Hallo allemaal,
Ik heb sinds een paar maanden een audi a2 in mijn bezit. Afgelopen weekend naar de ardennen geweest en de auto reed prima.
Bij thuiskomst de auto afgetankt om even de kosten te delen. Na de tankbeurt begon het motormanagement lampje te branden.
De auto rijd totaal niet anders dan toen het lampje uit was.
Vandaag heb ik de auto uitgelezen en de volgende code kwam eruit.
17439
Regelklep inlaatspruitstuk (N136) instelpunt niet bereikt P1031
ik heb de code eruit gehaald en inmiddels heb ik 3x opnieuw gestart en het lampje blijft uit.
Kan de oorzaak zijn dat ik in belgie ook 95 getankt heb (welke misschien iets lager uitgevallen is? ) De auto kan op 95 en op 98 rijden en heeft een anti pingelsensor welke de ontsteking iets vertraagd als ik 95 tank.
Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn?
de audi is uit 2002 type 2003 (10e cijfer in id nummer is een 3). het gaat om een 1.6FSI.
alvast dank voor de reactie's.
groetjes rene
Regelklep inlaatspruitstuk (N136) instelpunt niet bereikt
ik heb info gekregen via een ander forum. vrijdag gaan we er naar kijken.
ik zal de info hier onder plaatsen, zodat een ander er in de toekomst ook gebruik van kan maken.
Zie voor de nummering de afbeelding onderaan.
Bij de BAD FSI motor is tussen het inlaatspruitstuk en cilinderkop een extra kleppenhuis gebouwd (nr 9).
De klep-as in dit kleppenhuis wordt bediend door vacuum.
De vacuumklep voor luchtstroomsturing N316 (nr 25) stuurt gedoseerd vacuum naar een vacuumdoos (nr 17).
De arm van die vacuumdoos bedient de klep-as.
Potentiometer G336 (nr 14) geeft een terugmelding aan het motorregelapparaat over de positie van de klep-as.
Wat kan er niet in orde zijn:
Er kan een vacuumslangetje lek zijn, verduurd zijn of los liggen.
De kleppen in het kleppenhuis kunnen stroef gaan, blijven hangen of vast zitten.
Vacuumklep N316 (nr 25) kan defect zijn
De membraam van vacuumdoos (nr 17) kan lek zijn.
De positie-sensor G336 (nr 14) kan een foutief terugmeldingssignaal geven (sensor defect)
De nummeringen zie je terug in de afbeelding.
ik zal de info hier onder plaatsen, zodat een ander er in de toekomst ook gebruik van kan maken.
Zie voor de nummering de afbeelding onderaan.
Bij de BAD FSI motor is tussen het inlaatspruitstuk en cilinderkop een extra kleppenhuis gebouwd (nr 9).
De klep-as in dit kleppenhuis wordt bediend door vacuum.
De vacuumklep voor luchtstroomsturing N316 (nr 25) stuurt gedoseerd vacuum naar een vacuumdoos (nr 17).
De arm van die vacuumdoos bedient de klep-as.
Potentiometer G336 (nr 14) geeft een terugmelding aan het motorregelapparaat over de positie van de klep-as.
Wat kan er niet in orde zijn:
Er kan een vacuumslangetje lek zijn, verduurd zijn of los liggen.
De kleppen in het kleppenhuis kunnen stroef gaan, blijven hangen of vast zitten.
Vacuumklep N316 (nr 25) kan defect zijn
De membraam van vacuumdoos (nr 17) kan lek zijn.
De positie-sensor G336 (nr 14) kan een foutief terugmeldingssignaal geven (sensor defect)
De nummeringen zie je terug in de afbeelding.
- Airspeed
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik was wat aan het zoeken naar bovenstaand issue en baalde dat het genoemde plaatje in deze oude post niet meer zichtbaar was.
Heeft iemand deze afbeelding misschien nog op zijn computer?
Alvast bedankt!
Walter
Heeft iemand deze afbeelding misschien nog op zijn computer?
Alvast bedankt!
Walter
- Airspeed
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hey Jaap,
Pionok z’n oorspronkelijke bericht was van 2010 en sinds 2015 is hij hier niet meer geweest..
En ik was/ben slechts benieuwd naar de explosie tekening hoe de tumbler valves gepositioneerd zijn
Pionok z’n oorspronkelijke bericht was van 2010 en sinds 2015 is hij hier niet meer geweest..

En ik was/ben slechts benieuwd naar de explosie tekening hoe de tumbler valves gepositioneerd zijn

- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ja sorry, niet opgelet!
Nog gefeliciteerd met je mooie “ vrolijke” A2!
De FSI is niet een echt makkelijke motor om aan te sleutelen, ongeveer net zo als de ATL motor denk ik.
En vooral dat deellast kleppenblokje zit mooi verstopt.
Als de foutcode duidelijk is zou ik toch nog niet direct gaan sleutelen.
Eerst even contact opnemen met Lucas want die kan een motorECU update verzorgen waardoor een aantal problemen van de FSI op de achtergrond raken zonder dat je pijn in de rug krijgt.
Zie ook wat er al is geschreven over de update, heet zoiets als FSI en tuning
Maar om je directe vraag te beantwoorden, het kleppenblokje:
https://youtu.be/Evth6BIsoJg?si=PBmuqVuwAbdHmmk-
Die klepjes worden bediend door een potje wat op het vacuüm van de inlaat werkt en is erg storing gevoelig
Nog gefeliciteerd met je mooie “ vrolijke” A2!
De FSI is niet een echt makkelijke motor om aan te sleutelen, ongeveer net zo als de ATL motor denk ik.
En vooral dat deellast kleppenblokje zit mooi verstopt.
Als de foutcode duidelijk is zou ik toch nog niet direct gaan sleutelen.
Eerst even contact opnemen met Lucas want die kan een motorECU update verzorgen waardoor een aantal problemen van de FSI op de achtergrond raken zonder dat je pijn in de rug krijgt.
Zie ook wat er al is geschreven over de update, heet zoiets als FSI en tuning
Maar om je directe vraag te beantwoorden, het kleppenblokje:
https://youtu.be/Evth6BIsoJg?si=PBmuqVuwAbdHmmk-
Die klepjes worden bediend door een potje wat op het vacuüm van de inlaat werkt en is erg storing gevoelig
- Airspeed
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hey dankjewel! vrolijk is idd ook wel mijn associatie erbijjaapje schreef: ↑19 nov 2023, 09:54Nog gefeliciteerd met je mooie “ vrolijke” A2!
Als de foutcode duidelijk is zou ik toch nog niet direct gaan sleutelen.
Eerst even contact opnemen met Lucas want die kan een motorECU update verzorgen waardoor een aantal problemen van de FSI op de achtergrond raken zonder dat je pijn in de rug krijgt.
Zie ook wat er al is geschreven over de update, heet zoiets als FSI en tuning

Goeie tips ook,

Sowieso om er een keer mee naar Lucas te gaan is een goed idee, zeker nu je me informeert over zo'n mogelijke update.
Trouwens net de diagnose eraan gehangen en het is niet eens het inlaatkleppenblok, maar iets met een thermostaat en kenveldgeregelde koeling. Geen idee wat dat is, maar beter verder in het voorsteltopic denk ik.