 inch vw rs velgen , de et waarde waarschijnlijk anders)
Maar het rijd echt heerlijk confortabel en zelfs soepel , met winterbanden 155 15 inch is het juist een zwabber bak .
Wat was ik blij dat ik ze er snel weer onderuit kon halen deze winter.
Misschien leuk om eens met elkaars auto te rijden op een terrein met asfalt klinkers en drempels ,en zo te kunnen voelen wat banden en schokdempers doen van een bepaalt merk.
Want ik merk dat dit erg onduidelijk is voor veel forum leden.

@ Rinus door de wijnstraat rijden in Dordt heerlijk met mijn red devil :mrgreen:
Johan

05 jun 2014, 00:01 0 x

Persoonlijk zou ik zeker niet voor Monroe gaan. Niet mijn soort demper en de levensduur laat ook te wensen over, vergeleken met Koni of Bilstein. De keuze voor de FSD dempers is vanwege de laagprofielbanden. Gewone rode Koni's of een Bilstein demper doen ook uitstekend hun werk. Het is butgetair wat aantrekkelijker als FSD. Maar zeker ook goed.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jun 2014, 11:58 0 x

@ Pocoloco. Onze A2 staat zelfs gewoon op 15 inch, met 195 banden eronder. Velgen zijn S-line klonen inderdaad. ET waarde van de velgen ligt in de Audi marges, daar heb ik toendertijd bij het kopen ervan ook op gelet. Bij het bochten nemen blijft de auto netjes vlak liggen. Het kan ook aan mijn beleving liggen, ik ben gewoon comfortabeler auto's qua vering gewend. De enige auto, die in de buurt kwam qua "hardheid" in weggedrag was 1 van mijn Manta's , die Koni geel eronder had liggen en mijn Suzuki Swift GS (de allereerste versie, niet de latere). Dat was ook een hard geveerd karretje. Maar de A2 staat in geen verhouding tot mijn 80's of de Monza of zelfs maar Kadett. De A2 is de "hardste" auto, die we hebben.
Plaats reactie