Remprobleem en slecht stationair lopen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gideon
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 okt 2014, 14:11 0 x

Toen ik gistermiddag terug reed vanuit mijn werk kreeg ik in een keer een vreemde storingsmelding. Onder andere het ABS-lampje ging branden, en daarnaast ook een knipperende melding van de remmen. Ik merkte ook ineens dat het rempedaal keihard was geworden, en dus ook onbekrachtigd was. Toen ik moest wachten bij het verkeerslicht bleef de auto ook met moeite stationair lopen.

Thuis de kap er maar eens afgehaald, en de remleidingen geinspecteerd. Die waren nog allemaal in orde, en er zat ook nog ruim voldoende remvloeistof in het reservoir. Toen ik echter de hoofdremcilinder bekeek viel mij op de er wat los voor bungelde, dat er niet gezond uit zag. Wat blijkt nou, de onderdrukslang is afgebroken bij het hoekstukje bij de HRC. Dit had men (Garage Beun de Haas?) op geprobeerd te lossen met de huls van een balpen, en dit geprobeerd vast te lijmen. Zoals eenieder kan indenken houdt dit nooit lang, en als het los schiet heeft de motor geen onderdruk en werkt de rembekrachtiging niet.

Heb vanmorgen de onderdrukslang (8Z1 611 931P) besteld bij de dealer, en die hopen dit morgen binnen te krijgen. Heb het nu als noodoplossing met tie-wraps vastgezet, maar ik hoop dat het met het vervangen van de onderdrukslang opgelost is...

(Zal vanavond even foto's maken van de "mooie" constructie)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 okt 2014, 14:58 0 x

goed dat het hebt gevonden en dat je het zelf kan oplossen.

de harde onderdrukslang van de rembekrachtiger naar inlaatspruitstuk wil nog wel eens scheuren.
begint met kleine haarscheurtjes, nog niets aan de hand hooguit wat valse lucht en onregelmatig lopen, maar daarna grote scheuren en dan kan hij los komen van het hoekstukje waarmee hij in de rembekrachtiger zit.
gevolg: geen rembekrachtiging meer en storingslampjes aan.
kan grote schrik opleveren bij de bestuurder omdat hij denkt geen remmen meer te hebben maar bij harder trappen remt hij wel maar niet zo goed als je gewend bent.....

de slang is compleet te krijgen maar er is ook een reparatiesetje voor maar dat weten niet veel magazijn mensen.
dit setje is in het leven geroepen door een terugroepactie bij vw op de lupo,polo en golf waarbij dit heel veel gebeurde in en bepaald modeljaar reeks. (rond 2001)
maar het setje is nog steeds te leveren, bestaat uit een slangetje en 2 klemmen .
6N0 698 998 is het nummer kost 3 euro o.i.d. past op alle onderdrukslangen bij alle vw, audi, seat en skoda´s
weet niet wat de slang van de A2 kost maar bij sommige modellen c.q. motoren zijn ze erg prijzig en dan is zo´n setje een uitkomst.

foto is niet van de A2 maar laat wel zien hoe het er uit kan zien als hij gescheurd is.
andere foto is van het rep setje. het gescheurde deel snij je er af en monteert de slang deels over de slang en andere deel over het haakse deel dat de rembekrachtiger in gaat. de 2 klemmen aanknijpen en klaar is klara!
Seven
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

09 okt 2014, 15:20 0 x

Goede informatie van beiden!!

Eigenlijk zou iedereen zo'n reparatie setje bij zich moeten hebben!
Gideon

09 okt 2014, 16:22 0 x

Het probleem bij mij is dat het hoekstukje waarmee de slang aan de rembekrachtiger zit afgebroken is. En voor zover ik kan zien is dat geen los onderdeel, en zit het ook niet in dat reparatiesetje. Daarom heb ik een nieuwe slang besteld, en ik verwacht dat die zo'n 25-30 euro zal gaan kosten. Niet goedkoop, maar zonder werkt ook niet.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2014, 20:03 0 x

Bekend VAG-probleem: bij mijn vorige auto (golf 3 cabrio) begon de auto ook ineens stationair onregelmatig te lopen.
Bleek een scheurtje te zijn in de (hard)kunstof slang naar de rembekrachtiger ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
foppe

09 okt 2014, 22:03 0 x

Ik snap het niet helemaal.
Als het hoekstukje is afgebroken , moet je dan niet een nieuw hoekstukje kopen?
koop9

09 okt 2014, 22:52 0 x

die zijn niet los........
je kan of een hele slang kopen, of als de harde kunststof slang gescheurd is deze repareren met het setje.

heb nog nooit meegemaakt dat het hoekstuk is gebroken.... moet je volgens mij goed je best voor doen of iets helemaal fout voor doen.
maar het kan dus wel blijkt.
heb je nog een foto hiervan?
Audi_gekkie

10 okt 2014, 01:04 0 x

Spannend moment Gideon toen de kerstverlichting begon te branden.
Beun de Haas heeft er zeker op staan beunen om dat hoekstukje kapot te krijgen.

@koop9
Komt dit alleen voor bij de benzine modellen van de A2?
koop9

10 okt 2014, 10:48 0 x

meestal betreft het benzine motoren maar heb ook wel eens een golf diesel gehad waarbij dit gebeurde.
Gideon

10 okt 2014, 11:42 0 x

Een fotootje van het kunstwerk van Beun de Haas:

Afbeelding

Ik zal vanmiddag ook even een foto maken van de nieuwe slang.
Plaats reactie