Beste A2 rijders!
Sinds enige tijd merk ik dat het schakelen niet meer helemaal lekker gaat (moet soms ook een paar proberen om hem goed in zijn versnelling te krijgen). Nou haalde ik gister de motorkap eraf voor een algemene visuele indruk van de status onder de motorkap en toen ontdekte ik plots het volgende (zie foto). Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
Daarnaast merk ik sinds ik met de auto terug ben uit Italie dat ik een soort "slag" in mijn wiel(en) heb (voorzijde) en dit hoor ik dan ook tijdens het rijden. Bij het remmen trilt het stuur en als ik over drempels rijd houd ik af en toe een "klonkend" geluid. Wat dit zou kunnen zijn?
Ook hoor ik als ik gas geef ergens tussen de 1800 en 2800 toeren een ratelend geluid (voornamelijk bij zwaardere inspanningen voor de motor zoals berg omhoog). Wat zou dit kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
Schakelmechaniek, wegligging en rijgedrag
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik zie niks bijzonders op de foto.
Kijk voor het schakelen eens hierna. onder-de-rok-van-de-versnellingspook-t2536.html?hilit=rok
Sinds de aankoop had ik ook last van zwaar schakelen en soms lukte het helemaal niet.
Het rare geluid aan voorzijde kan duiden op reactiestang, maar toplager is aannemelijker.
Dat ander geluid zou ik niet weten.
Kijk voor het schakelen eens hierna. onder-de-rok-van-de-versnellingspook-t2536.html?hilit=rok
Sinds de aankoop had ik ook last van zwaar schakelen en soms lukte het helemaal niet.
Het rare geluid aan voorzijde kan duiden op reactiestang, maar toplager is aannemelijker.
Dat ander geluid zou ik niet weten.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Kan je wat meer vertellen over hetgeen je hebt geconstateerd? Ik kan ook geen directe narigheid ontwaren.
Ten aanzien van de geluiden uit het vooronder, kijk eens naar de volgende draadjes:
topic2711.html
topic1696.html
Op het ratelen krijg je hopelijk van een van de opper techneuten onder ons een reactie.
Nog een verzoek: de woonplaats in je profiel verwijst naar Nederland. Misschien kan je het actualiseren zodat we daarmee kunnen zien wie je in de buurt eventueel zou kunnen helpen mocht dat wenselijk zijn.
Ten aanzien van de geluiden uit het vooronder, kijk eens naar de volgende draadjes:
topic2711.html
topic1696.html
Op het ratelen krijg je hopelijk van een van de opper techneuten onder ons een reactie.
Nog een verzoek: de woonplaats in je profiel verwijst naar Nederland. Misschien kan je het actualiseren zodat we daarmee kunnen zien wie je in de buurt eventueel zou kunnen helpen mocht dat wenselijk zijn.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Ingmar,
Wij hadden het zelfde schakel probleem met beide a2's, door de beide kogels en de geleider (wit blokje op de foto iets onder de kogel) in te smeren met keramisch vet was dat opgelost.
Het ratelend geluid van de motor kan een laag oliepeil zijn na een lange reis, als het nivo tegen minimum aan zit
kan de motor een rauwere loop krijgen omdat de motorolie ook voor geluid demping zorgt. Dus even peil controleren.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Wij hadden het zelfde schakel probleem met beide a2's, door de beide kogels en de geleider (wit blokje op de foto iets onder de kogel) in te smeren met keramisch vet was dat opgelost.
Het ratelend geluid van de motor kan een laag oliepeil zijn na een lange reis, als het nivo tegen minimum aan zit
kan de motor een rauwere loop krijgen omdat de motorolie ook voor geluid demping zorgt. Dus even peil controleren.
Hoop dat je er iets aan hebt.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="Ingmar"]Beste A2 rijders!
Sinds enige tijd merk ik dat het schakelen niet meer helemaal lekker gaat (moet soms ook een paar proberen om hem goed in zijn versnelling te krijgen). Nou haalde ik gister de motorkap eraf voor een algemene visuele indruk van de status onder de motorkap en toen ontdekte ik plots het volgende (zie foto). Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
over de veer die je ziet hoef je je geen zorgen te maken, dit ziet er normaal uit. wel zou het kunnen zijn dat het even afgesteld moet worden, maar kun je ook aangeven in welke versnellingen het moeilijker gaat? alleen in eerste of in alle ? en achteruit .... kraakt deze bij inschakelen?
Daarnaast merk ik sinds ik met de auto terug ben uit Italie dat ik een soort "slag" in mijn wiel(en) heb (voorzijde) en dit hoor ik dan ook tijdens het rijden. Bij het remmen trilt het stuur en als ik over drempels rijd houd ik af en toe een "klonkend" geluid. Wat dit zou kunnen zijn?
slag in je wiel kan maar dit voel je met rijden als een onbalans, laat even je wielen nazien of er niets mis mee is. de remmen die trillen kunnen 1 of 2 ¨kromme¨ remschijven zijn. het geluid bij drempels kan de stabi zijn, de koppelstangen van de stabi en ook de veerschotels
Ook hoor ik als ik gas geef ergens tussen de 1800 en 2800 toeren een ratelend geluid (voornamelijk bij zwaardere inspanningen voor de motor zoals berg omhoog). Wat zou dit kunnen zijn?
controleer eerst je oliepeil zoals gemeld, verder is dit moeilijk te beoordelen op afstand, een ritje naar je garage bied hierin misschien uitkomst
Alvast bedankt voor de reacties![/quote]
alles bij elkaar heel wat.... ik denk dat het verstandig is om even iemand er naar te laten kijken zodat je snel gerust gesteld kunt worden (al dan niet na reparatie van het 1 of ander)
Sinds enige tijd merk ik dat het schakelen niet meer helemaal lekker gaat (moet soms ook een paar proberen om hem goed in zijn versnelling te krijgen). Nou haalde ik gister de motorkap eraf voor een algemene visuele indruk van de status onder de motorkap en toen ontdekte ik plots het volgende (zie foto). Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?
over de veer die je ziet hoef je je geen zorgen te maken, dit ziet er normaal uit. wel zou het kunnen zijn dat het even afgesteld moet worden, maar kun je ook aangeven in welke versnellingen het moeilijker gaat? alleen in eerste of in alle ? en achteruit .... kraakt deze bij inschakelen?
Daarnaast merk ik sinds ik met de auto terug ben uit Italie dat ik een soort "slag" in mijn wiel(en) heb (voorzijde) en dit hoor ik dan ook tijdens het rijden. Bij het remmen trilt het stuur en als ik over drempels rijd houd ik af en toe een "klonkend" geluid. Wat dit zou kunnen zijn?
slag in je wiel kan maar dit voel je met rijden als een onbalans, laat even je wielen nazien of er niets mis mee is. de remmen die trillen kunnen 1 of 2 ¨kromme¨ remschijven zijn. het geluid bij drempels kan de stabi zijn, de koppelstangen van de stabi en ook de veerschotels
Ook hoor ik als ik gas geef ergens tussen de 1800 en 2800 toeren een ratelend geluid (voornamelijk bij zwaardere inspanningen voor de motor zoals berg omhoog). Wat zou dit kunnen zijn?
controleer eerst je oliepeil zoals gemeld, verder is dit moeilijk te beoordelen op afstand, een ritje naar je garage bied hierin misschien uitkomst
Alvast bedankt voor de reacties![/quote]
alles bij elkaar heel wat.... ik denk dat het verstandig is om even iemand er naar te laten kijken zodat je snel gerust gesteld kunt worden (al dan niet na reparatie van het 1 of ander)
Bedankt voor alle reacties!
Vorige week naar de garage geweest voor de "slag" in het wiel. Alles nagekeken en hebben niets kunnen vinden. Zij denken ook aan de de remschijf of de wielen. Wat ik binnenkort nog wil proberen is de winter banden erop leggen en kijken of het daarmee is opgelost om het e.e.a. uit te sluiten.
Wat betreft het schakel probleem ga ik het keramisch vet proberen, vooral problemen bij achteruit en de eerste en tweede versnelling!
Oliepijl gecontroleerd en wat olie bijgegooid. Geluid is hiermee helaas nog niet verdwenen.
Vorige week naar de garage geweest voor de "slag" in het wiel. Alles nagekeken en hebben niets kunnen vinden. Zij denken ook aan de de remschijf of de wielen. Wat ik binnenkort nog wil proberen is de winter banden erop leggen en kijken of het daarmee is opgelost om het e.e.a. uit te sluiten.
Wat betreft het schakel probleem ga ik het keramisch vet proberen, vooral problemen bij achteruit en de eerste en tweede versnelling!
Oliepijl gecontroleerd en wat olie bijgegooid. Geluid is hiermee helaas nog niet verdwenen.