1.6 FSI heeft kuren

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mar 2019, 08:51 0 x

Ja daar heeft Peter_Audi_A2 wel een punt , over dat dubbel repareren , maar aan de andere kant “ onze” 2 specialisten hebben altijd te veel werk. Dus als je zelf wat “ voorwerk” kan doen is wel mooi meegenomen .
Het knipperende lampje duidt er op dat er iets goed mis is met de samenstelling van de uitlaatgassen. Ik ga niet raden wat het zou kunnen zijn( maar in mijn ogen is de aansluiting van het gasklephuis en slangetjes wel een verdachte.)
In dit geval zou ik eerst wel foutcode’s willen weten, misschien wil JJR dat uitlezen doen? Die heeft ongewild nu een hoop ervaring 😂
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2019, 11:13 1 x

diagnose stellen,

Het zou gek zijn als een monteur ongeacht het product in dit geval een auto met motorische problemen niet eerst eventuele uitlees apparatuur gaat aansluiten en ook ermee gaat rijden om te weten in welke richting hij moet zoeken.

ja en dit kost veel tijd,dus je mag niet verbaasd zijn tijd geld kost he...ongeacht het bedrijf en hij per uur berekend wordt.

Ondanks een andere monteur van een garage wel of geen audi dealer gekeken heeft of wat die vervangen heeft ,het opnieuw weer naloopt.
Want hij weet niet hoe de deskundigheid van de andere monteur is,de monteur iets vergeten is te checken,montage fouten m.b.t het monteren van eventuele onjuiste onderdelen aan het motorblok. Gebruikte onderdelen gebruiken is kans dat het gemonteerde artikel ook niet helemaal ok is,of het moet van te voren gecheckt zijn.

Ook is voor de monteur van belang de historie goed bijgehouden en altijd vraagt hoeveel km per rit ermee rijd vanwege eventuele kans op vervuiling door koolaanslag ,juiste brandstof gebruikt wordt etc..95 of 98 en de laatste jaren niet onbelangrijk E10 of E5...met een FSI het laatste funest kan zijn...ja zelfs heel BAD ;)

Wat betreft de pechservice van de Anwb vragen ze altijd indien hij gaat uitlezen met zijn universele apparaat waar globaal de fout in zit aan de hand van de foutcode beslist hij nadat eerst het zelf eventueel op te lossen zover de kennis heeft in de materie van heeft waar het aan zou kunnen liggen.

Zover ik weet de afgelopen 38 jaren mijn rijbewijs in bezit is en vele km ters achter de rug heb is de procedure bij Anwb:

Indien de monteur dit ter plekke niet kan oplossen vragen ze altijd waar hij de wagen naar toe mag slepen ,na een dealer in de buurt van het merk,een universele garage zoals een Bosch garage etc., of naar uw huisadres of eigen vertrouwde garage indien u dat wilt .

Men beslist niet voor u..maar als de wagen zo oud is en niet meer te herstellen is bij vastgelopen motor en indien u dit zelf beslist ,wordt hij vaak naar de sloop gebracht in de omgeving waar u gestrand bent.

Ook is het voor de monteur ook van belang hoe netjes de motor ruimte eruit ziet..een motor die verwaarloosd erbij hangt zoals olie lekkage vet besmeurde onderdelen etc. losse of beschadigde draden ,gecorrodeerde stekkers etc.. maakt diagnose stellen moeilijker...of beginnen er sommigen er niet aan....
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mar 2019, 13:24 2 x

Ik ga er maar vanuit dar WHM zijn zaakjes wel voor elkaar heeft wat betreft onderhoud. Maar ondanks de nieuwe injectors kan er altijd iets stuk,
Dus in dit geval eerst maar uitlezen denk ik.
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 371
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mar 2019, 16:59 1 x

jaapje schreef:
16 mar 2019, 13:24
Ik ga er maar vanuit dar WHM zijn zaakjes wel voor elkaar heeft wat betreft onderhoud. Maar ondanks de nieuwe injectors kan er altijd iets stuk,
Dus in dit geval eerst maar uitlezen denk ik.
Op reparaties bespaar ik niet. Laatst preventief 4 in plaats 2 kapotte injectoren, allemaal vervangen. Alles origineel of beter dan originele onderdelen laten vervangen. Gezien de leeftijd van de FSI, is het de laatste tijd wel vaak raak helaas.

Vandaag foutcodes uitgelezen, misfire cilinder 2 (3 andere foutcodes ook), is de hoofdoorzaak.
Penbobine (denk ik), die is vervangen met een andere gebruikte. Dus even aankijken nu.

Het lastige van die bobine is, dat alles geleidelijk gaat. Nu af en toe bokken, dan weer niet. Dan over paar weken weer wel bokken dan weer niet. Totdat het opeens ermee ophoudt, dat is mijn grootste vrees. Kan iemand dit bevestigen of dit zo werkt?

Is er een leeftijd voor die bobines of kilometrage? Bij lage toeren in hoge versnelling doortrekken tot hoge snelheid in dezelfde versnelling levert (nog) geen problemen op.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2019, 17:10 0 x

Voor wat het waard is (ik heb een 1.4 16V BBY met penbobines):

Bij de eerste penbobine (was meen ik in 2016), merkte ik dat de motor wat minder lekker liep, maar er brandde geen motorlampje. Bij uitlezen in de garage bleek er een bobine stuk.

Bij de 2e in 2018 ging het motorlampje branden en liep de motor op 3 poten.
Door de ANWB laten uitlezen en penbobine laten vervangen.
Deze bleek nog uit 2003 (het bouwjaar van mijn A2) te zijn.

Penbobines zijn niet zo duur, ik moest bij de ANWB iets van 32 Euro betalen. Ik zou eens
kijken welke leeftijd ze zijn en desnoods allemaal vervangen voor nieuwe.
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 371
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mar 2019, 17:25 2 x

Peter_Audi_A2 schreef:
16 mar 2019, 17:10
Voor wat het waard is (ik heb een 1.4 16V BBY met penbobines):

Bij de eerste penbobine (was meen ik in 2016), merkte ik dat de motor wat minder lekker liep, maar er brandde geen motorlampje. Bij uitlezen in de garage bleek er een bobine stuk.

Bij de 2e in 2018 ging het motorlampje branden en liep de motor op 3 poten.
Door de ANWB laten uitlezen en penbobine laten vervangen.
Deze bleek nog uit 2003 (het bouwjaar van mijn A2) te zijn.

Penbobines zijn niet zo duur, ik moest bij de ANWB iets van 32 Euro betalen. Ik zou eens
kijken welke leeftijd ze zijn en desnoods allemaal vervangen voor nieuwe.
Dit is handig om te weten.
Zeker als je voelt dat je auto minder lekker loopt, maar geen zichtbare aanwijzingen hebt (motormgt lampje brandt niet).
Was er specifiek hoe je dat voelde Peter? Was je verbruik ook iets hoger toevallig?

Als ze paar tientjes kosten is dat zeker de moeite waard om ze allemaal te vervangen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 mar 2019, 17:31 0 x

Ik heb er nog enkele op voorraad, geen 4 helaas meer....

Geen merkloze zooi en gebruikte maar nieuwe Beru ZSE 030

Voor elke BBY & Fsi geschikt.
Dus kan ze zelfs zondag leveren... vermoedelijk is de gebruikte niet zo goed of een 2e slecht... gewoon ruilen tot de motor weer goed loopt.

Zoals je ziet, mooi vlakke bovenkant en als ze bol gaan staan is het fout,
helaas geen defecte meer om te laten zien maar die zijn hier al eerder geplaatst.
Bijlagen
IMG_20190316_172304.jpg
IMG_20190316_172304.jpg (652.29 KiB) 3932 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2019, 17:50 0 x

WHM schreef:
16 mar 2019, 17:25
Dit is handig om te weten.
Zeker als je voelt dat je auto minder lekker loopt, maar geen zichtbare aanwijzingen hebt (motormgt lampje brandt niet).
Was er specifiek hoe je dat voelde Peter? Was je verbruik ook iets hoger toevallig?

Als ze paar tientjes kosten is dat zeker de moeite waard om ze allemaal te vervangen.
Bij de eerste voelde ik af en toe hele lichte schokjes bij langzaam optrekken en/of constante
snelheid.
Bij de 2e was het meteen duidelijk, de motor trok voor geen meter en schudde nogal bij stationair draaien ...
Ik reed op dat moment niet zoveel, dus verschil in verbruik heb ik voor/na niet gemerkt.

Weet je wel hoe lang de bougies er al in zitten? Dat zou wat betreft de ontsteking ook nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn (dat was het eerste wat de ANWB man vroeg ... :) )
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 371
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mar 2019, 18:13 0 x

Als ze paar tientjes kosten is dat zeker de moeite waard om ze allemaal te vervangen.
[/quote]

Bij de eerste voelde ik af en toe hele lichte schokjes bij langzaam optrekken en/of constante
snelheid.
Bij de 2e was het meteen duidelijk, de motor trok voor geen meter en schudde nogal bij stationair draaien ...
Ik reed op dat moment niet zoveel, dus verschil in verbruik heb ik voor/na niet gemerkt.

Weet je wel hoe lang de bougies er al in zitten? Dat zou wat betreft de ontsteking ook nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn (dat was het eerste wat de ANWB man vroeg ... :) )
[/quote]

Met eerste en tweede bedoel je versnelling neem ik aan?
Bij gigantisch schudden dan moet je motor op 3 cilinders lopen of minder dan 4 ieder geval.
Bougies zitten er max 2 jaar in en 25,000 km max dus zou goed moeten zitten.
Injector, bobine en bougies is een bekende trio.

Btw is je inlaatstuk schoon? Zijn je kleppen ooit schoongemaakt? Dus doordat je je bobine hebt vervangen heb je geen klachten meer? Dank
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2019, 18:37 0 x

Ik bedoelde voor de vervanging van de 1e penbobine voelde ik af en toe schokjes bij het langzaam optrekken en constante snelheid.
Voor de vervanging van de 2e penbobine brandde het lampje en had de motor totaal geen vermogen. Hij liep inderdaad op 3 poten ...
Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Geen idee hoe mijn inlaatspruitstuk en kleppen er van binnen uitzien, deze zijn bij mijn weten nog nooit schoongemaakt. Ik had na de vervanging van de penbobines geen problemen meer.
Maar ik heb dan ook een 1.4 16v met indirecte injectie. Die motoren zijn
wat minder gevoelig voor inwendige vervuiling dan de FSI.

Mijn opmerkingen zijn dan alleen ook bedoeld voor het ontstekingsgedeelte.
Plaats reactie