Weer troubles met de A2

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 dec 2014, 10:07 0 x

Ik had donderdagavond weer troubles met de A2. Ging van mijn werk vandaan
(altijd beredruk op donderdagavond). Begon het blokje na een minuut of
vijf (ik stond nog op het ziekenhuisterrein) ineens op drie poten te
lopen. Managementlampje begon te knipperen. De auto kon ik gelukkig even
wegzetten. Even gewacht, nogmaals gestart, nog steeds beroerd lopen
plus knipperend lampje. Even buiten geluisterd naar het geluid. Weer
afgezet, na 5 minuten weer aangezet. Toen liep het blok regelmatig, en
lampje niet meer knipperen, maar constant brandend. Naar huis gereden,
blokje bleef "goed" lopen, gelijk naar de garage gebracht. De volgende dag
uitgelezen, misfires op de cilinders, gereset, stukje weer gereden, nog
steeds af en toe misfires (op alle 4 de cilinders). Toen bobine en
bougie kabels vervangen, Blokje loopt nu weer als een zonnetje. Is nu al de
tweede bobine binnen 2 jaar tijd. Weer 266 Euro verder (voor vrouwlief
dan). Bobine is 80 Eurie, de kabels 60 en de rest arbeidsuren.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 dec 2014, 14:31 0 x

Heb je nog iets van coulance gekregen voor de oude bobine? 2 jaar is wel erg snel.
Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn voor het kapot gaan van een bobine?
Boordspanning die niet constant is door een haperende spanningsregelaar op de dynamo?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 dec 2014, 15:51 0 x

Als de boordspanning niet constant is, dan krijg je ook andere verschijnselen. Meegemaakt met andere auto's.

Is wel geprobeerd om coulance te krijgen, maar het onderdeel was net te oud. Zal je net zien. Vorige bobine heeft er dus 12 DKm ingezeten.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 dec 2014, 16:05 0 x

Vervelend als het onderdeel net buiten de termijn van coulance valt.
Weet ook niet wat een redelijk te achten levensduur is van een bobine.
Wellicht wel goed om dit bij de opmerkingen in het topic "wat heb je laten doen, wat heeft het gekost" bij te vermelden.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 dec 2014, 19:24 0 x

@Rinus
Da´s pech Rinus, zit je niet op te wachten, zeker als het 2 jaar geleden ook al was.
Maar wat was er nu defect? De bobine of 1 of meerdere kabels?  Nooit alles tegelijk....
(al kan het geen kwaad als hij al 14 jaar met dezelfde kabels rondrijd..)
Misfire´s op alle 4 de cilinders lijkt me sterk maar zou kunnen bij een echt defecte bobine, heb je zelf gezien dat hij dit aangaf? Hij kan zien welke cilinder en kan ook een algemene misfire storing aangeven.
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 dec 2014, 19:40 0 x

Toen het begon werkte cilinder 3 niet. Echter, na de reset, gaf hij soms een misfire op cilinder "at random" aan.
De vorige keer zijn niet de kabels vervangen, wel de bougies. De kabels zijn nu preventief vervangen. Een kennis van mij vertelde, die het zelfde blok had in zijn Polo, dat hij bij 32 DKm al z'n bobine moest vervangen, en bij de ton weer.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 dec 2014, 19:52 0 x

Ik vermoed dat die ¨at random¨ storing dezelfde is als die ik op de audi tester zie en die aangeeft dat er iets gedetecteerd is en nog niet bekend is welke cilinder.
Ik weet niet of je de oude delen mee hebt gekregen maar ik zou de oude bobine nog eens er aan hangen en testen want (en misschien zit ik er helemaal naast.....) ik denk dat er alleen een kabel defect was, jammer dat ze die niet eerst hebben v.v. en getest.
Dan had je geweten wat er nu echt defect was.
Maar achteraf maakt het niets uit hoor, gelukkig rijd hij weer goed en dat is het belangrijkste!!
En nou zonder ellende de winter door!! (en nog ff verder ook....)
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

13 dec 2014, 20:25 0 x

Das inderdaad even slikken Rinus. Maar ik zeg altijd niet meer achterom kijken en doorgaan. Je kan nu lekker weer probleemloos doorrijden. ;)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

14 dec 2014, 01:52 0 x

Balen Rinus.
Kan zoiets ook niet ontstaan door een volgekoekte EGR?
Ik herinner mij zo'n verhaal van forum-lid @rolf, die een klein percentage aceton toevoegt aan de brandstof en vervolgens die problemen niet meer heeft gehad?
Ik neem aan dat de EGR wel eerst gereinigd is.
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 dec 2014, 07:29 0 x

@Audi_gekkie
Niet alles gaat defect door EGR hoor!! Heb jij soms een EGR trauma? :D
Bij kou en vochtig weer heb je eerder kans op ¨doorslaan¨van een bobine of bougiekabel.
De vonk zoekt altijd de weg van de minste weerstand en door vocht vind hij die...... maar dat is dan niet richting de bougie maar ergens een massa, gevolg; pruttel, pruttel, pruttel......
Een bobine kan door elke keer warm, koud, warm ,koud worden en ouderdom een scheurtje krijgen waar vocht bij kan komen, kabels ook en ook b.v. marters (als je in b.v. het oosten bent of duitsland) vinden de kabels heerlijk om aan te knagen.
Ook nooit met stoomcleaner op de onstekingsdelen spuiten en ook geen b.v. WD40  :( (
o.i.d. er op spuiten, dat spul is vocht verdrijvend maar als er al een scheurtje in zit dan sluit het het vocht op.... of de vonk schiet via de WD40 de verkeerde kant op....




 
Plaats reactie