Plotseling ontstaande condens op voorruit
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Vandaag Tweety laten uitlezen bij Jan Los/Leon Nuvelstijn om het probleem met condens op voorruit en flucturerende ventilator te traceren.
Het blijkt dat één op meer kleppen van het ventilatiesyteem (14 stuks onder dashboard!) niet goed meer stonden. Dit kan duiden op de motortjes (2 stuks?) die het geheel aansturen niet goed meer zijn. Soms gebeurd het ook dat de klepjes niet soepel meer werken en daardoor is de boel ook ontregeld.
Leon heeft het systeem opnieuw ingeregeld en de foutcodes gewist. Vervolgens opnieuw getest en de foutcodes kwamen niet meer terug. Ik hoop dat dit zo blijft anders moet er veel vervangen worden achter het dashboard, maar dat kan zonder demontage zei Leon.
Aan allen die last hebben van het plotseling ontstaan van condens op de voorruit, raad ik aan hierop te controleren.
Je had wederom gelijk @laudeamus-A2 =D>
Voor de liefhebbers hier de foutcodes.
Het blijkt dat één op meer kleppen van het ventilatiesyteem (14 stuks onder dashboard!) niet goed meer stonden. Dit kan duiden op de motortjes (2 stuks?) die het geheel aansturen niet goed meer zijn. Soms gebeurd het ook dat de klepjes niet soepel meer werken en daardoor is de boel ook ontregeld.
Leon heeft het systeem opnieuw ingeregeld en de foutcodes gewist. Vervolgens opnieuw getest en de foutcodes kwamen niet meer terug. Ik hoop dat dit zo blijft anders moet er veel vervangen worden achter het dashboard, maar dat kan zonder demontage zei Leon.
Aan allen die last hebben van het plotseling ontstaan van condens op de voorruit, raad ik aan hierop te controleren.
Je had wederom gelijk @laudeamus-A2 =D>
Voor de liefhebbers hier de foutcodes.
Ja dat heb ik ook gedaan, een basisafstelling op de CC.
Mijn klachten gingen over toen ik een rubber tuitje onder de motorkap had geplaatst, die toen nog miste.
Eigenlijk heb ik geen klachten meer. Alleen zaterdagochtend waren de achterste ramen licht beslagen, ook na een uurtje rijden. Hierna en hiervoor geen klachten gehad.
Mijn klachten gingen over toen ik een rubber tuitje onder de motorkap had geplaatst, die toen nog miste.
Eigenlijk heb ik geen klachten meer. Alleen zaterdagochtend waren de achterste ramen licht beslagen, ook na een uurtje rijden. Hierna en hiervoor geen klachten gehad.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Leuk onderwerp !! Ik heb het plotseling beslaan van de voorruit 1 maal gehad, kort toen wij de A2 hadden. Het gebeurde met een snelheid van 100 km op de snelweg, en ik zag in ene klap niets meer. Ik kon de auto nog net voor de Noordtunnel op een smal stukje vluchtweg neerzeten. De bibbers zaten in mijn keel. Als ik 50 meter verderop dit had gedaan, had ik de zijkant van de A2 eruit gereden tegen de tunnelwand.
Het duurde even voor dat de ruit weer helder was. Thuis gekomen, ook alle afwateringen gecheckt, en die waren alle goed open en vrij van vuil. Het is daaqrna nooit meer voorgekomen (gelukkig), En twee weekjes daarvoor, had ik het gehele airco systeem laten hervullen,, kontroleren, enz.
Ik vind wel, dat ontwaseming niet altijd erg snel gaat. Ik heb het idee, dat ook de centrale luchtdoorvoer vooraan het dashboard daar een beetje debet aan is (in mij 80's ook een beetje hetzelfde euvel), maar dat ook het weertype op dat moment (vochtig, mistig, enz) daar een rol in speelt.
En mijn ervaring leert, dat een schone voorruit ook enorm helpt tegen het beslaan of het snel helder krijgen van de binnenkant van de voorruit. Daarom maak ik met grote regelmaat altijd de voorruit aan de binnenkant schoon.
Het duurde even voor dat de ruit weer helder was. Thuis gekomen, ook alle afwateringen gecheckt, en die waren alle goed open en vrij van vuil. Het is daaqrna nooit meer voorgekomen (gelukkig), En twee weekjes daarvoor, had ik het gehele airco systeem laten hervullen,, kontroleren, enz.
Ik vind wel, dat ontwaseming niet altijd erg snel gaat. Ik heb het idee, dat ook de centrale luchtdoorvoer vooraan het dashboard daar een beetje debet aan is (in mij 80's ook een beetje hetzelfde euvel), maar dat ook het weertype op dat moment (vochtig, mistig, enz) daar een rol in speelt.
En mijn ervaring leert, dat een schone voorruit ook enorm helpt tegen het beslaan of het snel helder krijgen van de binnenkant van de voorruit. Daarom maak ik met grote regelmaat altijd de voorruit aan de binnenkant schoon.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Rinus,
Daar heb je een heel goed punt. Ik heb afgelopen weekend de ruiten aan de binnenzijde eens goed schoongemaakt, en ik merk dat ik veel minder last heb van condens. Ik was de kleine zijruitjes voor vergeten, en ik kon meteen het verschil zien ...
Daar heb je een heel goed punt. Ik heb afgelopen weekend de ruiten aan de binnenzijde eens goed schoongemaakt, en ik merk dat ik veel minder last heb van condens. Ik was de kleine zijruitjes voor vergeten, en ik kon meteen het verschil zien ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@laudeamus-A2 Intressante post op het Duitse forum!
Als je dit onderdeel vervangt ben je verlost van het fluctureren van de blower, maar de kleppen worden bedient door 2? motortjes?
Zitten die daar ook in de buurt en weet je of die dan ook relatief makkelijk te vervangen zijn?
Wat ik altijd heb gemerkt is dan de hoeveelheis lucht (aantal streepjes op CC) soms best veel blijft. Meestal blijven er ca. 5 á 6 streepjes branden. Vooral bij koud (beneden 5gr) of warmer (boven 20gr) weer. Is dit normaal?
Overigens gaat het tot nu toe goed met de blower. Lekker constant.
Als je dit onderdeel vervangt ben je verlost van het fluctureren van de blower, maar de kleppen worden bedient door 2? motortjes?
Zitten die daar ook in de buurt en weet je of die dan ook relatief makkelijk te vervangen zijn?
Wat ik altijd heb gemerkt is dan de hoeveelheis lucht (aantal streepjes op CC) soms best veel blijft. Meestal blijven er ca. 5 á 6 streepjes branden. Vooral bij koud (beneden 5gr) of warmer (boven 20gr) weer. Is dit normaal?
Overigens gaat het tot nu toe goed met de blower. Lekker constant.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Helaas is de fout van de climate control terug. De blower blijft wel constant, maar voornamelijk koude lucht.
Sommige ritten gaan wel probleemlooos, maar daarom krijg ik ook de melding "intermittent"
Goed het wordt dus de regelaar van de ventilator vervangen zoals @laudeamus-A2 al aan gaf.
Of kan de foutcode die ik krijg ook een sensor kapot zijn?
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5469/
Deze regelaar ziet er heel anders uit http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5461/
Maar je bedoelt denk ik deze? http://www.autoteilemann.de/steuergerae ... 49951.html
Soms hoor ik ook dat de ventilator wat piept.
Is het dan slim deze ook uit te bouwen?
Die regelaar vervangen durf ik wel aan, maar die ventilator lijkt lastiger
@laudeamus-A2 zegt: "binnen een uurtje te vervangen, hij zit achter het handschoenenkastje"
Op het Duitse forum heb je het over 2 uur?
Sommige ritten gaan wel probleemlooos, maar daarom krijg ik ook de melding "intermittent"
Goed het wordt dus de regelaar van de ventilator vervangen zoals @laudeamus-A2 al aan gaf.
Of kan de foutcode die ik krijg ook een sensor kapot zijn?
http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5469/
Deze regelaar ziet er heel anders uit http://www.autoteilemann.de/catalog/pro ... gory/5461/
Maar je bedoelt denk ik deze? http://www.autoteilemann.de/steuergerae ... 49951.html
Soms hoor ik ook dat de ventilator wat piept.
Is het dan slim deze ook uit te bouwen?
Die regelaar vervangen durf ik wel aan, maar die ventilator lijkt lastiger
@laudeamus-A2 zegt: "binnen een uurtje te vervangen, hij zit achter het handschoenenkastje"
Op het Duitse forum heb je het over 2 uur?
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb dus foutmelding 01273 - Fresh Air Blower (V2)
17-10 - Control Difference - Intermittent
Ik heb GEEN melding 00818 - Sensor for Evaporator Outlet Temperature (G263)
Mijn probleem is vooral het flucturerende toerental en enkel dat het koude lucht blijft geven.
Wel raar dat ik geen G263 melding krijg.
Zo blijft het dus gissen, maar ik ga de regelaar vervangen.
De blower begint nu ook te piepen, maar met nieuw vet is dit vast ook opgelost.
Ik heb dus foutmelding 01273 - Fresh Air Blower (V2)
17-10 - Control Difference - Intermittent
Ik heb GEEN melding 00818 - Sensor for Evaporator Outlet Temperature (G263)
Mijn probleem is vooral het flucturerende toerental en enkel dat het koude lucht blijft geven.
Wel raar dat ik geen G263 melding krijg.
Zo blijft het dus gissen, maar ik ga de regelaar vervangen.
De blower begint nu ook te piepen, maar met nieuw vet is dit vast ook opgelost.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat de V068 storing te maken heeft met koude en warmte regeling. Als het asje afbreekt, dan blijft de flap in één positie staan en wordt de koude/warme luchtverhouding niet meer geregeld.
Misschien dat dit je helpt?
Misschien dat dit je helpt?
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Volgens mijn monteur kan die foutcode ontstaan zijn door de kapotte regelaar van de ventilator en kan deze fout wegblijven door een reset.
Ik ga vanmiddag de boel demonteren en de blower opnieuw goed invetten.
Vervolgens kijk ik het dan een paar dagen aan.
Ik ga vanmiddag de boel demonteren en de blower opnieuw goed invetten.
Vervolgens kijk ik het dan een paar dagen aan.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Vanmiddag in 3 kwartier de blower uitgebouwd.
Was een makkie, maar dat komt doordat de moeilijkste schroef linksboven niet helemaal aangedraaid was.
90.000km terug is er een nieuwe regelaar en blower ingekomen en nu zijn er weer problemen! :-S
Hoe soepel moet die blower draaien? Als ik er een draai aan geef staat deze na 1 sec. stil.
Nog iets wat ik op andere foto's niet zie is een dikke bruine draad die over de onderkant van de blower vast is gemaakt. Vermoedelijk de min die direct van de accu af komt?
Was een makkie, maar dat komt doordat de moeilijkste schroef linksboven niet helemaal aangedraaid was.
90.000km terug is er een nieuwe regelaar en blower ingekomen en nu zijn er weer problemen! :-S
Hoe soepel moet die blower draaien? Als ik er een draai aan geef staat deze na 1 sec. stil.
Nog iets wat ik op andere foto's niet zie is een dikke bruine draad die over de onderkant van de blower vast is gemaakt. Vermoedelijk de min die direct van de accu af komt?