Onderhoud zelf uitvoeren
- NicolasVDW
Beste A2 vrienden,
Ik zou binnenkort mijn groot onderhoud (100.000km) voor de Audi A2 zelf uitvoeren.
Kan iemand mij op weg helpen welke onderdelen ik allemaal zou moeten vervangen?
Ik ben van plan de Bucheli manual te kopen, is deze aan te raden, of zijn er betere alternatieven.
Alvast bedankt
Nicolas
Ik zou binnenkort mijn groot onderhoud (100.000km) voor de Audi A2 zelf uitvoeren.
Kan iemand mij op weg helpen welke onderdelen ik allemaal zou moeten vervangen?
Ik ben van plan de Bucheli manual te kopen, is deze aan te raden, of zijn er betere alternatieven.
Alvast bedankt
Nicolas
Tsja, hoe groot wil je je groot onderhoud maken? Is de distributie al gedaan?
Zijn alle vorige beurten netjes uitgevoerd, boekje?
In je service manual staat precies wat er bij welke kilometerstand vervangen moet worden en wat er gecontroleerd moet worden.
Even wat meer info als het kan, dan kunnen we je eventueel wat verder helpen.
gr. rene
Zijn alle vorige beurten netjes uitgevoerd, boekje?
In je service manual staat precies wat er bij welke kilometerstand vervangen moet worden en wat er gecontroleerd moet worden.
Even wat meer info als het kan, dan kunnen we je eventueel wat verder helpen.
gr. rene
- NicolasVDW
Veel info vind ik niet, ik zie slechts dat er op 80.000km een longlife-service is geweest en de remvloeistof werd vervangen.
Dit moet om de 2 jaar volgens het boekje, aangezien dat het vorig onderhoud in 2012 werd uitgevoerd, moet dat nu dus gebeuren.
Nu staat er bijna 110.000km op de auto, dus moet hij wel dringend onderhouden worden :?
Welke olie raden jullie aan?
Dit moet om de 2 jaar volgens het boekje, aangezien dat het vorig onderhoud in 2012 werd uitgevoerd, moet dat nu dus gebeuren.
Nu staat er bijna 110.000km op de auto, dus moet hij wel dringend onderhouden worden :?
Welke olie raden jullie aan?
- Audi_gekkie
[quote="NicolasVDW"]Veel info vind ik niet, ik zie slechts dat er op 80.000km een longlife-service is geweest en de remvloeistof werd vervangen.
Welke olie raden jullie aan?[/quote]
Er is momenteel een leuke discussie gaande
service-interval-t2139.html
Longlife-service moet iedere 30.000km bij een benzine, mits er longlife-olie is gebruikt.
Welke olie raden jullie aan?[/quote]
Er is momenteel een leuke discussie gaande

service-interval-t2139.html
Longlife-service moet iedere 30.000km bij een benzine, mits er longlife-olie is gebruikt.
Als het 30k terug geweest is en je weet geen precieze historie dan zou ik zelf alles goed nalopen, controleren en vervangen.
Olie, filters (olie,lucht,interieur en brandstof).
Aan jou de keuze of je voor longlife gaat of niet. Ik deed ieder jaar olie wissel dus gebruikte nooit long life.
Ik loop ieder jaar vlak voor de APK mijn auto helemaal na zodat ik met een compleet gecontroleerde auto op zomervakantie kan gaan. Zo ook volgende week.
Vergeet ook je remmen niet (compleet controleren incl. Remleidingen. )
Wat ook bij een grote beurt hoort zijn het smeren van sloten/scharnieren etc.
Ik ben vast nog dingen vergeten maar waar het denk ik om gaat is dat als je de historie niet kent dat je zorgt dat je alles nagelopen hebt zodat je weet dat het in orde is.
Welke middelen je daar voor wil gebruiken is aan jou. Ik kan niet in jou portomonnaie kijken.
S6.
Rene
Olie, filters (olie,lucht,interieur en brandstof).
Aan jou de keuze of je voor longlife gaat of niet. Ik deed ieder jaar olie wissel dus gebruikte nooit long life.
Ik loop ieder jaar vlak voor de APK mijn auto helemaal na zodat ik met een compleet gecontroleerde auto op zomervakantie kan gaan. Zo ook volgende week.
Vergeet ook je remmen niet (compleet controleren incl. Remleidingen. )
Wat ook bij een grote beurt hoort zijn het smeren van sloten/scharnieren etc.
Ik ben vast nog dingen vergeten maar waar het denk ik om gaat is dat als je de historie niet kent dat je zorgt dat je alles nagelopen hebt zodat je weet dat het in orde is.
Welke middelen je daar voor wil gebruiken is aan jou. Ik kan niet in jou portomonnaie kijken.
S6.
Rene
- NicolasVDW
Beste a2 collega's,
Ik heb nu in mijn winkelmandje :
-remblokken voor
-remblokken achter
-brandstoffilter
-luchtfilter
-interieurfilter
-oliefilter
-1L remvloeistof
-5L 5W30Longlife motorolie
Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Om de hoeveel tijd verwisselen jullie versnellingsbakvloeistof?
Groeten Nicolas
-remblokken voor
-remblokken achter
-brandstoffilter
-luchtfilter
-interieurfilter
-oliefilter
-1L remvloeistof
Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Om de hoeveel tijd verwisselen jullie versnellingsbakvloeistof?
Groeten Nicolas
- Audi_gekkie
[quote="NicolasVDW"]Beste a2 collega's,
-remblokken voor
-remblokken achter
-brandstoffilter
-luchtfilter
-interieurfilter
-oliefilter
-1L remvloeistof
Groeten Nicolas[/quote]
Nee, dit is het zo'n beetje. Dit lijstje heb ik ook één keer in de zoveel tijd.
Versnellingsbakolie hoef je volgens mij niet te verversen, alleen visuele controle of er genoeg in zit is afdoende.
-remblokken voor
-remblokken achter
-brandstoffilter
-luchtfilter
-interieurfilter
-oliefilter
-1L remvloeistof
Groeten Nicolas[/quote]
Nee, dit is het zo'n beetje. Dit lijstje heb ik ook één keer in de zoveel tijd.

Versnellingsbakolie hoef je volgens mij niet te verversen, alleen visuele controle of er genoeg in zit is afdoende.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]Versnellingsbakolie hoef je volgens mij niet te verversen, alleen visuele controle of er genoeg in zit is afdoende.[/quote]
Niet helemaal waar. Na gemiddeld 100.00 kilometer is dat zeker aan te bevelen. Bovendien kan je het zelf eenvoudig vaststellen. Als de bak zwaar schakelt in koude toestand en in warme toestand versoepelt dan is het raadzaam de olie te vervangen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en het vervangen stelt ook niet zoveel voor.
Zie ook dit draadje: topic3060.html
Niet helemaal waar. Na gemiddeld 100.00 kilometer is dat zeker aan te bevelen. Bovendien kan je het zelf eenvoudig vaststellen. Als de bak zwaar schakelt in koude toestand en in warme toestand versoepelt dan is het raadzaam de olie te vervangen. Voor de kosten hoef je het niet te laten en het vervangen stelt ook niet zoveel voor.
Zie ook dit draadje: topic3060.html
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- NicolasVDW
Hallo,
Nog een vraagje, moet er geen aandrijfriem vervangen worden? zoja, hoe makkelijk is die bereikbaar.
En is de olie te vervangen zonder put of verhoog?
Alvast bedankt
Nicolas
Nog een vraagje, moet er geen aandrijfriem vervangen worden? zoja, hoe makkelijk is die bereikbaar.
En is de olie te vervangen zonder put of verhoog?
Alvast bedankt
Nicolas
Is die beurt nog niet gedaan?
Neem aan dat je de v snaar bedoel , die kan je checken of hij nog een volgende beurt mee kan. weet niet of je distributieriem al vervangen is?? deze is heel belangrijk en moet je zeker niet vergeten als deze nog niet vervangen is, dit zal je waarschijnlijk niet zelf kunnen doen. Je zal toch voor je olie eerst je motor beschermplaat eraf moeten halen dat lukt niet zo makkelijk op de grond.
versnellingsbak olie hoeft niet , audi voorschrift bij deze km stand.

versnellingsbak olie hoeft niet , audi voorschrift bij deze km stand.